Nekromanti Drakar och Demoner- Jubileums-utgåvan el DoDäldre

Templar

Mandalorian
Hej har nu inhandlat och börjat läsa på jubileums-utgåvan av Drakar och Demoner. Både regler och Trudvang!

Vi i gruppen har sedan länge spelat DoD expert äventyrsspel (Erebs tid) äldre version med house rulez. För att vi har fastnat i Ereb världen. Vi har även spelat lite av den nya rollspelet och Expert från Riotminds.

Nu undrar jag vad ni tycker om alla de regler som dykt upp under vägens gång till den sista utgåvan av Drakar?
Samt:
Vad tycker ni om reglerna i Jubileums-utgåvan?
Vilken utgåva av regler anser ni är bäst?
Vilka house rulez har ni?

Möller

Hubert Hortlax
Templar said:
De är skitdåliga.

Templar said:
Av alla Riotminds utgåvor är DoDOnline/Jubileum helt klart utan minsta tvivel allra, allra bäst.

»Va?« kanske du utbrister. Jo, men så är det. Alltså, BRP är i min mening inget vidare system i grunden. Vissa saker har Riotminds gjort bättre än andra BRP-spel, andra saker är antagligen sämre. Och Jubileum är betydligt enklare och mer strömlinjeformat än andra Riotminds-system.

Templar said:
I DoD:T, som regelmässigt inte skiljer sig mycket från Jubileum i de punkter jag tar upp, husreglade vi ganska lite.

Fördjupningarna för lönnmord behöver tolkas så att de tillämpas regel-exakt enbart i strid - annars blir de löjliga.

Stridspoäng-kostnaden för förflyttningar behövde ses över i DoD:T, i Jubileum tycks det fixat när fördjupningar är billigare och mer lätttillängliga.

Om man inte boostade rollpersonerna från start med lite extra färdighetspoäng blev de för svaga för vår typ av spelande i DoD:T. Detta gäller också för Jubileum - dessutom bör man som SL tillåta spelarna att välja bakgrundsmiljö fritt om man nu inte har någon slump-fetish.

Organ

Out of time, out of mind
Templar said:
De är helt ok.

Templar said:
Bäst tycker jag om den andra utgåvan av DoD6 (den utan yrkesnivåer alltså), i kombination med boken Drakar och Demoner Expert: Rollpersonen. (Den sistnämnda pga att den, trots att den är en tilläggsmodul, faktiskt gör spelet snäppet enklare genom att presentera att antal alternativ till några av de, i mitt tycke, krångligare orginalreglerna.)

Templar said:
Nu har jag inte spelat DoD på många år, men jag har för mig att jag körde det tämligen by the book.

/Anders