Arfert said:
Enkelheten har till viss del försvunnit hos "vanliga rollspel". Den där"plocka upp och lira"-känslan.
Jepp, just det man saknar - utifrån
Rams tillägg.
Bekymmersfriheten har försvunnit, och när jag försökt hålla det kort, enkelt och utan en massa extra trams så kommer spelarna hela tiden med kommentarer, förslag och dylika så kort och gott talar för att lägga till en massa.
Som:
"Jag saknar regler för det, det finns ju i den och den handboken."
"Jag saknar de här magierna, kan vi inte lägga till dem?"
"Det blir ju helknas att spela utan ditten och datten. Men det finns ju dina 91-böcker. Kan du inte använda dem så att jag kan göra si och så?"
... Och mitt gillande för att helt enkelt bara hitta på skiten och berätta om det, utan regelstöd - eftersom regelstöd egentligen inte behövs för extra kryddor - är därmed inte uppskattat. Så sitter vi där som trygga, duktiga vuxna med en hel drös av skit att hålla reda på, istället för att bara ta en handyxa och dra ut i världen. =)
Så egentligen är det väl inte direkt "plocka upp och lira"-känslan jag menar. Mer "spela mer fritt och obekymrat" jag saknar. Regler var inte så viktigt förr, och det är det inte nu heller - för mig. Men andra som spelar trad tycks gilla att lägga till fler regler ju äldre de blir, för att avancera möjligheterna. Jag ser istället möjligheterna i att
inte ha så mycket regler. Det är för mig en befriande känsla.