Nekromanti Drakar och demoner-91

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Drakar och demoner-91 - det ultimata skitspelet!

Nå, jag gillade aldrig det mekaniska köpa-grundegenskaper-med-poäng som 91:an innehöll, men det kanske är bra för ovana spelare. Själv(a) övergick jag/vi till att skriva fram gubbarna, dvs. att hitta på grundegenskapsvärden efter vilken typ av rollperson man vill ha. Teoretiskt sett kan man på det viset skapa en gubbe med 18 i alla grundegenskaper, men ärligt talat - hur kul är det? Nej, om man börjar med en arketyp, t.ex. "småkorkad krigare", "misslyckad tjuv" eller "överintelligent bonddräng", så kan man sedan ge den en balanserad, rollpersonsanpassad uppsättning grundegenskaper.

Märk väl att efter att ha dissat köpsystemet för grundegenskaper så accepterar jag köpsystemet för färdigheter. Jag skulle tro att det är för att uppsättningen färdigheter är så mycket komplexare att det är svårt att skriva fram en rimlig färdighetsuppsättning. Köpsystemet är då det stöd man behöver för att inte få en RP som är för dålig eller för bra.

Skriver man fram rollpersoner så är det heller inga problem att skapa en uppsättning Osannolika Hjältar om det är en sådan kampanj man vill köra. Det blir svårare om man använder slump- eller köpsystem.

Dewil (ja, jag är EDD-spelare i botten...)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Re: Drakar och demoner-91 - det ultimata skitspelet

Det jävligaste var att dom hade tagit bort alla de klassiska illustrationerna ur spelet, dom BRA teckningarna av´den BRA tecknaren, vad hette han, Nicke?
Jag tror att det är Nisse (Nils Guliksson) du fiskar efter.

/Anders
 
Top