Mörker
Warrior
Den här tråden är en fribrytning från Risings liknande tråd, och jag citerar meningen som det hela gäller...
Det tog ett tag innan jag kom fram till att jag och Rising egentligen är inne på nästan exakt samma spår... jag började nämligen fundera på surrealistiska miljöer (det är något alldeles speciellt när man får koppla bort banala saker som logik och naturlagar!)...
...för att ge ett ganska tydligt exempel skulle jag vilja presentera en av de första rummen i den här andan jag fick idéer till, låt oss kalla det "kalla rummet".
<center>-------------------- Kalla Rummet --------------------</center>
- Jag har gjort en liten skiss gjord i Paint över rummet, dock kunde jag inte lägga upp den i nuläget, men jag skickar den gärna...
Tanken är att en (möjligtvis två) rollperson(er) vaknar eller åtminstone befinner sig på en liten stenplatå (till vänster). Stenen är jämn och aningen varmare än luften runtomkring. När RPn ser sig omkring befinner sig denne i ett avlångt rum (omkring 6x40m) och ser det halvklara vattnet omkring sig och öppningen längst bort i rummet med ett fyrfat på var sida.
När RPn går ner i vattnet finner denne att det svala vattnet når denne någon decimeter upp på foten/benet. Det speciella är dock att hon finner sig stå på ett relativt tunnt lager is som känns både bristfärdigt och smältande under fötterna samt att under detta islager skymtar ingen botten... vattnet under isen verkar djupt och mörkt.
Spelledaren bör upplysa ordentlig om hur bräcklig det isliknande lagret känns (kan även vara glas eller dyl) och hur lockande det skulle kännas att bara snabbt hoppa upp på stenplatån igen. När RPn med osäkra steg nått halva vägen skall spelledaren verkligen upplysa om att hon har lika mycket till av mardrömsvandringen.
Små facklor lyser vagt upp det halvmörka rummet och meningen är att det Verkligen inte skall kännas verkligt, som en dröm du inte kan vakna ur.
- Jag återkommer förhoppningsvis med fler dylika rum, men ge gärna egna åsikter och tankar om sådana här dungeon-typer.
- Själv har jag spellett en enda dungeon så om ni tror jag vet vad jag pratar om så är fallet inte sådant. Men trots allt har jag fascinerats lite av vad man kan göra av dungeons om man tänker på lite nya sätt, då jag tillhör den lite nykläckta generationen upplevde jag aldrig Dungeon-bash eran som jag hört en del om, men dock..."Nå, tänk er nu en dungeon som inte behöver vara realistisk, utan som av någon anledning har skapats för att vara just en häftig utmaning. Antingen för att dess skapare är galen (som i Krugal Svylses Förbannelse) eller för att den på något vis är skapad på magiskt vis (såsom skogen Vildhjarta), det spelar inte så stor roll. Det viktiga är att den ska vara ashäftig att klara.
Det tog ett tag innan jag kom fram till att jag och Rising egentligen är inne på nästan exakt samma spår... jag började nämligen fundera på surrealistiska miljöer (det är något alldeles speciellt när man får koppla bort banala saker som logik och naturlagar!)...
...för att ge ett ganska tydligt exempel skulle jag vilja presentera en av de första rummen i den här andan jag fick idéer till, låt oss kalla det "kalla rummet".
<center>-------------------- Kalla Rummet --------------------</center>
- Jag har gjort en liten skiss gjord i Paint över rummet, dock kunde jag inte lägga upp den i nuläget, men jag skickar den gärna...
Tanken är att en (möjligtvis två) rollperson(er) vaknar eller åtminstone befinner sig på en liten stenplatå (till vänster). Stenen är jämn och aningen varmare än luften runtomkring. När RPn ser sig omkring befinner sig denne i ett avlångt rum (omkring 6x40m) och ser det halvklara vattnet omkring sig och öppningen längst bort i rummet med ett fyrfat på var sida.
När RPn går ner i vattnet finner denne att det svala vattnet når denne någon decimeter upp på foten/benet. Det speciella är dock att hon finner sig stå på ett relativt tunnt lager is som känns både bristfärdigt och smältande under fötterna samt att under detta islager skymtar ingen botten... vattnet under isen verkar djupt och mörkt.
Spelledaren bör upplysa ordentlig om hur bräcklig det isliknande lagret känns (kan även vara glas eller dyl) och hur lockande det skulle kännas att bara snabbt hoppa upp på stenplatån igen. När RPn med osäkra steg nått halva vägen skall spelledaren verkligen upplysa om att hon har lika mycket till av mardrömsvandringen.
Små facklor lyser vagt upp det halvmörka rummet och meningen är att det Verkligen inte skall kännas verkligt, som en dröm du inte kan vakna ur.
- Jag återkommer förhoppningsvis med fler dylika rum, men ge gärna egna åsikter och tankar om sådana här dungeon-typer.