Och miljöerna, med underjordiska cisterner, maskyngel i hägn, gamla tempel etc passar utmärkt som fantasyfoder för DoD i sanden.Sent omsider såg jag Dune del 1 igår och nu är öken det enda jag kan tänka på (nåja). En eller flera mystiska religioner är alltid kul. Stora sandmaskar som dyker upp och sväljer saker!
Det hade varit kul om samdmaskarna inte är vad folk tror att de är. Att de framställs som närmast mytiska väsen men i själva verket är de illusioner skapade av pyttesmå tankeläsande gräshoppor vars främsta försvar är att skrämma fienden med illusionstricks. Eller förklädda jättelika maskiner för århundrade sedan byggda av ökendvärgarna som inte ville skrämma iväg folk som närmade sig deras hemliga underjordiska pyramid. Eller ett misslyckat experiment av en galen eremit-magiker.Stora sandmaskar som dyker upp och sväljer saker!
eller att spelarna tror de har att göra med arrakiska maskar när det är en fråga om mongoliska dödsmaskar.Det hade varit kul om samdmaskarna inte är vad folk tror att de är. Att de framställs som närmast mytiska väsen men i själva verket är de illusioner skapade av pyttesmå tankeläsande gräshoppor vars främsta försvar är att skrämma fienden med illusionstricks. Eller förklädda jättelika maskiner för århundrade sedan byggda av ökendvärgarna som inte ville skrämma iväg folk som närmade sig deras hemliga underjordiska pyramid. Eller ett misslyckat experiment av en galen eremit-magiker.
Hade lätt haft en tråd för varje biotop!Så, nu är forumet som allra bäst!
Alltså! En illusion, chimär eller maskineri för skrämma bort plundrare är inte helt dumt - oavsett hur de artar sig.Det hade varit kul om samdmaskarna inte är vad folk tror att de är. Att de framställs som närmast mytiska väsen men i själva verket är de illusioner skapade av pyttesmå tankeläsande gräshoppor vars främsta försvar är att skrämma fienden med illusionstricks. Eller förklädda jättelika maskiner för århundrade sedan byggda av ökendvärgarna som inte ville skrämma iväg folk som närmade sig deras hemliga underjordiska pyramid. Eller ett misslyckat experiment av en galen eremit-magiker.
Tänker att det är en bra kontrast mellan civilisation kontra vildmark! Städer, utposter osv är baserade utefter vattendrag, medan öken är mer vildmark där resurser är livsviktiga. Tror också att någon form av karavanmekanik kan finnas för de som vill undvika den typen av resurshantering (eller bara "ni reser med en karavan, då behöver ni inte tänka på det").Då skulle jag välja att göra en grej som i sitt grundutförande har fokus på öknen som cool miljö och sen göra frivilliga regler för resurshantering och lite mer "crunchy" grejer.
Det vore intressant om karavanmekaniken kom med egna risker. Du behöver inte hålla koll på resurser. Men du måste betala rejält för att åka med. Karavanen bestämmer sig för att göra en avstickare vilket gör att du kanske inte når målet på utsatt tid (om du inte betalar lite extra). Karavanens dyrbara last gör den till ett lovligt byte för rövare. Etc.Tror också att någon form av karavanmekanik kan finnas för de som vill undvika den typen av resurshantering (eller bara "ni reser med en karavan, då behöver ni inte tänka på det").
Skulle du säga att du finner sånt, rena öken?Personligen är jag fullständigt ointresserad av överlevnadsaspekten, beräkna vatten och proviant osv.
Bra lista. Jag skulle även lägga till Bogart-klassikern Sahara från 1943. Även remaken från 90-talet är helt ok. Ingen fantasy utan andra världskrigets Libyen men dess tema om desperat kamp om det enda vattenhålet låter sig enkelt översättas till vilken genre som helst.För inspiration föreslår jag filmerna:
Laurence av Arabien
Svarta Hingstens återkomst
Harmonica - En hämnare (mer halvöken än riktig öken, men är nog ändå inspirerande)
John Carter
Mad Max 2 Road Warrior
Mad Max 3 Thunder Dome
Mad Max 4 Fury Road
Ashes of Time
Prinsen av Egypten
Erövraren (1965) - (mer halvöken än riktig öken, men är nog ändå inspirerande)