Nekromanti Dragon's Lair, start to finish (länkar)

Rising

Vila i frid
Dragon's Lair är ett lastgammalt spel som kännetecknades av att det (i ursprungsformen - sedan kom det ett par spel som frångick denna formel, bland annat ett Nintendo 8-bitarsspel som var känt för att det var så diaboliskt omöjligt (man hade dessutom bara ett enda liv)) använde tecknade sekvenser istället för riktig grafik. Man hade ingen rörelsefrihet i traditionell bemärkelse, utan spelet handlade om att man skulle dra joysticken åt rätt håll i rätt tidpunkt för att komma vidare. Det stod man ut med bara för att få se den tecknade filmen.

Här finns hela filmen förinspelad - och du behöver aldrig dra åt något endaste håll. Filmen har en konstig stämning; det är liksom fantasy fast med tydliga TV-spelsinslag; och en del fällor känns mer Tron-Sci Fi än dungeoncrawl. Men det är nog dessa jag gillar mest. Man kan iaf få en del inspiration genom att checka den.

(Jag förvånades mest över hur stort det var. När spelet kom ut på PC och Amiga så tog man bort jättemånga delar och delade till och med upp spelet till flera fristående titlar. Grodkungen med den magnetiska kitteln var exempelvis med i ett helt annat spel än de stora kulorna, flottfärden och vindbryggan. Grodkungen och den svarta rustningen på det schackrutiga golvet är förresten mina favvosar)

Oh yeah; här är kusinen Space Ace som jag faktiskt tycker är bättre, även om den aldrig blev lika populär. Det är fullmatad action från början till slut, ytterst sällan är tempot så slött att man fattar något av vad som händer. Jag klarar knappt av att hålla reda på när Dexter är fullvuxen och när han har förvandlats till ett barn igen. Det finns några tuffa sekvenser i filmen iaf; min favvo är den stora stenkrossen som kommer ned i en robotarm och bara smashar sönder allt i ett galet uppskruvat tempo. Och muränan är jätteläbbig.

Synd att jag inte har Dragon's Lair 2; för den var ännu bättre. Där fanns det en orm med tofsbasker som var jättesöt, och precis i början så höll en stor, tjock vikingabrud på att slå en i huvudet med en brödkavel. Jag fattade ingenting av den storyn.

Back