Nekromanti Dragon?

Dr. Acula

Veteran
Är det någon som har några åsikter om DnD tidningen Dragon?
Har bläddrat lite i den och den verkar bra. Funderar på att köpa ett ex.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Bra tidning

Jag tycker att det är en väldigt bra tidning, i alla fall om man spelar D&D. Till och med om man spelar fantasyrollspel i allmänhet kan den innhålla matnyttiga saker.

Ett av de bästa numren är den med riddare i (två nummer sen eller så).

Mycket nöje!

MVH

Magnus

DanielSchenström

Swashbuckler
Det är tur att du frågar eftersom det kostar några årslöner att provköpa ett ex :gremwink:

Jag slutade köpa Dragon för ett bra tag sedan, runt 250 när tidningen slutade med recensioner av andras produkter. Hur som helst, om tidningen faller dig i smaken så kan jag rekommendera numren mellan 150 och 350 som säkert ha en hel del att ge oavsett systemet. Fördelen med nya nummer är förstås att det riktar sig på 3e som är vad "alla" spelar nu.

Troberg

Sinister eater
Jag slutade köpa Dragon för ett bra tag sedan, runt 250 när tidningen slutade med recensioner av andras produkter.
Intressant, jag slutade köpa White Dwarf kring nummer 100 av samma anledning. Det som fick droppen att rinna över var när man lät de som gjort spelet recensera det för att de "kunde det bäst"!

Det kanske finns en läxa att lära sig för andra tidningar som inte vill tappa läsare i det här?

Staffan

Myrmidon
rekommendera numren mellan 150 och 350
Med tanke på resten av ditt inlägg samt att Dragon nyligen passerat nummer 300 så antar jag att du menar 150 och 250.

Om man är intresserad av gamla nummer av Dragon så gav WOTC för ett tag sedan ut en kompilation av nummer 1 till 250 som PDF-filer på CD-ROM. Det borde fortfarande gå att hitta denna någonstans.

Troberg

Sinister eater
Jag tror iofs bägge tidningarna har mer läsare nu när de ägnar sig enbart åt sina egna saker.
Men de har inte mig längre, och det är det som jag bryr mig om! :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tyvärr

White Dwarfs läsarantal blev bara högre och högre efter nummer 100. Kanske inte för att de slutade med recensioner, men nått rätt gjorde de nog. Om man ser till antal läsare alltså.

Samma med Dragon. När de slutade med att försöka ljuga om att de hade recensioner som var opartiska, kunde de ägna sig åt annat istället. Nu har väl Dragon mer läsare än nånsin... har jag för mig?

Jag slutade köpa White Dwarf regelbundet i och med nummer 161, då det blivit smärtsamt uppenbart att de inte skulle ha med mer material till WFRP.

Själv tycker jag att nummer 90 - 110 står sig väl i konkurrens med den bästa tiden av White Dwarf (i min mening 60 - 80). Hela den sträckan, 60 - 110 tillhör mina favoritrollspels/spel-tidningar alla kategorier.

MVH

Magnus

(såg inte Daniels inlägg innan jag skrev det här, men jag låter mitt stå kvar i alla fall)

Balderk

Swashbuckler
Ang. White Dwar så är det en tidning som inte heller jag köper längre (kan bero på att jag slutat med Warhammer :gremwink: )... Men även när jag spelade så tyckte jag att den blev sämre och sämre för nästan varje nummer som gick. Bäst var den för min del för ca 2-3 år sedan, sedan dess har den som sagt sjunkit i kvalitet för nästan varje nummer (Det har väl kommit ett par guldnummer som har brytit trenden lite, men de är få)... Droppen var när de började dela upp tidningen i en del för warhammer och allt som kretsar kring det och en för sagan om ringen figursplet med bihang. Då slutade jag köpa den... Har även hört av folk som fortfarande är warhammerentusiaster att de är missnöjda med tidningen, och röster höjs för att byta ut Paul Sawyer a.k.a Fat Bloke :gremsmile:

jaja... det var allt från mig...

/Jonas

Troberg

Sinister eater
Re: Tyvärr

White Dwarfs läsarantal blev bara högre och högre efter nummer 100. Kanske inte för att de slutade med recensioner, men nått rätt gjorde de nog. Om man ser till antal läsare alltså.
Möjligt, men de förlorade i alla fall en.

Hela den sträckan, 60 - 110 tillhör mina favoritrollspels/spel-tidningar alla kategorier.
Jah håller med, även om jag nog skulle sagt 50-90.

Staffan

Myrmidon
Men då har du inte sett White Dwarf som den var på den gamla goda tiden (då Branting var kung, ungefär). Från början var WD en rollspelstidning som hade material till alla möjliga rollspel: Call of Cthulhu, AD&D, RuneQuest, och de andra stora på den tiden. Så småningom blev den mer och mer fokuserad på GWs eget material, och till slut blev den en ren figurtidning.

Troberg

Sinister eater
Inte allt [OT]

Jo, allt var bättre på den gamla goda tiden!
Glöm inte att vi fick gå fem mil till skolan i kortbyxor och snöstorm varje dag, jagade av ylande vargar plus att vi jobbade heltid och bara fick äta barkbröd (egentligen var det inte bröd, vi fick gnaga barken av träden). Och det var de bra dagarna!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vekling [OT]

"Glöm inte att vi fick gå fem mil till skolan i kortbyxor och snöstorm varje dag, jagade av ylande vargar plus att vi jobbade heltid och bara fick äta barkbröd (egentligen var det inte bröd, vi fick gnaga barken av träden). Och det var de bra dagarna! "

Du föddes sannerligen med guldsked i mun. En mer bortskämd unge får man leta efter. Jag gick minsann aldrig i skolan för det hade vi inte råd med. Varje dag blev jag väckt klockan fem av min sadistiske styvfar som piskade mig med en bit taggtråd. Sedan fick jag gå barfota och endast iklädd ett höftskynke genom orkanvindar i tio mil tills jag kom till stenbrottet. Där fick jag bryta sten 18 timmar ut avbrott med endast en trasig sked till hjälp. Då och då kastade förmannen sten på oss för att vi inte skulle somna. Och det här var ändå rena semestern jämfört med vad jag fick göra när jag väl fyllde åtta. :gremlaugh:

Hunk

Hero
Jag tycker absolut att det är en köpvärd tidning; den är klart vär de 60-70 kr den kostar. Jag tycker själv att tidningen har blivit bättre de senaste numren sedan WotC outsourchade den. Enda problemet är att Tradition verkar ha svårt att få in alla nummer, så snart får det bli en prenumeration för min del...

Organ

Out of time, out of mind
Dragon-PDF

>Om man är intresserad av gamla nummer av Dragon så gav WOTC för ett tag sedan ut en kompilation av nummer 1 till 250 som PDF-filer på CD-ROM. Det borde fortfarande gå att hitta denna någonstans.

Ojsan! Det låter MYCKET intressant. Är det nån som vet var och hur man kan få tag på den?

/A.