Nekromanti Drakar & demoner?

zuntona

Swordsman
Många åsikter brukar dyka upp när man pratar om demoner och drakar, men vad är bäst? Små drakar och futtiga demoner eller stora drakar och mäktiga demoner som man är chanslös mot om man stöter på. Eller ska man kombinera det.

Johan K

Gammal & dryg
Kombinera med smak !

jag för min del tycker att man ska ta & kombinera så att man har en LITEN channs att klara sig mot Draker & Demoner,..
Om mman klarar det så kan man ju bi bra belönad..

UnConnected

Veteran
Särskilt demoner är ju relativt lätt att ordna i en hierarki. Så att det finns både de där JÄTTE farliga demonerna som man inte skulle vilja möta för allt guld och alla prinsessor i världen och små demoner som är lite halvt makt galna som man av olika anledningar kan möta och få lite intressanta sammandrabbningar med.

Rising

Vila i frid
Jakar & anemoner?

Jag har kompisar som tycker att "magiska" drakar är det töntigaste som finns och att alla drakar ska vara en sorts riktiga djur utan dumma specialkrafter. Drakelden skall alltså vara riktig eld och inget magiskt bjäfs.

Andra tycker att drakar skall vara helt övermagiska och lira i en helt annan liga än fjuttiga människor. De ska vara omöjliga att besegra och de ska vara det absolut mäktigaste som finns.

Några andra tycker att drakar är häftiga motståndare och därför skall kunna besegras i strid av ensamma riddare, just eftersom det är så passande i sagor och hjältemyter.

Jag tycker drakar och demoner är häftiga ikoner och skall användas i rollspel där det passar sig, men det blir alltid som bäst när man förhåller sig respektlöst till dem.

-Är drakar plötsligt en sorts bevingade varaner som iklär sig färggranna schalar och pratar rinkebysvenska? Okej, det är inte vad jag är van vid, men det låter kul!

-Är demoner stora dumma King Kong-varelser som trampar sönder städer? Okej, inte vad jag hade väntat mig, men schysst.

-Är drakar en sorts astrala väsen med fjärilsvingar av glas som sitter på månskäror och blickar ned på världen där vi människor lever? Är deras eldkvast utbytt mot en glitterström av magiskt puder som faller likt stjärnfall över våra natthimlar? Okej, om du säger det så!

Osv. Jag och min spelargrupp har väldigt olika åsikter om hur drakar skall vara i spel som DoD, men varje gång jag ser att det finns drakar och demoner i något nytt rollspel så hoppas jag att jag ska få en ny och kittlande tolkning på fenomenen och att drömmen om dessa fantasifoster skall få nytt liv och fortsätta utvecklas.

Gör hur du vill alltså, men gör inte som alla andra.

/Rising

Rickard

Urverk speldesign
Små drakar och små demoner är häftiga, eftersom de är någorlunda övernaturliga (finns inte IRL) och man kan kontrollera de svagare.. Jag tycker också det är intressant med djur som påminner om drakar såsom drakfjärilar, drakormar, drakfiskar, m.m.

Stora drakar.. Jag har en förkärlek till drakarna som riddare späker på..

Stora demoner.. Känns uttjatade.. Jag vet inte, men denna hierarki som demoner alltid sätts i brukar dyka upp allt för ofta..

~Ser ingen anledning varför man inte ska kunna få kombinera dessa, något som [color:448800]Han</font color=448800> gör

zuntona

Swordsman
Tackar!

Tack för er hjälp, även om jag har stora funderingar kvar. Har hittat på en demon typ som så fort dom dyker upp är alla rädda för dom är chanslösa mot dom. Med en gång blev det att rollpersonerna fick figuera hantlangare åt dessa demoners planer för detta enda dom dög åt var uppdragsgivare. Därför ska jag göra dom mindre mäktiga.

Krille

Super Moderator
"Många åsikter brukar dyka upp när man pratar om demoner och drakar, men vad är bäst?"

Det som du tycker bäst om. Själv föredrar jag astrala/själsliga demoner och snabba, kraftfulla och tämligen fysiska drakar.

zuntona

Swordsman
Re: Roligt att hjälpa till !! (NT)

När du säger liten chans, menas det att man klarar dom om man är skicklig eller om man extrem tur. För övrigt kommer nog demonantalet bli stort i mitt rollspel så det är nog bra att skapa stora grupper av demonligor med en stor och flera små.

Livet är fullt fällor synd att jag trampa i min egna. Ret, jaktledare av Rekna folket.

Johan K

Gammal & dryg
Gott & blandat !

För att klara en demon eller en drake så tycker jag först & främst att man ska vara ruskin skicklig & förståss ha en gnutta tur i det man gör.
Ska man därimot ha dussin-demoner så kanske man ska ta & sänka kraven på skicklighet & sånt.