Nekromanti Dra igång Fotoutmaningen är på Wrnu igen?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Protest!

Trobergs regler passar inte mig alls.

När negativen kommer ur scannern är de platta och trista, det är först när man har justerat kontrasten som de blir "på riktigt", men kontrastjusteringen kan jag inte göra i kameran.

Vidare, de som har flashiga kameror får ett jätteövertag mot de som är begränsade till mobilkameran. Är det OK att använda sådant som "Hipstamatic" för att ta bilderna? Dvs kameraprogram som vanställer bilden direkt innan du som fotograf får se hur den såg ut innan filtren lades på?

--

Har jag tolkat din enbildsregel rätt att man bara får ta EN bild, och den skickar man in? Och inte ta en serie på några hundra bilder och sedan välja ut den bästa.

Arfert

Facit
Re: Regelförslag..

Troberg said:
Johan K said:
Nu låter ju topicen lite mer allvarlig än vad jag tänkt, men det är inte så farligt som det låter..
Men jag tänkte att vi kanske borde enas om några riktlinjer... Så vad tror ni om detta:

* Man har 1 vecka på sig att ta ett foto, efter det att man dragit igång det hela.

* 1 bild per deltagare.

* Vinnaren får bestämma nästa tema, vid delat vinst så får dessa enas om vad som blir nästa utmaning.

* Röstning pågår i 2 dagar
Kompletterande regler:

* Bilden får inte vara manipulerad/photoshoppad, förutom beskärning och rotering. Lite skojigare om man kör med en "naken" kamera, utan skyddsnät.

* Vid samma röstantal vinner den som först lämnade in sitt bidrag. Detta för att sätta lite tidspress, och därmed också ge utrymme för en lite lägre ambitionsnivå.
Men om man framkallar själv? Då får man väl mecka med kontrast osv.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Protest!

wilper said:
Har jag tolkat din enbildsregel rätt att man bara får ta EN bild, och den skickar man in? Och inte ta en serie på några hundra bilder och sedan välja ut den bästa.
Det hoppas jag verkligen att du inte gjort. Nog tusan måste man få ta flera bilder även om bara en ska lämnas in.

Troberg

Sinister eater

wilper said:
Trobergs regler passar inte mig alls.

När negativen kommer ur scannern är de platta och trista, det är först när man har justerat kontrasten som de blir "på riktigt", men kontrastjusteringen kan jag inte göra i kameran.

Vidare, de som har flashiga kameror får ett jätteövertag mot de som är begränsade till mobilkameran. Är det OK att använda sådant som "Hipstamatic" för att ta bilderna? Dvs kameraprogram som vanställer bilden direkt innan du som fotograf får se hur den såg ut innan filtren lades på?
Alltså, om jag försöker förklara vad jag vill uppnå så kanske det blir klarare. Jag menar att det är motivet som ska vara viktigast, inte nödvändigtvis bästa fotot tekniskt sett. Jag vill göra en skoj grej, där folk klär ut sig, riggar skojiga motiv osv. Tex kanske man gör en Gulliver genom att lägga sig på golvet och placera alla gubbar från Axis & Allies på sig.

Vill man ta perfekta foton så finns det fotositer som är bättre lämpade för det. Här vill jag ha en tävling där "kul" och "humor" är ledorden.

wilper said:
Du får bara delta med en bild. Däremot får du ta hur många bilder du vill.

Johan K

Gammal & dryg

Hoppas att det klarnade lite med Trobergs svar Wilper.

Angående en-bildsgrejen, så skicka in den bild som du tycker är "bäst". Sedan hur många bilder du tog för att nå dit, är skit samma..

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Man kan tycka att om det är motivet som är det viktiga så spelar det väl ingen roll om folk vill mixtra lite med bilden. Säg då hellre att man inte får manipulera innehållet eller nått (alltså inte klippa ihop massa olika bilder).

Annars är vi ju faktiskt inne på att de med flashiga kameror har en fördel = snyggare bilder.

Troberg

Sinister eater

Rymdhamster said:
Man kan tycka att om det är motivet som är det viktiga så spelar det väl ingen roll om folk vill mixtra lite med bilden. Säg då hellre att man inte får manipulera innehållet eller nått (alltså inte klippa ihop massa olika bilder).
OK, vad sägs om enkla redigeringer, tex:

* Beskärning.
* Filter som berör hela bilden (tex är det OK att göra till svartvit, att lägga på motion blur och så vidare, men filtret ska appliceras på hela bilden).
* Bildöfrbättring som appliceras på hela bilden (tex level adjustments, gammakorrigering osv).

Med andra ord, motivet är som det är, utan tillägg eller borttag, och det är bara bildens kvalitet/utseende, inte innehåll som ändras. Lite flummig beskrivning, men ni fattar nog vad jag menar.

Exempel: Temat är Noir.

OK: Man kör den i ett filter som för om till en sån där blygrå svartvit, samt ökar kontrasten för mer drama.

Inte OK: Att lägga till en mynningsflamma på pistolen, eller att photoshoppa in en T-Ford i bakgrunden. Vill man ha de elementen, så får man se till att de finns med framför objektivet.

Eller, med andra ord: Det är bara det som fanns framför objektivet som får vara med i bilden, däremot kan man påverka bilden som helhet.

Någon som fattar vad jag flummar om?

En annan anledning till att jag vill förbjuda avancerad photoshopping är att hålla det till "fort och dumt". Man ska inte behöva lägga massor av jobb på en bild för att matcha de andra, utan det är idén som ska ge vinst.

Möller

Hubert Hortlax

Låter rätt bra. Antar att det inkluderar Picasas »I'm feeling lucky« och liknande verktyg.

Hur är det med att ta bort röda ögon? Typiskt en sådandär grej som vissa kameror gör automagiskt. Eller mjuka upp fokus i delar av bilden, men inte hela?

Troberg

Sinister eater

Möller said:
Låter rätt bra. Antar att det inkluderar Picasas »I'm feeling lucky« och liknande verktyg.

Hur är det med att ta bort röda ögon? Typiskt en sådandär grej som vissa kameror gör automagiskt. Eller mjuka upp fokus i delar av bilden, men inte hela?
Gör kameran det automiskt, så fine. Det är mestadels billiga kameror som gör det, och de dyrare har normalt sett en förblixt som eliminerar röda ögon, så det känns rättvist.

Att mjuka upp focus i delar av bilden skulle inte vara OK (såvida du inte gör det med manuell focus i kameran).

I princip, alla verktyg som du inte kör med "select all" före är inte OK.

Johan K

Gammal & dryg
Skall försöka få ihop & sammanfatta riktlinjerna inför detta imorgon.. Så vi kan dra igång det hela.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja för tusan! Regler är tråkiga, det här ska ju vara skoj ju! Sätt ett tema så kör vi!

Johan K

Gammal & dryg
Satan, det här hade jag tappat helt... Drar igång det hela omedelbums!

Johan K

Gammal & dryg
Utmaningen är igång!!

Som ni ser så är Fotoutmaningen igång!
Hoppas att några är pepp på att vara med...

Troberg

Sinister eater
Re: Utmaningen är igång!!

Johan K said:
Som ni ser så är Fotoutmaningen igång!
Hoppas att några är pepp på att vara med...
Jag bangar första vändan, hela familjen har drabbats av en elak bacill...