</div>
I R2 så kanske några av mina antaganden blir mer förståeliga om ni betänker att jag är robot:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
#860095 - 2013-05-16 22:34
3: Ulvar vill ha ihjäl vissa medresenärer. Logisk följd av infektion är att
vissa medresenärer inte kan bli infekterade - alltså måste de dödas, och eventuella infektionsförsök kommer autofaila. Doktorer kan infekteras hejvilt - om de inte är immuna, men det har vi inga tecken på - å andra sidan har vi inga mottecken, Time Lords kan vara immuna här.
...
Har en kort lista över medresenärer som kanske är immuna. Röster ja/nej på att slänga fram?
#860118 - 2013-05-16 23:56
"”Nej, jag tror inte det är över.” en av Doktorerna kommer från en sidokorridor, hållandes något i handen. ”Päls. Varulvspäls. Medan ni avrättade stackars Basenanji så har de riktiga mördarna rört sig fritt i resten av TARDISen.”
”Nåja” hostar en annan Doktor nervöst. ”Det har i alla fall inte skett några fler mord. Det är alltid något att vara glad över.”
Men det känns inte som något att glädjas över. Något känns fel. Väldigt fel."
Samt Tooth and Claw-avsnittet, som kan vara mallen för vår "ulv" (det var f ö en varulv också, fast egentligen en utomjording som tog över folk och förvandlades av månljuset [och dödades av överdosering av det]).
#860316 - 2013-05-18 10:16
1: Min info säger specifikt att det är Doktorns fiender (inte ulvar) som kan ha nytta av info.
2: Jag ponerar att det finns en möjlighet att Doktorn (i egenskap Time Lord) är immun mot infektion i detta fall. Då är det givet att viss info - som att man är en bybo med
immunitet mot infektion (vilket inte nödvändigtvis är uppenbart) till nytta för infektionsulvar. Men om det är så att Doktorn är immun så bör vi ha mer än en infektionsulv. Kanske?
3: Även om Doktorn inte är immun mot infektion så kan vi nog outa vilka Doktorer som finns om vi redan outat att man är doktor.
#860382 - 2013-05-18 16:13
Recca said:
Jag tror inte det.
I min info står det att det handlar om en manipulatör-timelord. Jag visste inte först hur jag skulle tolka manipulatör-biten, jag tolkade det som att någon hade infiltrerat doktorerna. Men jag har bogglat på det här och det som jag förstår skulle det kunna betyda att det är någon som faktiskt kan manipulera. Alltså att det handlar om ordet manipulation specifikt och att det inte bara är en utformning på beskrivningen som handlar om att timelorden är ond.
Min gissning är att det handlar om någon sorts förmåga som Timelorden har.
Och din teori kretsar kring att någon doktor är immun mot infektion. Så kan det säkert vara. Det skulle ju verkligen balansera spelet känner jag, för det här är svårt. Men just min information är nog feltolkad om den ska stämma in i den mallen du föreslår.
Er, låt mig kolla lite här.
Det verkar finnas en underläggande tanke om att eventuell korrupt Doktor kan manipulera hejvilt. Om vi går på fluff så är väl oddsen där inte så höga - Doktorn själv lär inte kunna manipuleras av sig själv. Att det finns en ond Doktor känns givet, men jag är osäker på om denne kan "infektera", iaf med fluffmotivation - och om Time Lords inte är immuna så borde inte någon speciell Doktor vara mer immun än någon annan. Vad gäller följeslagare kommer jag utan speciell eftertanke på några olika som skulle kunna vara det, t ex: Leela(hyperimmunsystem - men dyrkar 4:e Doktorn), K-9 (robothund), Susan och Romana (Time Lords - om Time Lords är immuna) och Kameleon (robot, kontrollerad av Mästaren innan, om jag minns rätt).
Här utgår jag ifrån en utomjordisk varelse/infektion, medan du verkar gå på social manipulation av något slag. Det senare tycker jag verkar vara aningen mer osannolikt.
Oavsett vilket så tror jag att det inte är total katastrof att outa info vid drev, och att samma bör gälla Doktorer - jag tror inte någon speciell Doktor är mer eller mindre immun mot infektion än andra, nämligen - vilket är min poäng här.
#860460 - 2013-05-18 22:49
Thodd said:
infektionsteori:
Är det ngn som har belägg för infektion? Eller har vi en väktare som lyckades?
