Nekromanti Drömriket.

Lycan

Hero
Efter att i sann forumanda gjort flertalet tappra försök att söka efter trådar som behandlar det s k drömriket utan att få något tillfredsställande resultat bestämde jag mig för att skapa en ny liten tråd.

Kanske hade det varit smidigare att köra alltihopa som ett PM till Drakvrede, men det är alltid intressant att få mer än en persons syn på saken.

Så till mina frågeställningar (som jag då hade tänkt att ni kunde svara på):

1. Vad är drömriket? (Hur fungerar det? Var existerar det? Vilka/vad kan/måste/tjänar på att vistas där?)

2. Har drömriket redan använts i någon Neogames-utgivning?

3. Vilka är inspirationskällorna till drömriket? (hejsan Drakvrede)

4. Är det intressant att spela i den sovande världen?

- Lycan

Sankt Creigh

Warrior
Jag har aldrig hört talas om det här drömriket. Om det beror på att min spelledare kanske inte velat avslöja något om det eller p g a bristande information vet jag inte.

Vore kul att veta mer.

// C

Never sleep again? [spoilervarning]

1. Vad är drömriket? (Hur fungerar det? Var existerar det? Vilka/vad kan/måste/tjänar på att vistas där?)
Tja, i drakarboken står ju faktiskt en informativ om ändock kort sammanfattande text. För en mer omfattande beskrivning så måste du nog vänta på andemodulen. Dock så är ju just en sån sak som Drömriket en gyllene möjlighet att köra sitt eget race som spelledare. I en värld utan tydliga naturlagar kan ju fantasin minst sagt flöda fritt...

Yupp, drakar som sagt...

Det är ju ett relatvit vanligt koncept i så väl filmer som fantasyböcker så vägen dit var la inte särskilt lång. Vet inte om det var Drakvrede som klämde idéen från början att implementera en drömvärld i Eon. Vem det än var så tycker ja de gjorde helt rätt. Personligen tycker jag att en drömvärld bjuder på många intressanta äventyrsmöjligheter.
Min favoritinspiration är nog drömvärlden som den gestaltas i bokserien Sagan om Drakens återkomst men det finns som sagt en mängd olika härliga och fantasidrypande inspirationskällor där ute för den som orkar söka.

Det kan det onekligen vara. Det finns abolut inga gränser för vad som kan hända, speciellt inte om händelserna i drömvärlden också kan påverka din sovande kropp så blir det ännu mer spännande - Terror på Elm Street någon? :gremelak:

Ljusetsriddare - som fortfarande minns det stämningsfulla barnrimmet från Freddy Kreuger filmerna som passande nog avslutas just "nine, ten - never sleep again"...

Lycan

Hero
Re: Never sleep again? [spoilervarning]

"Det är ju ett relatvit vanligt koncept i så väl filmer som fantasyböcker så vägen dit var la inte särskilt lång. Vet inte om det var Drakvrede som klämde idéen från början att implementera en drömvärld i Eon. Vem det än var så tycker ja de gjorde helt rätt. Personligen tycker jag att en drömvärld bjuder på många intressanta äventyrsmöjligheter."

Argument:

1. Drakvrede skriver Andar.
2. Andar beskriver drömriket.
3. Drakvredes uppfattning av drömriket kommer därmed att vara avgörande för dess utformning.
4. Drakvredes inspirationskällor kommer att ha stort inflytande på Drakvredes uppfattning av drömriket.

Tes:

Min uppfattning av Drakvredes inspirationskällor kommer att ge mig en ökad förståelse för hur drömriket är tänkt att fungera innan jag får en möjlighet att läsa Andar.

- Lycan

"CJS-diktatur" [spoilervarning?]

Argument:

1. Drakvrede skriver Andar.
2. Andar beskriver drömriket.
3. Drakvredes uppfattning av drömriket kommer därmed att vara avgörande för dess utformning.
4. Drakvredes inspirationskällor kommer att ha stort inflytande på Drakvredes uppfattning av drömriket.
Motargument:

1. CJS är Drakvredes boss
2. CJS bestämmer hur andarna och Drömriket skall beskrivas
3. CJS:s uppfattning om Drömriket kommer därmed att vara avgörande för dess utformning.
4. CJS:s inspirationskällor kommer att ha stort inflytande på Drakvredes uppfattning av drömriket.
5. CJS:s syn på andevärlden är så abstrakt att jag begriper typ noll av den fast jag inte brukar ha några större problem även med lite tyngre spiritistiska grejer

Tes:

Min uppfattning av Drakvredes inspirationskällor kommer att ge mig en ökad förståelse för hur drömriket är tänkt att fungera innan jag får en möjlighet att läsa Andar.
Antites:

Din uppfattning av Drakvredes inspirationskällor kommer inte nödvändigtvis ge dig en ökad förståelse för hur drömriket är tänkt att fungera då det helt enkelt finns risk för att han blir överkörd av CJS:s åsikter. Att ha en uppfattning av CJS:s inspirationskällor gör inte heller att du nödvändigtvis begriper mer av vad han menar. Tror mig - jag vet! :gremcrazy:

Ljusetsriddare - som minns en MYCKET förvirrande diskussion med CJS om just andeplanet och hur det egentligen fungerar i praktiken och som därför är tacksam att boken inte ligger på hans skrivbord...

