Drakar och Demoner eller Mutant för nybörjare?

zonk

muterad
Mutant år noll är en utmärkt startpunkt, annars hade jag testat med Svärdets Sång eller möjligen Hjältarnas tid! DoD-2016 är inget jag hade gett ett andra ögonkast.

indiana.joel

Veteran
Personligen började jag med DoD2016. Reglerna var enkla att ta till sig och väldigt grundläggande. Däremot hade jag noll erfarenhet av att skapa äventyr så det höll sig inte särskilt länge. Vi har gått över till dnd5e där det finns många publicerade äventyr. Tycker dessutom om D20 systemet bättre än BRP

Leon

Leo carcion
indiana.joel;n347877 said:
Personligen började jag med DoD2016. Reglerna var enkla att ta till sig och väldigt grundläggande. Däremot hade jag noll erfarenhet av att skapa äventyr så det höll sig inte särskilt länge. Vi har gått över till dnd5e där det finns många publicerade äventyr. Tycker dessutom om D20 systemet bättre än BRP
Inte helt rättvist att jämföra DnD 5e som representant för d20 och DoD2016 som representant för BRP ;)

indiana.joel

Veteran
Leon;n347878 said:
Inte helt rättvist att jämföra DnD 5e som representant för d20 och DoD2016 som representant för BRP ;)
Det var inte det jag menade att gör heller. Det jag menade att säga är att DoD2016 är ett regelsystem som är lätt att sätta sig in i.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Min erfarenhet är att spelvärlden är viktigare än reglernas enkelhet. Jag började spela rollspel när jag var 11 år. En kompis introducerade mig med hjälp av Gamla Mutant. På den tiden ÄSLKADE jag postapokalysm och action mer än allt annat och känslan av att vara huvudpersonen i en actionfilm var så ball att jag typ blev vimmelkantig! Min lillasyster var mer inne på fantasy och skaffade sig Eon. Gamla Eon alltså, som av vad jag förstått har riktigt avancerade regler. Hon älskade spelvärden, förlorade sig i böckerna och lärde sig reglerna då hon tyckte settingen var så spännande.

Så mitt råd är att ta ett rollspel med en spelvärld som ni verkligen verkligen gillar. Det där med regler löser sig alltid. Ni behöcer inte följa dem till punkt och pricka från början, och om några oklarheter dyker upp kan ni ju alltid fråga här :)

Leon

Leo carcion
Franz;n347880 said:
Så mitt råd är att ta ett rollspel med en spelvärld som ni verkligen verkligen gillar. Det där med regler löser sig alltid. Ni behöcer inte följa dem till punkt och pricka från början, och om några oklarheter dyker upp kan ni ju alltid fråga här :)
Det här är kloka ord :)

Gutte

Warrior
Fria ligan har gratis starter sets till flera av sina spel t.ex symbaroum, svärdets sång och mutant du kan finna dem på drivethroughrpg inte alla är på svenska även om de finns att köpa på svenska. Ta en titt där och läs om det är något ni går igång på.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Franz;n347880 said:
Håller med om att spelvärlden är det i särklass viktigaste i rollspelet, men måste nog ändå säga att reglerna kan förstöra upplevelsen rejält om de gör själva spelandet trögt så den parametern vill jag nog fortfarande väga in. Jag förstår att EON vid det givna tillfället var valet som din syster föll för (trots att jag misstänker att reglerna var relativt tunga), men frågan är väl vilka spel som fanns att välja mellan då till skillnad från den uppsjö som finns nu (och där man med dagens utbud närmast kan få sitt rollspels-önskemål skräddarsytt)?

Någon borde göra ett flödesschema där man med hjälp av önskemåls-input fick presenterat vilket spel man borde spela :)

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Henke;n347891 said:
Håller med om att spelvärlden är det i särklass viktigaste i rollspelet, men måste nog ändå säga att reglerna kan förstöra upplevelsen rejält om de gör själva spelandet trögt så den parametern vill jag nog fortfarande väga in. Jag förstår att EON vid det givna tillfället var valet som din syster föll för (trots att jag misstänker att reglerna var relativt tunga), men frågan är väl vilka spel som fanns att välja mellan då till skillnad från den uppsjö som finns nu (och där man med dagens utbud närmast kan få sitt rollspels-önskemål skräddarsytt)?

Någon borde göra ett flödesschema där man med hjälp av önskemåls-input fick presenterat vilket spel man borde spela :)
Jo alltså, missförstå mig rätt, om det står mellan en spelvärld med ett enkelt regelsystem och en spelvärld med ett komplicerat regelsystem är det förstnämnda klart att föredra. Men jag tror ändå att regelkrångel är ett mindre bekymmer än vad man från början kanske tror. När vi gamla uvar var yngre och just börjat spela var det förstås annorlunda, om man under den tiden valde exempelvis SRR eller Khelataar som första spel var man ju nästan helt strandsatt när man inte förstod något. Nuförtiden kan man ju få hjälp med regelfrågor på några minuter tack vare det där nya internetet :)

Men jag förstår samtidigt hur du menar, utbudet är ju lite större idag så det är lättare att välja något enkelt. Menar bara att trådstartaren inte ska vara nervös att välja ett rollspel hen tycker har en superball värld som hen alltid velat spela i av anledningen att reglerna verkar för krångliga. Att förlora sig i världar är ju något av det bästa med rollspel :)

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Jag älskar det här forumet!
En tråd med frågan ska jag välja A eller B landar i 48 andra förslag.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
BiobunkerVII;n347894 said:
Hjälpsamheten är total? :)

Angerforce

"Ett fan på Facebook"
BiobunkerVII;n347894 said:
Spelledarnas version av ”Let me tell you about my character”? ;)

Men för att svara på frågan (eller inte), så säger jag välj det som tilltalar mest genre-mässigt. Jag kan sitta här och berätta om varför jag gillar DoD bättre än Mutant, men som med allt är ju valet av rollspel nåt man ska göra utifrån egen personlig smak. Båda är helt spelbara. Det går att ha superkul tillsammans med sin spelgrupp med båda utan några problem och båda är lätta att lära sig och förstå och husregla. Så som någon ovan sa: välj den setting ni tilltalas av mest är mitt råd.

Det går utmärkt att spela helt fel regler med en bra setting och ha kul ändå. När jag i tidernas begynnelse fick Sagan om Ringen Rollspelet orkade vi aldrig läsa alla reglerna och slog helt enkelt en T100 för skadepoäng, en T100 för guldmynt, köpte utrustning, och sen använde vi de allvarliga skadetabellerna för strid. (Blev det blodigt? Ja. Hade vi väldigt roligt? Också ja.) Det viktiga var settingen! Vi var hjältar i Sagan om Ringen-världen och det var det som var det viktiga! :)