Dark Sun ÄR ju den bästa settingen. PUNKT!
Så självklart tycker jag det är ett jättebra förslag för inspiration. Samtidigt hade jag tyckt det varit lite fånigt om jag spelat DoD och det "bara" känns som Athas med serienumret bortfilat sas.
Många bra förslag till inspiration finns redan i tråden och jag kan nog inte komma på mer annat än, hör och häpna, försök inte kopiera Athas in i Ereb/Altor. Jag angriper det istället från en annan vinkel. Ta alla de här inspirationerna men försök inte härma något av dem (som om du/ni skulle iofs) utan försök göra din egen grej av det. Försök hitta en unik(ish) twist på temat som kanske inte utforskats innan.
Blir det för mycket av [insert inspiration here] blir det lätt en känsla av plagiat och beroende på hur familjär man är med inspirationskällan så kan det kännas lite tamt.
Jag hade funderat på galna värme och eld elementar-zoner där vanligt klimat sätts ur spel (kan även vara extrema köldzoner i kalla öknar, dyker bara upp på nätter t.ex. eller varför inte platser där vindelementarer skapar sandstormar av det mer episka måttet), hur olika raser och folkslag anpassat sig till öknen (någon skrev om ex. varg och kattfolk, vargfolk mer som schakaler, kattfolk som "klassiskt" egyptiska osv.), kanske att en öken skapats runt en enorm supervulkan som också är en port till elementar-planen för eld och jord och dessa element "strålar" ut från den här supervulkanen vars inaktivitet bara är en lång vila. I dalen som utgör vulkanens krater (jmfr typ Ngorongoro) kan det antingen vara ett märkligt bördigt klimat eller en hemvist för märkliga elementarvarelser och utanför kratern ligger öknen som skapas från de märkliga elementar-kopplingarna.
Cog.