Drömmens Domäner [spoiler/sneak preview] =)
Okej, såg ett inlägg med "maj näjm writen aaal åver it", så jag tänkte jag skulle svara på det.
Efter att i sann forumanda gjort flertalet tappra försök att söka efter trådar som behandlar det s k drömriket utan att få något tillfredsställande resultat bestämde jag mig för att skapa en ny liten tråd.
Kanske hade det varit smidigare att köra alltihopa som ett PM till Drakvrede, men det är alltid intressant att få mer än en persons syn på saken.
Jupp, det tycker jag låter vettigt. Dessutom betyder det ju att andra kan läsa svaret du får, vilket (förhoppningsvis) väcker deras intresse för den kommande modulen...
1. Vad är drömriket? (Hur fungerar det? Var existerar det? Vilka/vad kan/måste/tjänar på att vistas där?)
Som sagt, lite info hur Drömriket fungerar finns ju redan beskrivit i Drakmodulen - och det är en ganska god sammanfattning, måste jag säga - men, för att ta det "filosofiskt"; Drömriket utgör en manifestation av alla besjälade varelser drömmar - både medvetna och omedvetna. Det är alltså en plats som formas av, men också formar, våra drömmar. I grund och botten skulle man faktiskt kunna säga att Drömriket utgör en manifestation av kreativitet och potential! Och var det existerar? Tja, bortom och parallellt allt fysiskt, men överlappande allt.
Det ska dessutom
poängteras att Drömmens Rike
inte är en del av Andeplanet! Förvisso, drömmens värld har en
andlig representation - precis som allt annat (!) - men andevärlden och Drömriket är, på samma sätt som andevärlden och det fysiska Mundana, två separerade och åtskilda (men samtidigt sammanknutna och av varandra beroende), världar/plan.
2. Har drömriket redan använts i någon Neogames-utgivning?
Oneirotropi nämns i M&M och i grundboken, men minns inte om själva Drömriket nämnts innan Drakar? Jo, förresten, det står kanske (någon som minns?) något om Drömmens Värld i L&H?
3. Vilka är inspirationskällorna till drömriket? (hejsan Drakvrede)
Ja du, det var väl en bra fråga. Lite av varje, skulle jag väl säga. Ljusriddarn nämnde drömvärlden i
Sagan om Drakens återkomst , och till liten grad har kanske den påverkat.
Changerling till viss del den också, men inte speciellt mycket den heller. Istället har jag försökt skriva Drömriket ur perspektivet att drömmens värld ska vara potential och fantasi manifesterat - en värld där
allt - ja, jag menar verkligen allt! är möjligt! Det är åtminstone min grundtanke.
Sen kanske det smygit in några småinfluenser från diverse andra spel/filmer (jupp, Krûger-grejen e me på ett hörn...
)/böcker, så är det av mindre intresse - huvudtanken är alltså något annat.
4. Är det intressant att spela i den sovande världen?
Det hoppas jag att det ska bli...