Franz
Nin geed gali jirey geed loo ma galo
- Joined
- 4 Dec 2010
- Messages
- 7,072
Jag har funderat på om jag ska våga starta en diskussion om detta, men jag tänker att det är såpass bra stämning här på forumet nuförtiden att man förhoppningsvis kan prata om detta utan att det blir bråk och utan att det börjar diskuteras politik i allmänhet.
Jag funderar över och skulle gärna vilja ha er input på om Drakar och Demoner är ett spel där det passar att synen mångfald, HBTQ o.s.v. spelar progressivt, det vill säga att folk i världen generellt inte tycker det är konstigt eller fel att personer är homo, bi eller trans, samt att ett samhälle kan ha folk med olika etniciteter utan att det är konstigt.
Det är ju på intet sätt fel att gestalta spelvärldar som är sexistiska, homofoba, transfoba, rasistiska etc. men för min del funkar det bara om det finns en tanke med det. Det vill säga, att det går att gestalta en sexistisk, rasistisk etc. värld utan att spelet är sexistiskt/rasistiskt. Det är dock väldigt svårt tycker jag, kräver mycket fingertoppskänsla. Och blir (för mig) nästan alltid fel när man inte har någon annan tanke än att det "hör till". Menar inte att enskilda karaktärer i världen inte kan vara sexistiska, rasistiska etc. men att det är en annan sak att skildra exempelvis sexistiska eller rasistiska strukturer.
Drakar och Demoner är inte ett spel i vilket jag vill djupdyka i frågor om sociala orättvisor. Klart att sådant kan finnas med på ett hörn på något sätt men främst vill jag döda monster, hämta skatter och vandra genom skogar och dungeons. För mig passar spelet därför väldigt bra som ett spel där karaktärerna i världen inte höjer på ögonbrynen ẗ någon som är exempelvis homo, bi, trans eller har en annan etnicitet och jag kommer låta olika former av minoriteter förekomma äventyret jag skriver utan att de är förtryckta.
Skulle gärna vilja höra er input kring om ni tycker att Drakar och Demoner fungerar som ett fantasyspel som kan vara inkluderande?
Vill poängtera två saker angående frågeställningen:
Detta är inte en diskussion om inkludering i kultur i allmänhet, så inga kulturkrigsdiskussioner tack!
Om du inte vill att Drakar och Demoner ska vara inkluderande för att du helt enkelt inte gillar att fantasyspel är det så får du såklart tycka det, men den ståndpunkten kan kanske inte tillföra så mycket till samtalet. Du tycker inte om inkludering i spel och därmed inte inkludering i DoD, och så var det med det. Denna diskussion handlar om just Drakar och Demoner.
Jag funderar över och skulle gärna vilja ha er input på om Drakar och Demoner är ett spel där det passar att synen mångfald, HBTQ o.s.v. spelar progressivt, det vill säga att folk i världen generellt inte tycker det är konstigt eller fel att personer är homo, bi eller trans, samt att ett samhälle kan ha folk med olika etniciteter utan att det är konstigt.
Det är ju på intet sätt fel att gestalta spelvärldar som är sexistiska, homofoba, transfoba, rasistiska etc. men för min del funkar det bara om det finns en tanke med det. Det vill säga, att det går att gestalta en sexistisk, rasistisk etc. värld utan att spelet är sexistiskt/rasistiskt. Det är dock väldigt svårt tycker jag, kräver mycket fingertoppskänsla. Och blir (för mig) nästan alltid fel när man inte har någon annan tanke än att det "hör till". Menar inte att enskilda karaktärer i världen inte kan vara sexistiska, rasistiska etc. men att det är en annan sak att skildra exempelvis sexistiska eller rasistiska strukturer.
Drakar och Demoner är inte ett spel i vilket jag vill djupdyka i frågor om sociala orättvisor. Klart att sådant kan finnas med på ett hörn på något sätt men främst vill jag döda monster, hämta skatter och vandra genom skogar och dungeons. För mig passar spelet därför väldigt bra som ett spel där karaktärerna i världen inte höjer på ögonbrynen ẗ någon som är exempelvis homo, bi, trans eller har en annan etnicitet och jag kommer låta olika former av minoriteter förekomma äventyret jag skriver utan att de är förtryckta.
Skulle gärna vilja höra er input kring om ni tycker att Drakar och Demoner fungerar som ett fantasyspel som kan vara inkluderande?
Vill poängtera två saker angående frågeställningen:
Detta är inte en diskussion om inkludering i kultur i allmänhet, så inga kulturkrigsdiskussioner tack!
Om du inte vill att Drakar och Demoner ska vara inkluderande för att du helt enkelt inte gillar att fantasyspel är det så får du såklart tycka det, men den ståndpunkten kan kanske inte tillföra så mycket till samtalet. Du tycker inte om inkludering i spel och därmed inte inkludering i DoD, och så var det med det. Denna diskussion handlar om just Drakar och Demoner.