Nekromanti Dr Whowolf (runda 4)

Basenanji

Postd20modernist
Fan, jag svettas på överläppen.

Nej, jag tycker ändå att det bästa är att ta ut mig:

Basse Kofot röstas ut (grön)
Bybo1 nattmördas

Kvar i spel:
Bybo2
Bybo3
Bybo4
Ulv1
Ulv2

Slutsats:
Dels så kan ni verifiera min roll, men ni kan också stryka en misstänkt genom nattmordet som sker. De två som återstår: Ulv1 och Ulv2 blir då lättare att identifera och vi riskerar ingen konvertering.

Men det innebär också en ryslig tanke att KK kanske ryker i natt.

Gulp.

Trasapa, är du redo att ta byn till seger?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Om vi skall hänga två och vill vara säker på att inte ulvarna skall tjäna på det måste Basse räknas in i det hela.

Basse+X

X = den spelare vi tror mest på som ulv. Prickar vi rätt så har vi eliminerat två ulvar vilket är det bästa vi kan göra av det hela.

För att det skall vara möjligt måste det till en plan som håller och vi måste sätta vår tillit till vissa spelare för att det skall funka.

Därför måste vi avkräva en lista med ALLA namn där rangordnar alla från minst till mest ulv där man utgår från sig själv.

Vi måste veta exakt hur alla står så det finns saker att ta på i nästa runda om det skiter sig.

Mer om detta senare. Nu måste jag fan dra..

Men. Basse gör det här för byn så långt är alla med, men i en plan så kan vi inte låta Basse vara med och styra det hela för då kan det verkligen braka åt pipan. Äh, jag återkommer. Basse är snel hest.

Basenanji

Postd20modernist
^^

Åkej Kånkelmannen, jag ksa inte lägga mig i när de stora pojkarna och flickorna lägger upp slutplanen.

men vet ni, det här skrev LJS i börjn av runda 1:
LJS REGLER said:
Man måste skriva minst ett inlägg per runda eller åka ut.
Och hur många har Ruga resp. Max Ny skrivit hittills?

Thodd

Veteran
Basenanji said:
^^

Åkej Kånkelmannen, jag ksa inte lägga mig i när de stora pojkarna och flickorna lägger upp slutplanen.

men vet ni, det här skrev LJS i börjn av runda 1:
LJS REGLER said:
Man måste skriva minst ett inlägg per runda eller åka ut.
Och hur många har Ruga resp. Max Ny skrivit hittills?
De har skrivit Åssit å inget denna runda...
Iofs har de ca 28½ timme på sig... borde inte vara omöjligt, hoppas jag

Thodd

Veteran
Regelfråga:
Om någon failar med att skriva ett inlägg i 'Runda X' hängs dessa per automatik eller blir de bara "utkastade"?

Thodd

Veteran
Regelfråga

Thodd said:
Regelfråga:
Om någon failar med att skriva ett inlägg i 'Runda X' hängs dessa per automatik eller blir de bara "utkastade"?
Bah glömde att ändra topic.. lättare så

Trasapa

Swordsman
Kånkel said:
2 ulvar mot 3 bybor.

Det funkar om vi då fixar den rundan och hänger rätt. Annars är vi körd hur vi än bär oss åt (baserat på att det är två ulvar kvar).
Nu räknar du stenhårt med att ulvarna inte kan konvertera. För kan de konvertera en bybo istället så ha vi förlorat nästa runda genom att hänga basse nu.

Runda 4
5 bybor
2 ulvar

- Bybo (basse, hängning)
- Bybo (X, konvertering)
+ Ulv (X)

Runda 5
3 bybor
3 ulvar

Vinst ulvar.

Spar vi basse och hänger Ruga och Max, i värsta fall så är en av dem bybo vilket ger:

- Bybo (Ruga/Max, Hängning
- Bybo (X, Konvertering)
- Ulv (Ruga/Max, hängning)
+ Ulv (X, Konvertering)

Vilket leder till:
Runda 5
3 Bybor
2 Ulvar

Fortfarande en chans.

Kan ulvarna inte konvertera, desto bättre att plocka två då det i ovan sämsta fall skulle ge 3 bybor och en ulv.

(Nu förutsätter jag att det bara är 2 ulvar kvar i spel, men vore det fler så tror jag att vi skulle ha märkt det och spelet skulle vara otroligt svårt för byn)

Och ja, jag räknar iskallt med att det finns minst en ulv i Ruga/Max konstellationen.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Trasapa said:
Kånkel said:
2 ulvar mot 3 bybor.