Lycan

Hero
Re: "CJS-diktatur" [spoilervarning?]

Min uppfattning om Neogames' författare som relativt "lössläppta" ligger väl som grund till min feluppfattning. Vad jag trodde mig ha förstått var att CJS allt mer dragit sig tillbaka från den faktiska skapandeprocessen, vilket borde ge de individuella författarna större frihet. Fast det är kanske också en feluppfattning...
Av någon anledning har jag dock upplevt det som att vissa(?) skribenter tillåtits relativt stor frihet vad gäller att tillföra eget materiel till spelvärlden som är Eon.

Nåväl, jag hade fel, då får jag väl försöka ta till mig dina nya fakta. Även om du med ditt inlägg mest verkar säga att det är helt meningslöst att försöka skapa sig en bild av drömriket.

Hur som helst; om CJS nu är en sådan tyrann som du vill låta påskina borde jag kanske fråga hur stor inverkan CJS har haft/kommer att ha på drömriket. Är det klokare att vända sig till CJS (vilket känns som en omöjlighet) istället för Drakvrede, som trots allt skriver boken, om man vill undersöka lite kring det tilltänkta drömriket?

Egentligen vill jag bara ha koll på drömriket för att underlätta produktionen av lite Eon-material som jag håller på att skriva på. Hade då drömriket varit snarlikt t ex WoDs 'The Dreaming' hade jag redan haft en god uppfattning om hur det är tänkt att fungera. Om jag däremot, som fallet verkar vara nu, fått höra att drömriket är abstrakt, udda och CJS'igt får jag väl helt enkelt ge mig till tåls och pliktskyldigt invänta Andar.

Personligen hade jag gärna sett Drakvredes syn på saken.

- Lycan

Mer makt åt folket!?

Min uppfattning om Neogames' författare som relativt "lössläppta" ligger väl som grund till min feluppfattning. Vad jag trodde mig ha förstått var att CJS allt mer dragit sig tillbaka från den faktiska skapandeprocessen, vilket borde ge de individuella författarna större frihet. Fast det är kanske också en feluppfattning...
Nä, du har uppfattat saker och ting relativt rätt, över lag är det så att CJS har vidaredelegerat mycket av ansvaret på andra författares axlar. Vissa bitar hyser han dock stort personligt intresse för och har således starka åsikter om. Drakmagin var ett exempel på stark "CJS-interference" och andeplanet/drömriket tror riskerar att bli det också på både gott och ont.

Av någon anledning har jag dock upplevt det som att vissa(?) skribenter tillåtits relativt stor frihet vad gäller att tillföra eget materiel till spelvärlden som är Eon.
Vilket förmodligen beror på hur pass deras idéer rimmar med hans eller vilken kvalité det som de skriver anses ha.

Även om du med ditt inlägg mest verkar säga att det är helt meningslöst att försöka skapa sig en bild av drömriket.
Jag försökte faktiskt att ge dig svar (läs mitt första inlägg igen så inser du nog det). Därmed så tror jag att det är svårt att få en tydlig bild av det hela ännu då modulen som bekant inte är färdig än. Men skicka ett PM till Drakvrede och fråga om dennes idéer samt inspirationskällor så är du nog iallafall en bit på vägen.

Hur som helst; om CJS nu är en sådan tyrann som du vill låta påskina borde jag kanske fråga hur stor inverkan CJS har haft/kommer att ha på drömriket.
Att CJS är en tyrann var mest ett misslyckat(?) försök till att vara lite humoristisk. CJS gav mig förhållandevis fria tyglar vad gäller drakboken med undantag från just den redan nämnda drakmagin där vi hade vildt skilda uppfattningar av denna. Resultatet blev en halvlyckad kompromiss oss emellan. Det är min förhoppning att andemodulen inte också skall bli någon "halvlyckad kompromiss".

Är det klokare att vända sig till CJS (vilket känns som en omöjlighet) istället för Drakvrede, som trots allt skriver boken, om man vill undersöka lite kring det tilltänkta drömriket?
Nä, du gör nog helt rätt i att vända dig till Drakvrede för vidare info.

Egentligen vill jag bara ha koll på drömriket för att underlätta produktionen av lite Eon-material som jag håller på att skriva på. Hade då drömriket varit snarlikt t ex WoDs 'The Dreaming' hade jag redan haft en god uppfattning om hur det är tänkt att fungera.
Om du håller på och skriver på officiellt material till Eon så kan det dock vara värt att försöka kontakta CJS (per telefon förslagsvis då han sällan hinner/orkar besvara personlig post). Är det inofficiellt material så tycker jag att du mycket väl kan köra med "The Dreaming" varianten då den har både djup och stämning.

