Nekromanti Dragon Warriors

Mogger

Hipsteranka
Kan du berätta mer? Nu blev jag intresserad. Om man inte slår några slag, finns det ingen slump alls eller satsar man poäng eller nått?

Arfert

Facit
Andy var luddig, visst slår man tärningar. Men man har inte färdigheter, utan ”yrken”/klasser med olika förmågor, på oldschool-sätt.

De olika yrkena kan göra olika saker. Det som gör att det inte känns konstigt i DW (jämfört med gamla AD&D, innan det fanns färdigheter i spelet) är att författarna kan sin medeltid, så ”yrkena” känns väldigt integrerade med världen, en riddare t.ex. har ju hela sitt liv tränats och formats till den rollen, en "barbar" (i spelet typ kelter/saxar/vikingar och liknade) har formats av sin uppväxt osv. Klasserna känns mycket mer som den man ÄR i samhället, ens identitet, jämfört med AD&D. Det är klasser "gjort rätt" helt enkelt.

Sen har jag för mig att det finns regler för att "bygga" sin gubbe också i nya versionen, i ett appendix. Men det känns helt onödigt.

HÄR står det en del om DW.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Andy var luddig, visst slår man tärningar. Men man har inte färdigheter, utan ”yrken”/klasser med olika förmågor, på oldschool-sätt.
Det är alltså typ... Ett klassiskt dungeonbashinspel fast av folk som gillar, och kan saker om, medeltiden?

Arfert

Facit
Det är alltså typ... Ett klassiskt dungeonbashinspel fast av folk som gillar, och kan saker om, medeltiden? [/quote]

Ja ungefär.. eller snarare; ett klassiskt dungeonbasharspel av folk som kan göra dungeons* som känns läskiga, stämningsfulla och skitiga, med monster som faktiskt hör hemma där. Mer "gulp, ska vi verkligen gå ner under den där gravkummeln" eller "gulp, den där borgen gives me the creeps", om du fattar.

*väldigt få av "dungarna" är dungeons på D&Dsätt, de är snarare skogar, bergspass, borgar osv... som i sin tur eventuellt kan innehålla en dungeon. Tänk mer hur det ser ut i 80talsgrejerna till Warhammer FRPG, så hamnar du närmare.

Storuggla

Champion
Finns det något yrke/klass som inte slår ihjäl folk (och däri räknar jag magiker vars jobb det är att vara artilleri?

Storuggla, no beatings

Arfert

Facit
Nej, spelet går ju ut på att äventyra och slå ihjäl saker. Vilket iofs är väldigt passande för spelvärlden. Vad ska man annars göra, liksom.. Bruka jorden på sin herres land? Fiska? Importera ylletyg? Be och odla medicinväxter i ett kloster?

Det handlar ju inte om culturegaming i första hand här, vill du det så passar t.ex. Saga mycket bättre i samma "genre" och komplexitet på regelsystem.

Storuggla

Champion
"Nej, spelet går ju ut på att äventyra och slå ihjäl saker. Vilket iofs är väldigt passande för spelvärlden. Vad ska man annars göra, liksom.. Bruka jorden på sin herres land? Fiska? Importera ylletyg? Be och odla medicinväxter i ett kloster?"

Intrigera mot sin kung och sedan störta honom? :gremsmile:

Storuggla, rosornas krig!

Arfert

Facit
Storuggla said:
"Nej, spelet går ju ut på att äventyra och slå ihjäl saker. Vilket iofs är väldigt passande för spelvärlden. Vad ska man annars göra, liksom.. Bruka jorden på sin herres land? Fiska? Importera ylletyg? Be och odla medicinväxter i ett kloster?"

Intrigera mot sin kung och sedan störta honom? :gremsmile:

Storuggla, rosornas krig!
...jag är ju av den åsikten att man inte alltid nödvändigtvis behöver specifika färdigheter i spelet för att göra det.

Storuggla

Champion
"...jag är ju av den åsikten att man inte alltid nödvändigtvis behöver specifika färdigheter i spelet för att göra det."

Jag är av åsikten, men jag är kanske lite mossig, att ett spel som låter mig välja mellan att slå folk på käften och att slå folk på käften kanske inte är lämpat till något annat heller. Det är ingen kritik av spelet, det har ett annat fokus än jag vill ha i mina spel bara och är därför antagligen inte min kopp te. Jag har mitt ex av Green Ronins SIFRP som stödjer just ränksmidandet och att slå folk på nosen samtidigt. Jag kan läsa det istället :gremwink:

Storuggla, det är faktiskt väldigt bra

Arfert

Facit
SIRFP verkar vara ett jävligt bra spel (jag har precis köpt det, läser det nu, och gillar romanerna), men det har ju ett helt annat fokus än DW. Westeros är en värld som är betydligt mer lik vår värld än Legend i DW. Den är inte alls lika magisk som DW:s värld.

SIRFP har fokus på intriger mellan människor, och endast lätta fantasyinslag (om man med det menar att magi och varelser jämförelsevis inte är så viktiga för historien), medan DW bara dryper av övernaturligheter, där vimlar det av goblins, redcaps, kummelgastar, spöken, boggarts med mera.... medan kungar, hov med mera knappt är synligt, det är långt borta... man är ute på dimsvepta hedar, i mörka skogar, i små avsides belägna byar osv. Jag gillar att DW har fokus på det spelet handlar om, på samma sätt SIFRP har mer fokus på det böckerna handlar om.

Om man gjort ett SIFRP-spel som handlat om att patrullera muren i norr som medlem i the Night's Watch och inte hovintriger hade DW kanske funkat bättre till och med...

Och, ja du är mossig.. :gremgrin:

ro83rt

Swordsman
Finns det plats...

...för en till? Iofs har jag aldrig läst om spelet men det känns som om det var väldigt länge sedan jag körde den sortens fantasy. Dessutom var det länge sedan sist jag spelade över huvudtaget så jag känner mig lite sugen. Anmäler alltså intresse som spelare.

LuZeke

Veteran
Re: Finns det plats...

Jag har en fråga angående strid. Spelar man med ett rutnät och minis, eller är det bara papper och penna som gäller?

Hoppas lite på det senare iom att jag känner att "jag hoppar upp på bordet och sparkar bort hans tallrik innan jag slår honom i plytet" försvinner lite när man sitter och funderar på bästa taktik på rutnätet.

Fast om det är minis som gäller har jag ju iof anledning att skaffa mig lite fler minis, så det är ju bra det med.

Andy

Vila i frid

Det är inte rutnät eller minis:ar (gud bevare oss).

Vi kör allt berättar-style (hoppas jag och Arfert får slänga in sitt veto om han vill).

Arfert

Facit

Ja, det är berättande... och ibland ritar man lite med penna på ett papper.