Såhär kommer regeln att beskrivas vilket kan ge lite mer kontext:
Detta är aktiviteter som karaktärer gör mellan episoder men som regelmässigt utförs i början eller slutet av en spelsession. De kan inkludera sociala evenemang, träning, forskning, konstruktion och mycket mer som tar tid men som kanske inte passar att spelas ut i själva avsnittet. Uppehåll bör vara en del av karaktärsutvecklingen och adressera personliga mål. Dock bör det som görs under uppehållet återspeglas och refereras till i episoder.
En karaktär kan utföra en eller flera aktiviteter beroende på hur lång uppehållstiden är. Ett kortare uppehåll har endast tid för 1 aktivitet, ett normallångt uppehåll 3 aktiviteter och ett långt uppehåll har 5 eller fler. För många aktiviteter kan skapa en obalanserad och konstig utveckling.
Här är en lista med exempel på aktiviteter, aktivitetskostnad står inom [ ]. De som är markerade med * kan delegeras till någon annan och kostar därmed ingen aktivitet, det är upp till regissören att avgöra om detta är möjligt. Använd ett kontaktslag för att avgöra om och till vem en aktivitet kan delegeras.
- Förberedelse [1]*: Förbered användningen av en specifik färdighet kommande avsnittet, vilket ger en bonus eller en annan fördel.
- Träna [1]: Träna en ny färdighet, öka en färdighetsnivå eller få en extra bonuspoäng av mer allmän träning.
- Projekt [1]*: Slå ett yrkesslag för att föra ett projekt framåt med X framgångar.
- Kontakt [1]: Stärka relationer till kontakter och fraktioner genom att slå ett yrkesslag, varje framgång ger 1 RP till kontakten.
- Vård och underhåll [1]: Reparera skador, långsiktigt vård för att läka allvarligare skador.
- Topprestation [1]: Grundfärdigheter på nivå 3 kräver ständig träning för att bibehålla spjutspets kunskaper och bästa form.
- Arbete [2]*: Slå ett yrkesslag för att arbeta mellan episoder, varje framgång ger 1 UP till karaktären (om arbetet delegeras erhålls inge