Det funkar om vi då fixar den rundan och hänger rätt. Annars är vi körd hur vi än bär oss åt (baserat på att det är två ulvar kvar).
Nu räknar du stenhårt med att ulvarna inte kan konvertera. För kan de konvertera en bybo istället så ha vi förlorat nästa runda genom att hänga basse nu.

Runda 4
5 bybor
2 ulvar

- Bybo (basse, hängning)
- Bybo (X, konvertering)
+ Ulv (X)

Runda 5
3 bybor
3 ulvar

Vinst ulvar.

Spar vi basse och hänger Ruga och Max, i värsta fall så är en av dem bybo vilket ger:

- Bybo (X, Konvertering)
+ Ulv (X, Konvertering)

Vilket leder till:
Runda 5
3 Bybor
2 Ulvar

Fortfarande en chans.

Kan ulvarna inte konvertera, desto bättre att plocka två då det i ovan sämsta fall skulle ge 3 bybor och en ulv.

(Nu förutsätter jag att det bara är 2 ulvar kvar i spel, men vore det fler så tror jag att vi skulle ha märkt det och spelet skulle vara otroligt svårt för byn)

Och ja, jag räknar iskallt med att det finns minst en ulv i Ruga/Max konstellationen.
Asså. Jag måste räkna på det här. Just nu har jag annat för mig så vi har ju gott om tid. Max var online såg ja så vi kan ju börja med att kolla av hans motivering till sining.

Återkommer.

Och Thodd. Inget inlägg = diskning

Konrad Konvalj

Myrmidon
Så här va.

Trasapa är grön på grund av:

1. Han har en beef med Recca som heter duga.
2. Mot slutet börjar Trasapa att vackla och är nästan helt redo att släppa Recca. Att göra det som en medkumpan och ulv är helt otänkbart med tanke på att drev nummer 2 är riktat mot honom själv.
3. Recca är bekräftad röd och i den rundan nattmördades Vimes. Det tyder på att ingen har konverterats om vi följer den teorin. Alltså, har jag svårt att se att Recca redan i R1 lade upp det så att hon konverterade Trasapa och hela beefen är ett mjugg.
4. R3 hänger vi en till ulv i Empis. Vem är Empis mål? Jo Trasapa, av väldigt märkliga anledningar också. Väldigt plastigt och autopilot. Typ, Empis hör Reccas ondskefulla röst i bakhuvudet: "stick to the plan ulv!"

Skall det smyga sin in en noja över att Trasapa skall vara röd så baserar jag det på att han myntar grejen med att ulvarna inte kan konvertera utan sin super-ulv-Recca. Sen bygger han en teori där Basse skall sparas en runda. Jag har inte alls räknat klart riktigt på det här, men vid första anblicken känns det som att Basse måste hängas nu för att inte ens ge möjligheten till ulvarna att konvertera honom. Lixom, kan ulvarna konvertera Basse utan Recca så går vi ju back en bybo och ulvarna får en ny ulv i Basse. Mnjae. Jag måste verkligen kolla över det hela och jag vill verkligen att alla skall säga sitt i det hela.

Vidare.

Vi snackar en konvertering i R1.

Recca styr ju med hjärnhand. Har ulvarna koll på vem som kan konverteras och inte? Enligt Basse så är han inte konverterad ännu. Alltså, Basse kan mycket väl vara konverterad vilket gör det ännu mer vanskligt att ha honom kvar. Är Basse konverterad så kommer han inte att nattmördas. Han kommer att vara kvar i spel och en annan bybo kommer att nattmördas eller konverteras.

Ser ni hur illa det är?

Om inte Basse (alltså, Jocke Kofot) konverterades i R1 finns det en annan konverterad bybo. Någon som är lika mottaglig som Basse.

Hastfer/Ruga är nog det bästa valet Recca kan göra. Det finns starka profiler som kör "skydda Hastfer" i R1 och utöver det låts han vara lixom. Empis är ju den som snackat om att hänga Hastfer hela tiden fram tills dess att Trasapa vart ulvarnas mål i ett eventuellt försök att knipa honom istället för Recca.

Hastfer/Ruga är ju omöjlig att läsa. Jag hade nån mardröm i R1 att Max-not-Raven och typ Hastfer var ulvar. Då har vi förlorat skrev jag. Nu snackar vi Recca här. Det är väl klart som korvspad att hon plockar upp det. Hon är ju en vass kniv den där tjejen.

