Nekromanti Drakar och Demoner 6

Perimo

Veteran
DOD6 är ett bra rollspel

Det finns givetvis både fördelar och nackdelar med DOD6, liksom med alla andra rollspel:

Fördelar:
* Världen verkar lovande och ger än så länge möjlighet till fritt skapande och en dialog med Riotminds om denna.
* Miljöerna och bilderna i boken är snygga och stämningsgivande.
* Magin är förenklad och förbättrad. Möjligtvis kan någon av besvärjelserna vara lite överdriven, men vad vore rollspel utan hemmasnickeri? Man får givetvis komma överens inom gruppen vad man själva anser rimligt, och köra med det.
* Levelsystemet är ett snabbt och enkelt sätt att hantera rollpersonernas utveckling.
* Rejäl och hållbar bok.

Nackdelar:
* Skadesystemet med ökning av KP per level osv, är varken snabbt, realistiskt eller bra. Det är dock inte särskilt svårt att låta gamla regler för KP och vapenskador stå kvar, och kräver inte mycket omarbete heller.
* Det verkar som det var bråttom att släppa boken, och det finns många småfel som borde åtgärdats innan tryckning. Det ryktas dock om att en ny "rättad" version kommer att komma ut, och du kan ju vänta med och köpa boken tills dess.

Silentium sapientia est...

Archer

Swashbuckler
Re: Mer info kan man få...

...om man går med i Eternal Champion mailinglistan (finns länk på chaosiums sida). Där får man insiderinfo ofta från författare själva (när det gäller DarcSyde) men även mycket direkt från Chaosium. Info som dröjer innan den dyker upp på själva websidan. Dessutom har man ju också fördelen att kunna fråga Liam Routte och Lawrence Whittaker som är författare för DarcSyde (Senaste bok Corum) en hel del saker. Lawrence Whittaker har även skrivit en hel del moduler till Elric! (Version mellan Stormbringer 4th ed och Stormbringer 5th ed).

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)

Nerosuferoth

Swordsman
Jaha... !

Ahh, där ser man! Hittills har jag visat störst intresse för Call of Cthulhu-sidorna men jag funderar starkt på att införskaffa Stormbringer 5th Edition. Den där mailinglistan verkar riktigt intressant, jag tackar och bockar för tipset!

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?