Angående max ravens teorem om infektioner så har jag bara ett tillägg... Voffö häng åll opp sä opa infektion när korruption känns mer troligt. Doktorn är en tidsresenär och "time-lord" korrekt? Borde inte han inneha en hel del makt? Makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut.
Nuff said!
Jag kollar på Larssons flufftext:
LJSLarsson said:
”Päls. Varulvspäls. Medan ni avrättade stackars Basenanji så har de riktiga mördarna rört sig fritt i resten av TARDISen.”
Därav mina slutsatser om infektion.
Därmed inte uteslutet att det finns en potentiell Doktor som antingen inte är Doktorn eller som är vilande DTF, typ om en viss medresenär åker ut så blir denna DTF. Fast jag har inte nog med koll på hur varulvsspel körs för att veta hur sannolikt detta är.
Thodd said:
Max Raven:
Hur skulle en infektion/korrumption fungera rent fluff-mässigt?
Är doktorn på något sätt immun eller är det tvärt om?
Tog upp det här i #860382 och #860383 samt ett tidigare inlägg (#860095) . Larssons flufftext om varulvspälsen får mig att tänka på avsnittet Tooth and Claw, där en utomjordisk organism tar kontrollen över en människa och gör kroppen till varulv i månljus. Så fluffmässigt, typ nåt sånt.
#860696 - 2013-05-19 21:57
Annan fundering: Hur kan DTF fungera här, om den finns? Antar att den finns från det jag såg i öppningsposten om främmande varelser. Jag tror nu på att det fanns en infektionsulv (som infekterat någon förra rundan) och två onda Doktorer från början (Recca/Valeyard var en av dem). Kan både DTF och ulvar agera i slutet av en runda, behöver DTF aktiveras..? Ni som är mer vana här, åsikter?
OM Recca var DTF, var hamnar Trasapa? Om hon var normal ulv? Om det är nåt bizarro där medresenär-ulvar kan infektera men inte Doktor-ulvar?
#860730 - 2013-05-19 23:28
Jag har inte sett något - än - som säger att Doktorer har immunitet eller inte, men som tidigare sagt så tvivlar jag på att det finns någon mer immunitet mot infektion bland dem om infektioner kan drabba dem. Här tänker jag alltså att om man outat Doktor så är skadan redan skedd - och vi kanske får intressanta resultat. Ulven/arna har nämligen skäl att hålla siffran lägre, om Thodds info stämmer. Samtidigt betyder det en större risk - det finns en chans att de plockar en siffra någon annan tagit. Nu har troligen ulvarna redan räknat ut det här, men frågan är om de ljugit om det (och om Recca ljög om vem hon var - jag utgår just nu från att hon gjorde det).
#860859 - Igår 12:13
Däremot tror jag inte de har infekterat någon - jag gissar på att de får välja nattmord ELLER infektion (annars skulle det vara Op). De vinner mer på infektion än på mord, men Vimes var grönad - de har nog inte råd att låta honom vara kvar och bygga en förtroendebas.
Jag tvivlar på att de får autokill om de försöker infektera, men jag kanske har fel?
Det kan också vara så att vissa medhjälpare kan rekrytera specifika Doktorer, så om ulvarna har Ian så kan de rekrytera Doktor 1 t ex, men jag tror det är för komplicerat.
#860867 - Igår 12:21
MEN de kan ha chansat på någon annan. Jag bara säger det här för att jag gör antaganden om att vanliga människor inte är immuna mot infektion och att Doktorn är det.
#860888 - Igår 13:02
Om vi är superfluffnördiga så kan man motivera att före-4:e Doktorn är mer mottagliga (4:e Doktorn får en mindcontrol-infektion som sedan fixas med Leelas hyperimmunsystem). De hints vi fått verkar dock peka åt att äldre Doktorer är mer mottagliga för konvertering - om det inte är så att det ska hinta att det finns ulv(ar) bland de äldre. Hm.
#861306 - Idag 16:02
Denna runda har jag iofs inte många exempel, men: #860730, #860867, #860888. R2 var det kring hur infektionen kan fungera fluffmässigt (kort: utomjordiska celler som förvandlar en till ulv, a la Tooth and Claw, med Timelords som potentiellt immuna (däribland Romana[Timelord], plus en del andra såsom Leela, Kameleon och K-9) och att Doktorer kanske inte kan infektera/s - vilket Recca verkade betvivla.