Max. Joråsåatt. Det har sagts förut. Värsta scenariot är att Max har konverterats. Lixom, han kommer undan med precis vad som helst trots att det spelar ulvarna mer i händerna än byn. Det är ett otroligt svårt bybo-spel han kör. Max kan rädda upp situationen med en bra motiverad sining, men det kommer ju inte köpa oss en grön stämpel på honom.

Här snackar vi farliga prylar.

Återkommer lite senare med mer.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Trasapa said:

- Bybo (X, Konvertering)
+ Ulv (X, Konvertering)

Vilket leder till:
Runda 5
3 Bybor
2 Ulvar
X här måste ju vara Basse om han inte redan är konverterad. Vilket vi inte kan tro på trots boyscout-Basse. Eller har jag fel?

Säg att det inte är Basse som är konverterad eller att det tidigare inte har konverterats någon då är Basse X i det hela.

Det ger 2 Ulvar och 3 Bybor. Då har vi segern som i en liten ask med tanke på att Basse numera är en av dessa bybor.

Basse hängs i nästa runda vilket gör:

- Ulv (Basse, hängning)
- Bybo (nattmord)

= 1 ulv kvar i nästa runda och 2 bybor.

Men..

- Ulv (Basse, hängning)
- Bybo (X, konvertering)
+ Ulv (X, konvertering)

= 2 ulvar och 2 bybor = seger till ulvarna.

Right??

Funkar inte konvertering har vi saken i hamn.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Röstläge 18:43

Max Raven-->Ruga
Basse-->Max-->Thodd-->Max-->Basse
K.K-->Max
Thodd-->Max
Trasapa-->Max

Ej röstat: Max, Ruga

[3] Max: K.K, Thodd, Trasapa
[1] Basse: Basse
[1] Ruga: Max Raven

Ruga

Veteran
Re: Röstläge 18:43

Trasapa said:
Kånkel said:
2 ulvar mot 3 bybor.

Runda 4
5 bybor
2 ulvar

- Bybo (basse, hängning)
- Bybo (X, konvertering)
+ Ulv (X)

Runda 5
3 bybor
3 ulvar

Vinst ulvar.

- Bybo (X, Konvertering)
+ Ulv (X, Konvertering)

Vilket leder till:
Runda 5
3 Bybor
2 Ulvar

Fortfarande en chans.

Men ur mitt perspektiv så är det inte alls lika säkert som du kanske förstår.
Angående Raven så är jag försiktigt positiv till hans claim. Konversation är ett kraftfullt verktyg. Om då fler än en person kan konverteras verkar det rimligt att det specifikt finns ”personer” som inte kan konverteras. Annars vet jag inte riktigt hur det är tänkt att funka. Det låter för mäktigt. Vi har ändå hängt två ulvar på 3 omgångar. Är det rimligt att bara få ha fel en gång. Har man fel 2 gånger så är det kört?

Konrad Konvalj said:
Trasapa said:

- Bybo (X, Konvertering)
+ Ulv (X, Konvertering)

Vilket leder till:
Runda 5
3 Bybor
2 Ulvar
X här måste ju vara Basse om han inte redan är konverterad. Vilket vi inte kan tro på trots boyscout-Basse. Eller har jag fel?

Säg att det inte är Basse som är konverterad eller att det tidigare inte har konverterats någon då är Basse X i det hela.

Det ger 2 Ulvar och 3 Bybor. Då har vi segern som i en liten ask med tanke på att Basse numera är en av dessa bybor.

Basse hängs i nästa runda vilket gör:

- Ulv (Basse, hängning)
- Bybo (nattmord)

= 1 ulv kvar i nästa runda och 2 bybor.

Men..

- Ulv (Basse, hängning)
- Bybo (X, konvertering)
+ Ulv (X, konvertering)

= 2 ulvar och 2 bybor = seger till ulvarna.

Right??

Funkar inte konvertering har vi saken i hamn.
Fortfarande så förutsätter det att Max eller jag är ulv och jag vet att jag inte är det. Så i värsta fall hänger vi två bybor i stället för en.
Dock kan jag inte säga att jag har någon bättre ide. Det är väll trasapa som känns grön baserat på sitt förhållningsätt främst till Recca och Raven som antagligen är den han säger han är. Den enda möjligheten att trasapan är konverterad är om det dröjer en tid mellan konverteringen och själva förvandligen. Det skulle i såfall kanske göra Recca frustererad (om hon visste att hon konverterat honom, men han inte visste än.)vilket gjorde att hon var lite extra irriterad . Detta är dock mest paranoia som alltid brukar inträffa hoss mig och jag håller möjligheten som minimal.
Jag misstänker dock resten till och med K.K.
Om byn kommer fram till en plan så följer jag den. Kan jag rädda mig så kommer jag dock göra det.

