Downtime på svenska

Celledor

Hero
Hur skulle ni översätta Downtime på svenska? Alltså tiden mellan spelsessioner där rollpersonerna fortfarande kan göra saker enligt vissa regler.
  • Nedtid
  • Fritid (blir fel då man kan arbeta under downtime)
  • Mellantid
  • Uppehållstid
  • Vilotid
  • Mellanspel
Det känns som att uppehållstid eller bara Uppehåll passar bäst.
Finns det exempel på vad detta kallas i andra spel som har sådana mekaniker?

Christoffer

It's all pig.
Tänker att namnet man väljer också har att göra med vilket spel man spelar, i vissa spel kan ju vad som andra ser som vilotid och lite admintid vara helt essentiellt för själva spelet och kanske vara där allt man spelar senare sätts och påverkar situtionen vi kommer hamna i. Själv gillar jag hur Rolemaster och MERP går mellan strategisk och taktisk tid, eller storskalig och småskalig miljö, osv.

Celledor

Hero
Såhär kommer regeln att beskrivas vilket kan ge lite mer kontext:

Detta är aktiviteter som karaktärer gör mellan episoder men som regelmässigt utförs i början eller slutet av en spelsession. De kan inkludera sociala evenemang, träning, forskning, konstruktion och mycket mer som tar tid men som kanske inte passar att spelas ut i själva avsnittet. Uppehåll bör vara en del av karaktärsutvecklingen och adressera personliga mål. Dock bör det som görs under uppehållet återspeglas och refereras till i episoder.

En karaktär kan utföra en eller flera aktiviteter beroende på hur lång uppehållstiden är. Ett kortare uppehåll har endast tid för 1 aktivitet, ett normallångt uppehåll 3 aktiviteter och ett långt uppehåll har 5 eller fler. För många aktiviteter kan skapa en obalanserad och konstig utveckling.

Här är en lista med exempel på aktiviteter, aktivitetskostnad står inom [ ]. De som är markerade med * kan delegeras till någon annan och kostar därmed ingen aktivitet, det är upp till regissören att avgöra om detta är möjligt. Använd ett kontaktslag för att avgöra om och till vem en aktivitet kan delegeras.

• Förberedelse [1]*: Förbered användningen av en specifik färdighet kommande avsnittet, vilket ger en bonus eller en annan fördel.
  • Träna [1]: Träna en ny färdighet, öka en färdighetsnivå eller få en extra bonuspoäng av mer allmän träning.
  • Projekt [1]*: Slå ett yrkesslag för att föra ett projekt framåt med X framgångar.
  • Kontakt [1]: Stärka relationer till kontakter och fraktioner genom att slå ett yrkesslag, varje framgång ger 1 RP till kontakten.
  • Vård och underhåll [1]: Reparera skador, långsiktigt vård för att läka allvarligare skador.
  • Topprestation [1]: Grundfärdigheter på nivå 3 kräver ständig träning för att bibehålla spjutspets kunskaper och bästa form.
  • Arbete [2]*: Slå ett yrkesslag för att arbeta mellan episoder, varje framgång ger 1 UP till karaktären (om arbetet delegeras erhålls inge

Leon

Leo carcion
jag gillar mellanspel men har faktiskt använt fritid i mitt eget spel. kanske kommer ändra den benämningen om det dyker upp något klockrent i den här tråden :D

Cog.
Håller med om att Mellanspel är den snyggaste termen, Kanske inte som ordangran översättning, men vet inte om Downtime är ett så bra begrepp för det man avser till att börja med :)

Leon

Leo carcion
Downtime som generell uttryck i min läsning är ju verkligen ren R&R. Dricka öl och spela TV-spel. Egentligen är det väl "när maskinen är avstängd".

Men som det ofta används i rollspel - och som du beskriver ovan - är det ju mer ett mellanspel eller interludium: paus i "huvudhandlingen", men livet fortsätter och saker händer. Det kan vara häng, det kan vara prep och träning. Men när man fortsätter kan karaktärerna mycket väl befinna sig i en lite annorlunda position än när första stycket slutade.

Sidd

”Bybo”
I mitt egna lilla sifi-spelprojekt är denna del av rollpersonernas tid kallad ”Vardagsfas”.

För tillfälligt ska väl sägas då jag själv tycker det är en redigt tråkig benämning då jag tänker mig att mycket rollspelande sker även här med intriger/utveckling/relationer mm mellan de så kallade uppdragen (äventyren). Har dock inget bättre för tillfället.

Egentligen är ju den engelska termen ”downtime” lika tråkig. Jag letar efter bättre svensk rubrik.

Leon

Leo carcion
I mitt egna lilla sifi-spelprojekt är denna del av rollpersonernas tid kallad ”Vardagsfas”.

För tillfälligt ska väl sägas då jag själv tycker det är en redigt tråkig benämning då jag tänker mig att mycket rollspelande sker även här med intriger/utveckling/relationer mm mellan de så kallade uppdragen (äventyren). Har dock inget bättre för tillfället.

Egentligen är ju den engelska termen ”downtime” lika tråkig. Jag letar efter bättre svensk rubrik.
Äventyr och mellantyr?

Angrontyr

Veteran
Jag använder termen Mellanspel, livet som sker mellan stötar och äventyr. Där inbegrips ditt kneg, återhämtning, balansräkning av resurser, vissa förhandlingar, återställa spenderade kontakter kanske legwork inför nästa stöt. Vi brukar tillsammans välja ut en karaktärs mellanspel och spela ut den tillsammans för skojs skull, vi vet vad slutresultatet blir och siktar på det, men de andra i gruppen kan ta på sig roller som kontakter eller lämliga SLP :)

Celledor

Hero
Återhämtning- och förberedelsefas skulle kunna vara något men blir ju inte ett enstaka enkelt ord.

Vardag är ju rätt bra i vad man gör och kan innefatta många olika saker, men är lite tråkigt.

Mellanspel är också bra och skulle kunna passa tillsammans med Huvudspel (det man spelar under sessioner) och även Förspel (som kanske är karaktärsskapandet). Skulle även kunna kasta in Efterspel då om det är några lösa scener som spelarna vill ha med när allt är klart.

Celledor

Hero
Inledande, kanske som då pekar på sådan som hände innan och fungerar som en startpunkt där man just avslutat det vardagliga och kastas in i handlingen.