Nekromanti Drakar och Demoner -91 mot version6

Nerosuferoth

Swordsman
Ljussablar hit och lasersvärd bort

Jag trodde det hette ljussabel.

Ljussabel SKA det vara, ingenting annat. "Lasersvärd"... jag får rysningar.

Nerosuferoth

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell

Nerosuferoth

Swordsman
Re: Tolkien skulle vända sig i sin grav

som tycker att den enda rasen som det är fel på i nya DoD är halvlängsmännen, ty de ser EXAKT ut som i nya dnd...

Någon av oss har nog problem med synen. Den ENDA LIKHETEN halvlängdsmännen emellan är att de, eeh, är hälften så långa som en människa. Peter Bergtings halvlängdsman är enligt mig en av de bästa bilderna i Drakar och Demoner-boken, och har ingenting gemensamt med de i Dungeons & Dragons 3rd Edition Player's Handbook. Halflings i D&D har koniska huvuden och flätat uppsatt hår på alla bilder jag har sett. Jag tycker de ser allmänt bråkiga ut. Drakar och Demoners halvlängdsmän ser ut som ett fridfullt släkte med ogierkänsla.

Jag har inte läst om halflingarna i D&D än, så där kan mycket väl finnas likheter. Men du skrev att de SER EXAKT likadana ut, och det stämmer inte enligt mig.

Nerosuferoth

userfriendly

Warrior

Jag tycker att Halvlängdsmännen i dod6 rockar, hoppas att riotminds släpper en modul enbart tillägnad dessa små piprökande trädgårdsmästare. Enbart namn som »den förvildade smörblommans sommarländska kraftsällskap« och »de grå ringarnas doftfulla sällskap« gör att jag får stånd... 8)

Edgar

Warrior

Vad jag menade var att båda hår gått ifrån hobförebilden och har i stället en 100 cm lång, smal varelse med LÅÅÅNGA och SPETSIGA öron...

//Edgar - måste förklara sig lite

Vad jag menade var att båda hår gått ifrån hobförebilden och har i stället en 100 cm lång, smal varelse med LÅÅÅNGA och SPETSIGA öron...

Ja, jag tycker också det är lite synd. Nu vet jag inte hur halvlängdsmännen ser ut i D&D 3ed men de som finns i DoD6 påminner till utseendet väldigt mycket om Eons misslor.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan

Riddaren

Swashbuckler
Hädare!!!!!!!!!

Att kalla Misslor för Halvlängdsmän...det är att häda Misslornas natur...snart får du en hel stam kraggbarbarer mot dig ;-)

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Nerosuferoth

Swordsman

Ahh, men då förstår jag. Där har du en point. Fast jag håller ändå på DOD6-varianten, bilden säger allt.

Nerosuferoth

Rosen

Myrmidon

Framför allt så har han inga stora håriga fötter - och han har skor på sig. Det är ju en rätt bra bit från Tolkien-hoberna.

Fast halflings i D&D3 rockar.

--
Åke

Re: Hädare!!!!!!!!!

Att kalla Misslor för Halvlängdsmän...det är att häda Misslornas natur...snart får du en hel stam kraggbarbarer mot dig ;-)

Nu var det ju inte riktigt det jag sa. Jag sa bara att DoD6s halvlängdsmän ser ut som Eons misslor.
Jag har dock en teori om att ens misslor egentligen är halvlängdsmän från Trudvang och ofrivilligt råkade teleportera sig till Mundana. Att man kallar dem misslor beror på att kraggbarbarer är dumma i huvudet och tyckte att de sa "hina, misla-ni tani" när de egentligen sa "vilket misstag hörrni". /images/icons/smile.gif

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan

Kitzune

Swashbuckler
Böjd att hålla med.

<I>
"inte annat så för omväxlings skull, och för att bevisa att
fantasy-genren inte är så förbaskat fantasilös som den
verkar"</I>

Jag tycker du har rätt. Jag kapitulerar i frågan.
Tack för en god disskusion.

/Alexander Gyhlesten
Korpiir

Pazuzu

Warrior
Re: Säljknep?

Ja, det är jättebra med nytt å så men DoD6 är inte stämningen, reglerna, världen och kvalitén som är Drakar och Demoner. Det enda som är Drakar och Demoner med Riotminds version är att det står det på boken, vilket de köpte rättigheten till att få göra. Det är helt deras eget rollspel. Därav ordet "säljknep".

Pazuzu

Warrior
Re: Har det varit nått annat?

um... ??
Det bör följa med en världbeskrivning i grundboken tillsammans med reglerna ja. Så man kan spela. DoD6 är ett regelhäfte i hårdpärm. Dessutom slarvigt skrivet och konstruerat och väldigt mycket AD&D.

Salir

Veteran

Förrut om halvlängdsmännen ser ut som misslor och korta alver så påminner dem mig om Magirer

"You were not ment to be someone but to stay somewhere"

Kaoin

Veteran

Tycker stämningen är extremt DoD. När jag började spela DoD -84 så var det exakt den här stämningen som vi hade och eftersträvade, och jag kan säga, att undantaget Svavelvinter så är det bland det bästa rollspel jag spelat. Världen...tja DoD har gått igenom allt ifrån tunnlar till ingen värld till Ereb till Chronopia. Exakt vad _är_ DoD:s värld? Kvalitén tycker jag är extremt bra jämfört med mycket andra DoD produkter, en bra robust bok med bokmärke, med bra innehåll och klart tydligt språk som är lättförstått.

--
[color:red]"Everyone else reeked of agitation. The Asha'man only smelled...ready."</font color=red>

Nightowl

Champion
Re: Hädare!!!!!!!!!

MIN teori har alltid varit att misslor är neoteniska (låsta i barndomen) vulkanier från Star Trek. De har spetsiga öron, de tolkar allt logiskt, och så kan de "mind meld" om man får tro uppgifter från Krille...

Nightowl, klingon (dvs jag har en pomfritt fastklistrad i pannan)

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk

Pazuzu

Warrior

Det här är just vad jag menar... den enda anledningen som du säger att stämningen är "extremt DoD" är för att du tänker på DoD, för att det står på boken att det ska vara just DoD. BOKEN har inte sagt ett skit om stämningen, det är DU som gör det. Hade boken exempelvis hetat "Trudvang" och släppts av nåt konstigt "Riotminds" hade du inte brytt dej ett shit om vara sej boken eller stämningen. Eller lika mycket som du bryr dej om gemini och gondica.

Jag, å andra sidan, stirrar mej inte blind på säljknepet och är så pass objektiv för att inse att det inte nämns ett gnutt av världen eller känslan i boken.

Svar på din fråga: DoDs värld heter Altor.

Bra kvalité? Har du över huvud taget läst ordentligt? Det är hoppslafsat barnspråk.
Bra innehåll? Det är ett regelhäfte. Det är INTE vad jag kallar bra innehåll.
Tydligt språk? Kolla igenom forumet efter regelfrågor som uppkommit pga det slafsiga språket. Reglerna är INTE tydliga.