Allt du behöver veta<sup>[1]</sup> om Douglas Adams och hans verk finns i boken "Don't Panic" av Neil Gaiman. Den ska komma ut i en reviderad upplaga nu i maj tror jag, så de gamla utgåvorna kanske är lite svåra att få tag på just nu. I Maj ges det även ut en bok med samlade texter hämtade från DNA:s hårddisk, tillsammans med en halvfärdig bok, denna samling heter "Salmon Of Doubt". Men ska man följa DNA:s fantastiska förmåga att vara senare än Neotech Offensiv så lär det dröja minst ett år till... Fast han har ju lite svårt att pilla mer med texterna nu, så den kanske kommer i tid i alla fall. Sen kommer ju förvisso titeln till denna samling från den bok som är grunden till den ofärdiga romanen som är med i boken, vilket är en Dirk Gently-bok som skulle getts ut någon gång 94-95 om jag inte kommer ihåg fel, så en del förseningar har den ju redan på nacken...
De engelska titlarna på Dirk Gently böckerna är för övrigt:
Dirk Gently's Holistic Detective Agency
Long Dark Tea-Time of the Soul
Och har man inte hört Liftaren-originalet, radioserien, så har man verkligen missat något, varje sann DNA-fan bör ha lyssnat på den minst en gång. Den följer till stora delar de två första böckerna, men det finns också en del saker som inte finns med i någon av de andra inkarnationerna av Liftaren. Liftaren finns ju som bekant som radio-serie, LP-skiva, tv-serie, bok-serie, datorspel och seriealbum (om jag nu inte missat nåt, så här på kvällskvisten) -- merchandise-produkter borträknade.
<a name="fot1"><sup>[1]</sup></a> Nu finns det förvisso en del mer att veta om DNA som man säkert kan hitta i olika intervjuer och liknande, men boken är ganska ingående. Jag fick nyligen tag på en dubbelkassett utgiven av BBC Radio som innehåller ett reportage om skapandet av radioserien, samt en intervju med DNA, på vilken man får reda på en del roliga fakta men det är definitivt inget som man behöver veta.