Jag tycker att jordkontroll borde påverka... hmm, gräva effekten gör 5 kubikmeter per magnitud, men bara i lösa material och 5 kubikmeter sand är sisådär 7,5 ton. Så då borde man kunna göra gräva med kontrollera element till samma effekt.
7500 kilo lös "jord"
75 kilo fast "jord" (sten, mineral, berg)
0,75 kilo ädel "jord" (förädlade metaller)
För enkelhetens och balansens skull kanske man ska ändra till antingen 5000/50/0,5 kilo respektive.
detta skulle göra att skärpa effektivt sett är att kontrollera geotropin i vapnets egg till en vassare form. och att gräva lösgör de geotropiska bindningarna i marken så man kan forsla bort det.
Med föregående spåningar kommer jag fram till att redje magnitudens kontrollera geotropi gör att du kan forma om en tacka järn på 1,5 kilo till ett "vanligt" svärd med tanken. Jag gillar det. (Fullmetal alchemist någon?)
Härda vattenytan nämns i drakboken. Öka ytspänningen på en punkt (kräver areaeffekt för att vara effektiv) så att den håller för 5 kilo på ett filament, 50 kilo på två, 500 för tre filament och 5000 kilo för fyra filament. Tredje magnitudens kontrollera vatten med areaeffekt gör att ett inte alltför tungt äventyrargäng kan traska på vatten. Detta gåt åt motsatt håll också, så tredje magnitudens kontrollera vatten gör att ett skepp sjunker ner mer under ytan då vattnets lyftkraft minskar. Mwahahha
Kontrollera vatten kanske kontrollerar 1 liter på ett filament, 10 på två 100 på tre etc. Som teleportera effekten.
Detta gör en intressant fråga, vilken magnitud använde moses på röda havet?