I slutstadiet av de drömmar jag brukar minas ökar på nåt sätt interaktiviteten, jag styr medvetet (men trött) vad som händer,
Det har hänt att jag haft en mardröm - jagad av vargar, eller nåt - och kommit på att det har varit en dröm... och då börjat försöka styra handlingen för att kunna komma undan. Att det hela inte är farligt eftersom det bara är en dröm klickar inte på nåt vis...
Det har hänt en enda gång att jag har hamnat i ett perfekt mellanstadium mellan dröm och vakenhet där jag hade total kontroll över handlingen, med bibehållen totalupplevelse av vad som hände. Tyvärr höll det bara i ett par sekunder, sen kunde jag inte hålla mig från att skapa ett monstruöst ansikte som hängde i luften framför mig. Har sällan blivit så skiträdd nån gång.
Har ni återkommande drömmar?
Mycket sällan numera; när jag var liten hamnade jag ibland uppe på ett vindsloft som var smockfyllt med gamla serietidningar.
Återkommande personer och plater?
Förutom verkliga personer och platser hamnar jag i Khelataarmiljö ibland, men jag tror aldrig det har varit på precis samma plats. Det finns en kvinnlig SLP från en av modulerna (som jag skrev själv) som jag vet att jag har drömt "vad hände sen"-historier om åtminstone tre gånger - nånting i mitt undermedvetna verkar inte vara nöjt med hennes situation där.
Återkommande handlingar?
Det händer att jag har drömmar som är sequels; en tidigare dröm har utspelat sig där, och den nya drömmen spinner vidare från det.
Har ni annorlunda drömmar nu mot när ni var yngre?
Tja, den äldsta dröm jag minns är från när jag var fyra år, och den utspelades framför Villa Villekulla. Det har jag aldrig drömt om sedan. (-:
Det har gått väldigt mycket perioder i det; när jag var 12-13 år handlade de ofta om superhjältar, och när jag var 16-17 brukade jag drömma hårdporr eller surrealistiska splatterhistorier, men ingen av dem är särskilt vanliga teman numera.
--
Åke