Hade tänkt köra på minnet men kom på att jag har boken i min Drive så lika bra att kolla där...
Ok, det är lite grumligt för på sid. 9 (Krigarens Handbok) är informationen lite sparsam. Mer info finns under 'Detaljerade stridsregler' från sid. 21 (Krigarens Handbok) och framåt. Det är också lite motsägelsefullt för på sid. 9 står det att det krävs 19+ i SMI för att agera i alla tre faser och på sid. 22 (Krigarens Handbok) står det att det räcker att ha tre handlingar för att agera i alla tre faser. Så man får bestämma hur man vill att det skall funka och även hur man får omfördela handlingar om du har t.ex. tre handlingar, kan du då lägga två i första fasen (t.ex. för att attackera OCH parera) eller måste man först fylla upp faserna med en handling och endast om du har 4+ kan du lägga 2 handlingar i en fas. Bara att bestämma sig. Jag hade kört på 1 handling per fas först, övriga får fördelas fritt. Dvs. har man 3 handlingar får man bestämma sig om man vill attackera eller parera i varje fas och kan inte göra både och.
Grundhandlingar -> 2
SMI 19+ -> +1 handling
Två vapen eller sköld+vapen -> +1 handling
Lätt vapen -> +1 handling (lätt vapen innebär att RP:ns STY är 10 högre än vapnets STY-krav, så om vapen har STY 3 och RP har STY 13 så får man +1 handling)
FV 21+ -> +1 handling*
FV 41+ -> +1 handling*
FV 61+ -> +1 handling*
*) Detta är taget från Hjältarnas Handbok men är även hur det funkar i Chronopia som har rippat de här reglerna rakt av.
Så man landar generellt mellan 2-5 handlingar (om man räknar bort handlingar för hög FV) och dessa kan fördelas på 3 faser.
Som någon annan är inne på rimmar detta ganska kass med hur magiker funkar i DoD och reglerna på sid. 28 i Magikerns handbok gör magiker i stort sett ospelbar i ett stridsscenario. 4 handlingar för att kasta en besvärjelse (alltså kan en krigare attackera 4 ggr under den tiden), en KVICK besvärjelse tar 2 handlingar vilket ger en krigare 2 handlingar med fria attacker mot en magiker. Det finns inte heller någon bra "översättning" för hur magiker får handlingar. Räknas en magiker som obeväpnad (STY-krav 1) och får därmed +1 handling om hen har 11+ i STY? Kan man dubbelhandskasta (motsvarighet till 2 vapen) och därmed få +1 handling som magiker?
Ok, hur relaterar detta till ob.strid då. Som var din faktiska fråga. Alla obeväpnade attacker har STY-krav 1 enligt regelboken (sid. 35, Spelarboken). Så om en RP har 11+ så får hen +1 handling när ob. strid används. 19+ smidighet +1 handling till. Rimligen har man två händer som kan användas och får +1 handling för det ELLER så säger man att det krävs någon särskild attack (typ dubbelslag eller dubbelspark, vilket dock motsägs av Dubbelhugg i Krigarens handbok vilket ger två attacker på en handling).
Så ja, lite bökigt är det allt. Men i grundupplägget är det "tabellen" ovan som ger antalet handlingar. Sen är det avvikelsehantering för alla olika förmågor som redan finns i systemet och som egentligen inte är anpassat för det. Personligen, nu när jag ser på det i efterhand, tycker jag det är i det närmaste ospelbart och så fyllt av fällor som RP kan trilla. Mitt råd är att skita i det här systemet för det tillför mindre än vad det ger i form av en massa mikro-beslut som du måste fatta under stridens gång eftersom spelet inte är skrivet för att funka med handlingar utan det är skohornat in i efterhand.
Cog.