Nekromanti Dragonmourn, Chapter One (långt)

entomophobiac

Low Prep High Play
Kanske inte helt rätt plats att publicera detta, men det är trots allt rollspelsrelaterat i grund och botten. Hur som helst så är detta första utkastet till första kapitlet i en bok jag försöker knåpa ihop.

Grundidén baserar sig på en spelvärld jag skrev för en tid sedan, och ett rollspel håller sakta på att ta form vid sidan om det övriga materialet. Men, men. Om någon orkar läsa alltihop så är all form av respons välkommen.

Problemet med ett enda lösryckt kapitel är såklart att det inte är helt lätt att få grepp om det hela. Dessutom så är fragment av texten hophafsad på lite för kort tid. Men det får vara som det är när det inte blir som det ska, som det heter.

ripperdoc

Myrmidon
Spännande och välskrivet, inte så mycket för mig att kommentera på. Det hade kunnat utspelas i vilken fantasyvärld som helst, verkar det som. Ett bra inledande kapitel, men inte så värst originellt, så jag är förstås intresserad att se åt vilket håll det fortsätter. En kritisk kommentar kan jag dock fälla om namnet - alla namn som innehåller "dragon" gör mig skeptisk, och "Dragonmourn" är så generellt att det kan vara namnet på allt från en magisk kniv till en bergstopp i valfri D&D-liknande värld.

Skriver du på engelska för att du söker en engelsk publik, eller för utmaningens skull?

/RipperDoc - som har ett eget liknande romanprojekt om ca 100 sidor, men på svenska

entomophobiac

Low Prep High Play
Skriver du på engelska för att du söker en engelsk publik, eller för utmaningens skull?

Egentligen mest nummer två, men det skadar ju aldrig om så många som möjligt läser det man skriver. Och originalitet. Hmm. Tja, det är ju egentligen en generisk fantasyvärld, och skepsis mot "dragon" håller jag rent av med om... hehe. Men jag inbillar mig åtminstone att story och så vidare är rättså originellt. Kanske lägger upp följande kapitel senare. Får se.

Problemet med en inledning är ju vilka aspekter man önskar ta med, samt hur mycket man kan klämma in utan att folk blir allt för förvirrade.

ripperdoc

Myrmidon
Vad jag menade var att det är svårt att bedöma originaliteten utifrån din introduktion. Introduktionen kan göras mer originell i både skrivstil och handling, men jag kan inte döma hela boken efter första kapitlet. Det är inte meningen att du ska stoppa in mer i introkapitlet ("less is more"), utan snarare att du aldrig kan få vettiga kommentarer gällande hela boken utifrån första kapitlet.

/RipperDoc - som bara bedömer vad han ser

entomophobiac

Low Prep High Play
Självklart! Det är jag väl medveten om. Frågan är väl mer om det väcker intresse eller inte, oavsett originalitet. Hade man dömt en bok som Da Vinci Koden efter första kapitlet så hade den ju inte sålt i flera miljoner exemplar...