Om jag däremot, som fallet verkar vara nu, fått höra att drömriket är abstrakt, udda och CJS'igt får jag väl helt enkelt ge mig till tåls och pliktskyldigt invänta Andar.
För att förtydliga så är det CJS bild av andeplanet som jag har svårt att begripa. CJS har säkert en god bild av hur det hela fungerar men jag lyckades inte riktigt haja poängen. Om det sedan är han som har en luddig/abstrakt/svårförmedlad bild av det hela eller om det är jag som är trögfattad det lämnar jag osagt...

Personlig hade jag gärna sett Drakvredes syn på saken.
Jag också åtminstone så länge jag inte riktigt begriper mig på CJS variant av det hela.

Ljusetsriddare - som faktiskt kan vara riktigt trögfattad ibland

Lycan

Hero
Re: Mer makt åt folket!?

Okej, om drömriket är en integrerad del av andeplanet och CJS har tagit en aktiv del av andeplanet förstår jag vart du vill komma...

Och givetvis är det inofficiellt, mitt material, men jag tycker ändå det är trevligt att utgå ifrån Neogames' värld när man skriver äventyr, för att inte förvirra publiken, så att säga.

Nåväl, Drakvrede, kom igen nu då, ge oss lite kött på benen att gnaga på.

- Lycan

Re: Mer makt åt folket!?

Och givetvis är det inofficiellt, mitt material, men jag tycker ändå det är trevligt att utgå ifrån Neogames' värld när man skriver äventyr, för att inte förvirra publiken, så att säga.
Det låter klokt men låt det inte hämma dig i ditt skrivande. Hellre en inovativ och personlig skildring av Mundana än en torr och trist men regelrätt skildring - IMHO that is!

Drakvrede

Swordsman
Drömmens Domäner [spoiler/sneak preview] =)

Okej, såg ett inlägg med "maj näjm writen aaal åver it", så jag tänkte jag skulle svara på det.
:gremwink:

Efter att i sann forumanda gjort flertalet tappra försök att söka efter trådar som behandlar det s k drömriket utan att få något tillfredsställande resultat bestämde jag mig för att skapa en ny liten tråd.

Kanske hade det varit smidigare att köra alltihopa som ett PM till Drakvrede, men det är alltid intressant att få mer än en persons syn på saken.

Jupp, det tycker jag låter vettigt. Dessutom betyder det ju att andra kan läsa svaret du får, vilket (förhoppningsvis) väcker deras intresse för den kommande modulen...
:gremlaugh:

Som sagt, lite info hur Drömriket fungerar finns ju redan beskrivit i Drakmodulen - och det är en ganska god sammanfattning, måste jag säga - men, för att ta det "filosofiskt"; Drömriket utgör en manifestation av alla besjälade varelser drömmar - både medvetna och omedvetna. Det är alltså en plats som formas av, men också formar, våra drömmar. I grund och botten skulle man faktiskt kunna säga att Drömriket utgör en manifestation av kreativitet och potential! Och var det existerar? Tja, bortom och parallellt allt fysiskt, men överlappande allt.

Det ska dessutom poängteras att Drömmens Rike inte är en del av Andeplanet! Förvisso, drömmens värld har en andlig representation - precis som allt annat (!) - men andevärlden och Drömriket är, på samma sätt som andevärlden och det fysiska Mundana, två separerade och åtskilda (men samtidigt sammanknutna och av varandra beroende), världar/plan.

Oneirotropi nämns i M&M och i grundboken, men minns inte om själva Drömriket nämnts innan Drakar? Jo, förresten, det står kanske (någon som minns?) något om Drömmens Värld i L&H?

Ja du, det var väl en bra fråga. Lite av varje, skulle jag väl säga. Ljusriddarn nämnde drömvärlden i Sagan om Drakens återkomst , och till liten grad har kanske den påverkat. Changerling till viss del den också, men inte speciellt mycket den heller. Istället har jag försökt skriva Drömriket ur perspektivet att drömmens värld ska vara potential och fantasi manifesterat - en värld där allt - ja, jag menar verkligen allt! är möjligt! Det är åtminstone min grundtanke. :gremlaugh: Sen kanske det smygit in några småinfluenser från diverse andra spel/filmer (jupp, Krûger-grejen e me på ett hörn... :gremelak: )/böcker, så är det av mindre intresse - huvudtanken är alltså något annat.
:zeppelinare:

Det hoppas jag att det ska bli...
:gremwink:

Sankt Creigh

Warrior
Re: Never sleep again? [spoilervarning]

Är du propagandaminister för den här Drakvrede? :gremlaugh:
Vad eller vem är det? (Drakvrede)

// Creighan

Lycan

Hero
Drakvrede?

Jajamensan, propagandaminister Josef, det är jag. Drakvrede är min diktator och ledstjärna, han ligger bakom många svåra projekt, men författar framför allt Andar-boken för Neogames' räkning.

- Lycan, minister of propaganda and refreshments

Sankt Creigh

Warrior
Re: Drakvrede?

haha, ok , låter bra det där.

Jag är Führer of refreshments i vår spelgrupp.
Refreshments i allmänhet, Coca-Cola i synnerhet.

// Creigh ' Diplomaten '