PROMOTION Drakar och Demoner - Nya Yrken

Girighet

Warrior
Vi i Spelsällskapet Persborgs Pågar har satt ihop ett litet häfte med 10st nya yrken och hjäteförmågor till Fria Ligans Drakar och Demoner. Det är vår hyllning till våra gamla favorityrken men även yrken som vi tyckt saknats. Den finns att hämta gratis på DriveThrouRPG. Vi hoppas att några där ute kan få glädje av den.

Organ

Out of time, out of mind
Jag har laddat ner och ögnat igenom det. Ser bra bra. Det är inte omöjligt alls att det hamnar på mitt spelbord.

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Jag vet att det varit lite känsligt med grundegenskapsmodifikationer enligt 3PP-licensen - att det räknas som en förändring i reglerna som kanske inte är tillåten (åtminstone när det tex gällde Släkten). Ville bara lyfta det, har dock inte sett hur de är utförda - och om det är inom ramen för ett specifikt yrke eller hjälteförmåga.

Girighet

Warrior
Jag vet att det varit lite känsligt med grundegenskapsmodifikationer enligt 3PP-licensen - att det räknas som en förändring i reglerna som kanske inte är tillåten (åtminstone när det tex gällde Släkten). Ville bara lyfta det, har dock inte sett hur de är utförda - och om det är inom ramen för ett specifikt yrke eller hjälteförmåga.
Ah, ja det kanske stämmer. Är inte helt insatt i alla detaljer däri om jag ska vara ärlig. Det är ett frivilligt tillägg som justerar grundegenskaperna efter man valt yrke.
Ifall det är mot licensen plockar vi naturligtvis bort dem, är det någon som vet hur det är?

Girighet

Warrior
Att lägga upp här vilka yrken och hjälteförmågor som ingår?
Ja, det kan jag göra. Den är dock gratis att ladda ner om man vill läsa.

Barbar - Härdad
Bedragare - Silvertunga
Charmör - Älskvärd
Helare - Läkekraft
Magikerlärling - Osannolik tur
Prisjägare - Blodhund
Skuggmäster - Jag vet vad du söker..
Sprätthök - Spektakulär
Stjärnskådare - Siare
Utbygdsjägare - Vildmarksexpert

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Ah, ja det kanske stämmer. Är inte helt insatt i alla detaljer däri om jag ska vara ärlig. Det är ett frivilligt tillägg som justerar grundegenskaperna efter man valt yrke.
Ifall det är mot licensen plockar vi naturligtvis bort dem, är det någon som vet hur det är?
4. REGELÄNDRINGAR. Syftet med denna licens är att tillåta
tredjepartstillbehör som är kompatibla med Drakar och
Demoners grundspel, samt med varandra. Därför uppmuntras
i första hand äventyrs- och kampanjmaterial,
inte
regler. Du får inkludera tillägg till Drakar och Demoners
grundregler, men med följande begränsningar: (i) du får
inte inkludera alternativa regler som ersätter de officiella
grundreglerna, varken delvis eller i helhet, och (ii) du får
inte lägga till nya grundegenskaper eller grundfärdigheter.
Du får lägga till nya släkten, släktesförmågor, yrken,
sekundära
färdigheter, hjälteförmågor, magiskolor, besvärjelser,
monster, vapen, rustningar, utrustning samt regler
för sådant som inte täcks in av grundreglerna.
Vill minnas att Tomas uttryckt att lägga till grundegenskapsmodifikationer för släkten inte var i linje med licensen - tänker detta kan vara lite i närheten av en sådan sak då det påverkar de yrken som återfinns i reglerna. Jag personligen ser inget problem med "husregler".