Max,släppa alla korten på borden!
Röst Max.

Max

Warrior
Basenanji said:
...och så lägger jag en röst på Max Ny bara för att understryka hur viktigt det är att han lämnar ifrån sig information.

Röst: Max Ny
Aaaah nu är jag tillbaka! Trodde ni skulle dubbelhänga mig igår ^^ :gremsmile:

Eftersom medresenärer inte har förmågor och de 2 som jag visste var medresenärer igår var Raven och Emp, och Emp skulle dö så valde jag att sia Raven. Han har ingen förmåga :gremsmile:

Max

Warrior
håller på att läsa ikapp snart, svara på fråor som jag ser när jag läser de, så jag kommer inte läsa era nyaste inlägg just nu. Men jag kommer till de snart :gremsmile:

Max

Warrior
Konrad Konvalj said:
Trasapa är Dr.?
Max är Dr.?
Ni borde kunna räkna ut det om ni läser mina poster och all info ni har :gremsmile:

Men jag kan säga det så det går fortare ^^ Jag sa ju att jag har min tracker förmåga för jag är den äldsta och allra visaste doktorn... Doktor nummer 11!

Max

Warrior
Konrad Konvalj said:
Röst: Max

Du vet vad du måste göra.

Gör det tydligt och försök inte ens undvika att ta ställning.
JA! jag höll faktiskt på att göra det igår mot slutet men sen insåg jag att klockan var 21:34 så jag facepalm:a mig själv.

Men jag kan göra det nu :gremsmile:

TOP TRES.(INGEN ORDNING)
THODD
K.K
RUGA

Där har du dom :gremsmile: de 3 längtade namnen ^^

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Röstläge 18:43

Spelbalans:

Larsson har skapat ett spel som skall vara av en lite högre svårighetsgrad.

* Dubbelhängning är ju en ny feature som är väldigt tveeggad och som ger både bybor och ulvar chansen att spela ett annorlunda spel

* Bybor kan konverteras till ulvar under spel.

För att det skall vara skapligt balanserat (nu skulle vi behövt Vico i spel) så finns det ju saker och ting som försvårar konverteringen.

1. Finns det redan en konverterad spelare (R1, inget nattmord) så startade vi med två ulvar.
2. Basse kan nu konverteras (enligt egen utsago) och då är det fortfarande rimligt med 2 ulvar från start med ett tak på 4 ulvar som flest.

Om endast Basse kan konverteras. Alltså, Jocke Kofot konverterades redan i R1 och nu sitter Basse på ulvarnas sida så är det mer rimligt med 3 ulvar från start + 1 konverterad ulv.

Det känns väldigt långsökt med att ulvarna har möjligheten att konvertera en bunt med spelare så att det finns läge att bli fler än 4 ulvar. Det vore sjukt obalanserat för byn.

Konverterar ulvarna "fel" spelare så inträffar ett nattmord. Basse har nämnt att det krävs att den som konverteras uppfyller vissa krav och är mottaglig.

Så. 2-3 ulvar från start med möjlighet att konvertera 1-2 ulvar.

Någon som känner att det finns fler tänkbara scenarion?

1 ulv från start med möjligheten att värva fler ulvar (som Mos-Varulv) känns för dåligt för ulvarna om det skall vara ett spel med högre svårighetsgrad.

Thodd

Veteran
Max Ny - Ulvig förmåga
Ruga - Baserat på Hastfers aktivitet samt även lite på Rugas
Max Raven - Fluff är lätt att gömma sig bakom
K.K - Läskig kille
Basse - känns konstlat om du vore ulv efter att outat
thody - Have Faith in ye self

Max

Warrior
Basenanji said:
Precis.

Och nu MÅSTE vi döda mig!

Nu vet ju ulvarna precis vem de kan konvertera. Visst, WIFOM på det och ulvarna väljer nån annan, men ni kommer aldrig kunna lita på mig i fortsättningen.

Nej, vi måste ha ihjäl mig.

Spelet får avslutas på lördag kväll 21.30.
Kanske onödig info, men i mafia spelet på sc2 som jag har lite erfarenhet på så finns det en klass som heter Jester, dens uppdrag är att bli hängd. Då dör en av de som röstade ut Jestern. Det är inte troligt att LJS la en en sådan grej men säger det bara som möjlighet även om chanserna är otroligt små.