Nekromanti drakar och demoner 6 grundegenskaper av drakar???

solvebring

Superhero
Re: [OT] Gamla drakar.

wilper said:
Reflektion: Drakar som inte dör av ålderdom, utan bara växer och växer med åldern är mycket coolare än drakar som börjar skrumpna ihop efter ett tag.
Yeah, indeed. Drakar ska sannerligen bli mäktigare ju äldre de blir; större, starkare, smartare, farligare – och desto större skatthög.

Bubelmanen

Veteran

jag funderade på det med, men tycker att en uråldrigdrake borde ha mindre smi än en ung drake

men kan nog ändra så siffrorna blir högre på allt förutom smi kanske

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Du kan ju skippa formlerna och göra en tabell istället, då får du grundegenskaper som passar drakar så som du vill ha dem.

Det är ditt spel, rollspelspolisen kommer inte hem till dig om du husreglar sådant som är trasigt.

Hunk

Hero
Re: [OT] WTF!

wilper said:
Är inte DoD6 Riotminds version? Nu rasar mitt korthus. Var jag ensam om den här villfarelsen?

I min ordning var DoD91 v4, Chronopia v5 och Riotminds DoD v6.
Din ordning är den rätta - Wikipedia ha fel. Förvisso kan man räkna utgåvorna på flera olika sätt, men det är ju enklast att hålla sig till den gängse accepterade upplageindelningen som är:
1 - första boxen
2 - första svarta boxen
3 - 87:ans svarta box (som är den version som strular till numreringen för folk, eftersom den inte borde räknas som en egen version, men ändå oftast gör det)
4 - 91:an
5 - Chronopia
6 - Riots första
6.5 - Riots reviderade
7 - Trudvangboxen

Skillnaden i regler är större mellan Riots första version och den reviderade jämfört med första svarta boxen och 87:an, men den spelar ingen roll eftersom Riots första DoD allmänt kallades 6:e utgåvan när den kom, medan jag aldrig har hört DoD Reviderad kallas 7:e utgåvan (något som däremot har benämnts Trudvangboxen).

solvebring

Superhero

Bubelmanen said:
jag funderade på det med, men tycker att en uråldrigdrake borde ha mindre smi än en ung drake

men kan nog ändra så siffrorna blir högre på allt förutom smi kanske
Det låter ju vettigt, speciellt om du låter drakar växa i styrka och storlek med tiden – därav tycker åtminstone jag att det känns naturligt om de blir klumpigare.

Vad gäller det här med grundegenskaper. Jag antar att du utgår från någon drake i grundregelboken som du använder (skaffa Jorges och checka in många andra intressant draktyper). Nå, hitta på något som tar hand om det du vill uppnå. Man kan till exempel göra så att varje grundegenskap ökar med +3, medan just Smi minskar med säg -5 för vart hundrade år. Eller att varje grundegenskap ökar med +1 vart tjugofemte år medan Smi minskar med -1.

Kort sagt: Lyssna på wilper. =) Hitta på husregler som gör det du söker istället för att krångla till det. På så sätt får du ju just det som du vill ha.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har för mig att statsen är baserade på tidigare utgåvors drakar, vilka hade följande värden (enligt Monsterboken):

Drakunge: STY 15, STO 15, FYS 10, SMI 17, INT 7, PSY 8.
Ung: STY 40, STO 40, FYS 13, SMI 11, INT 13, PSY 11.
Mogen: STY 60, STO 60, FYS 22, SMI 13, INT 16, PSY 14.
Medelålders: STY 100, STO 100, FYS 35, SMI 11, INT 19, PSY 18.
Gammal: STY 140, STO 140, FYS 47, SMI 10, INT 22, PSY 21.
Uråldrig: STY 200, STO 200, FYS 63, SMI 7, INT 25, PSY 25.

(Notera att SPI inte fanns som grundegenskap på den tiden, men den lär väl öka proportionellt med INT och PSY)

Spontant känns det konstigt att den unga draken har lägre SMI än både drakungen och den mogna draken, om den nu inte ska föreställa en awkward tonåring. :gremwink: