Nekromanti Dragon Warriors

Andy

Vila i frid
Nu äger jag Dragon Warriors!

Jag har två frågor:

Vem i Sthlm spelar DW och behövs en spelare till (jag alltså)?

Finns det ett snyggare rollformulär att ladda ner gratis? Orginalet är asfult. Eller vill någon göra ett nytt och maila mig? Arfert? Jag skulle vilja ha en blandning av Sagas rollformulär och Mutants rollformulär (mörkt och skitigt). SMILE

(Kolla in orginalrollformuläret här: http://www.magnumopuspress.com/wp-conten...t-us-letter.pdf

Arfert

Facit
...jag kan tänka mig att, vid tillfälle, köra lite DW med lämpliga frivilliga spelare!

claes

Swordsman
Jag testar gärna DW. Helst som spelare dock. Har bara läst igenom hur rollperson skapas och delar av strid. Det jag läst gillar jag skarpt.

Andy

Vila i frid
Kul, jag gillar också det jag har läst.

Jag skickar ett Pm till er så tar vi det därifrån.

/Andy som inte vet om han ska spela magiker eller lönnmördare?

antorax

Swordsman
Det verkar ju vara ett grymt roligt spel, om man tittar på rollformuläret! Eller, enkel actionfokuserad highfantasy! Hur funkar det? Vad har det för setting?

Andy

Vila i frid
Det verkar ju vara ett grymt roligt spel, om man tittar på rollformuläret! Eller, enkel actionfokuserad highfantasy! Hur funkar det? Vad har det för setting?
Det är ganska actionbetonat men har en tilltalande enkelhet. Det finns levels, eller rank som det kallas, och inga färdigheter. Man slår alltså inte några färdighetsslag!

Settingen är en mörk medeltidsvärld som , enligt konstruktörerna blandar allt från 1000-tal till 1400-tal.

Riktigt schysst.

Arfert

Facit
DW är enligt min personliga smak det bästa fantasyrollspel som gjorts, om man vill ha lite mer jordnära stil. Inte grisodlande, men inte High Fantasy heller... Enkelt och med bra stämning. Och en stor inspiration till Saga.

Låter intressant. Vet inte om detta är en sund begäran, men om man sätter DW i förhållande till AD&D, D&D3.X eller tex. Castles & Crusades, hur "ter" det sig då?

Arfert

Facit
Beror på hur du menar... Det är klart bättre än AD&D, och enhelt annan sorts upplevelse jämfört med 3.5.. Castles & Crusades har jag inte spelat.

LuZeke

Veteran
Är lite nyfiken faktiskt, skulle kunna tänka mig vara med och testa spelet. Det verkar härligt old school av det jag kollat på. Är det dom gamla böckerna eller den nya boken från 2008 du har?

Om spelplatsen är inne i stan och inte på en lördag är jag definitivt intresserad av att vara med åtminstone ett möte.

Arfert

Facit
Jag har allt som nånsin getts ut till det spelet, både gamla och nya versionen... tänkte köra den nya nu (de är rätt lika).. mest för att jag är rädd om de gamla böckerna.

Andy

Vila i frid
Låter intressant. Vet inte om detta är en sund begäran, men om man sätter DW i förhållande till AD&D, D&D3.X eller tex. Castles & Crusades, hur "ter" det sig då?
Intressant att du ställer just den frågan. DW var en typ av revolution mot D&D. Författarna bakom DW ville ha en mörkare och mer medeltida setting än D&Ds glassiga high-fantasy.

I Dragon Warriors finns det konverteringsregler för hur du ska ta din D&D-karaktär med dig in i DWs setting "The Land of Legend".

Men jag skulle ändå inte vilja påstå att D20 är speciellt likt reglerna i DW.

Arfert

Facit
Helt sant, författarna var trötta på jänkar-fantasyn och ville ha en mer gritty, europeisk stil på fantasy. Det närmaste man kanske kommer i känsla i andra spel är Warhammer, fast utan kaos och 300 år tidigare... (båda är ju brittiska spel).

Regelmässigt har DW inget med D&D att göra... mer än att de båda är fantasyrollspel med nivåer.

Storuggla

Champion
"Det finns levels, eller rank som det kallas, och inga färdigheter. Man slår alltså inte några färdighetsslag!"

Och där dog mitt intresse för spelet. Vafan. Tack för infon, nu slipper jag köpa det.

Storuggla, håller sig till vettiga spel då

Arfert

Facit
Storuggla said:
"Det finns levels, eller rank som det kallas, och inga färdigheter. Man slår alltså inte några färdighetsslag!"

Och där dog mitt intresse för spelet. Vafan. Tack för infon, nu slipper jag köpa det.

Det är ett vettigt spel. Varför dog ditt intresse?

Storuggla

Champion
"Det är ett vettigt spel. Varför dog ditt intresse?"

För att det lät vansinnigt stämningsdödande med att höja i nivåer när jag redan visste att det fanns yrken/klasser. Jag fick en bild av ett spel där man hade kunskap i att slå ihjäl saker och inget mer.

Storuggla, och det har jag knivar till

Surukai

Warrior
Vettigt spel men kanske inte lika vettigt roll?

Levels och klasser får man väl spela som det är, ett brädspel med tärningar, gärna specialkort och att flytta taktiskt på rutnätet så man får in några fler fiender i sin aoe-eldboll för att sniva åt sig så mycket xp som går per "uses/day"...

Surukai, som blev lite nyfiken på att läsa världsbeskrivningar men 95% av alla rollspel är 150-300 sidor kassa regler och 30 sidor rollspelsvärld :gremfrown:

Snow

Swashbuckler
Arfert said:
Storuggla said:

Det är ett vettigt spel. Varför dog ditt intresse?
Varför inte berätta lite mer om hur det funkar? Istället för att folk grundar sina uppfattningar på lösrykta detaljer! :gremsmile: