Down we go vampyr hack one shot

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Okej, så vi saknade en spelare och ville inte fortsätta kampanjen med en mindre spelare så vi spelade en one shot. Jag har hackat Ape of Wraths superbra regellätta dungeon crawl spel Down We Go till att vara ett vampyrspel så vi spelade det.

Lång historia kort? Mina spelare sjöng säkert en minut av ”Life after life från Dracula musikalen” över Discord:



Året är 1520 i Stockholm när de kommer för att gripa Påvel Skinnare som kommer avrättas vid Stockholms blodbad. De vet var han är för hans syster Sofi har sålt ut honom för en muta. Sofi fylls sedan av kval för vad hon gjort och försöker begå självmord genom att hänga sig, men hennes synder låter henne inte vila och hon kommer tillbaka som en vampyr. Under tre år löper Sofi amok i Stockholm och dricker de oskyldigas blod. Ungefär samtidigt som Gustav Vasa kommer tillbaka till Stockholm lyckas en grupp änkor som förlorat barn och makar till henne stoppa henne. De använder hennes askor i att tillverka ett kyrkfönster som placeras i en kyrka så att hon aldrig ska kunna återvända.

Året är 2021 och Emil Larsson har köpt ett fint gammalt kyrkfönster från en kyrka som har brunnit ner att ha som en prydnad. Emils liv går inte särskilt bra. Corona har dödat båda hans föräldrar, han hatar sitt jobb på ett auktionshus där han är längst ner i hackordningen, hans sambo Johannes har lämnat honom (för en kvinna!), hans psykiatriker har pensionerat sig och den nya psykiatrikern behandlar honom som en knarkare för att han vill ha medicinen han behöver. Ovanpå alltihop har han börjat dricka för att hantera sin ångest och när han gör det hör han en röst som säger till honom att krossa kyrkglaset så kommer allting bli bättre… Efter en riktigt, riktigt fruktansvärd dag där han känner sig fullständigt misstrod och ensam (och efter att han hällt i sig en hel flaska Jack Daniels på 30 minuter) lyssnar han och krossar glaset!

Sofis aska blandas med Emils blod och hon kommer tillbaka till liv klädd i en svart klänning, tar Emil i sina armar och biter hårt i hans hals innan hon häller sitt blod i hans mun. Emil öppnar sina ögon igen som en nyfödd vampyr!

Sedan sjöng spelarna!

Efter detta löper de båda vampyrerna amok. Emil hämnas på alla som gjort honom illa medan Sofi hjälper honom. Emil sätter dit Johannes för att ha mördat sin flickvän på det grymmaste möjliga sättet, han tankekontrollerar honom till att döda henne framför ett Zoom samtal till hennes familj.

Problem uppstår när det visar sig att ättlingarna till änkorna som stoppade Sofie första gången fortfarande är vampyrjägare och de har fått nyss om att nya vampyrer är i Stockholm. Sofi flyr och försöker få Emil att följa med henne, men han är fylld av hat och vill hämnas på alla som varit ute efter honom. Så medan Sofi smyger ombord på en båt till Sydamerika så blir Emil konfronterad av vampyrjägare när han är i sin nya psykiatrikers kontor. Emil tvingar doktorn att svälja burk efter burk med medicin när jägarna sparkar in dörren. Det är en brutal strid men de är många och Emil vägrar lämna doktorn så att han kan bli räddad. På grund av detta lyckas jägarna förvandla honom till aska.

Sofi står i fören på skeppet och vi slutar one shoten med att vi ser namnet på skeppet: Demeter.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Fan vad kul att ni körde DWG Vampyrhacket! Hur funkade det?

Jag måste säga att det fungerade riktigt bra! Man får samma sak som i DWG där det verkligen är en force multiplier om gruppen sammarbetar, så när de delade på sig började saker gå dåligt snabbt!

Striderna blev riktigt bra, i DWG så dör man ju inte hux flux men man är fortfarande inte super badass det känns alltid som att man har val. När man dör är det för att man väljer att ta en dum risk istället för att lägga benen på ryggen eller tänka efter. Även om karaktärerna i vampyrhacket är lite tuffare en genomsnittliga standard DWG karaktärer så blev det samma känsla vilket fungerade jättebra med att karaktärerna är torterade anti-hjältar. När saker börjar gå fel kan du välja att sticka eller så kan du välja att göra grejer som din torterade själ kräver av dig! Vilket Emil gjorde och blev smoked över! Men det var supercool när han hade mekanisk tyngd bakom att behöva välja!

Uppdelningen där man kan sprida sina förmågor mellan fyra roller fungerar lika bra för att spela vampyrer som det fungerar att spela äventyrare i DWG, kanske bättre! För er som inte vet så är de fyra rollerna i DWG Sneaky, Mystical, Holy och Bloodthirsty. Karaktärer kan sprida sina levels mellan dem vilket skapar deras mekaniska stats och ger dem specialförmågor. I mitt vampyrhack är rollerna döpta efter kända vampyrer (och motsvarar ungefär de i vanliga DWG). Så de är: Dracula, Pandemonium, Carmilla och Barlow och specialförmågorna är vampyrkrafter. Det blev bra för folk vill ha så olika saker för att ”känna sig som en vampyr” och den här uppdelningen gör att man kan välja och vraka. Så vi hade Sofi med Pandemonium 2, Dracula 2 och Carmilla 1 (extra bräns av vigvatten för att få en extra poäng) och Emil med Dracula 2, Carmilla 1 och Barlow 1. Och de kändes väldigt olika för de hade helt olika specialförmågor trots lite överlapp.

Jag har ju helt plockat ut permanent karaktärsdöd ur vampyrhacket, i värsta fall blir kan till aska som återupplivas i kontakt med blod. Jag vet inte om det är en fantastisk ide egentligen. Men det får karaktärerna att kännas väldigt Castlevania episka. Det finns inte heller regler för att skapa nya vampyrer, jag vet inte om det borde finnas eller inte. Vi klarade oss ju bra utan dem, men man borde kanske ha någon vägledning om det?

Att det är så otroligt kompakt + snabbt att läsa och lära sig är så jävla bra! Hur ofta får man spela med spelare som läst hela boken liksom? Spelarna fick PDF:en och hade färdiga karaktärer på 5 minuter helt utan vägledning.
 
Top