Jakar & anemoner?
Jag har kompisar som tycker att "magiska" drakar är det töntigaste som finns och att alla drakar ska vara en sorts riktiga djur utan dumma specialkrafter. Drakelden skall alltså vara riktig eld och inget magiskt bjäfs.
Andra tycker att drakar skall vara helt övermagiska och lira i en helt annan liga än fjuttiga människor. De ska vara omöjliga att besegra och de ska vara det absolut mäktigaste som finns.
Några andra tycker att drakar är häftiga motståndare och därför skall kunna besegras i strid av ensamma riddare, just eftersom det är så passande i sagor och hjältemyter.
Jag tycker drakar och demoner är häftiga ikoner och skall användas i rollspel där det passar sig, men det blir alltid som bäst när man förhåller sig respektlöst till dem.
-Är drakar plötsligt en sorts bevingade varaner som iklär sig färggranna schalar och pratar rinkebysvenska? Okej, det är inte vad jag är van vid, men det låter kul!
-Är demoner stora dumma King Kong-varelser som trampar sönder städer? Okej, inte vad jag hade väntat mig, men schysst.
-Är drakar en sorts astrala väsen med fjärilsvingar av glas som sitter på månskäror och blickar ned på världen där vi människor lever? Är deras eldkvast utbytt mot en glitterström av magiskt puder som faller likt stjärnfall över våra natthimlar? Okej, om du säger det så!
Osv. Jag och min spelargrupp har väldigt olika åsikter om hur drakar skall vara i spel som DoD, men varje gång jag ser att det finns drakar och demoner i något nytt rollspel så hoppas jag att jag ska få en ny och kittlande tolkning på fenomenen och att drömmen om dessa fantasifoster skall få nytt liv och fortsätta utvecklas.
Gör hur du vill alltså, men gör inte som alla andra.
/Rising