Nekromanti Drakar och demoner samma som Dungeons and Dragons?

aldur

Veteran
Joined
14 Jul 2001
Messages
17
Location
Falköping
Tja, titeln säger väl allt :)
Jag undrar om Drakar och Demoner och Dungeons and Dragons är samma spel, fast drakar är på svenska och dungeons är på engelska?
Det är nåt jag har fått för mig, fast det kanske är helt fel.

Nothing but Metal is eternal
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Det är det inte...även om iofs nya DoD(drakar o demoner) har gått gått över till lvl-baserat de oxå... fast jag tror att det är ändå en hel del som skiljer dem åt ändå.(har inte spelat Dungeons and dragons,bara flukat lite i dem någon gång för länge sen)

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Rollspelshistoria [långt]

"Jag undrar om Drakar och Demoner och Dungeons and Dragons är samma spel, fast drakar är på svenska och dungeons är på engelska? Det är nåt jag har fått för mig, fast det kanske är helt fel."

Du har fått för dig helt fel.

Dungeons&Dragons utvecklades på 1970-talet ur ett figurspel som hette Chainmail. Systemet var egentligen inget system på den tiden: ibland skulle man slå en procenttärning under ett värde, ibland skulle man slå en d20 under ett värde, ibland skulle man slå 1d20 så högt som möjligt etc. Typexemplen på detta var Saves och THAC0. Saves var ett värde som man skulle slå över för att låta bli att råka ut för något hemskt, och THAC0 betyder To Hit Armor Class 0, det vill säga vad man ska slå lika med eller över för att träffa pansarklass 0 (i teorin det bästa man kan ha - i praktiken går det att få bättre = lägre pansarklass). Man mätte rollpersonens förbättring i nivåer (levels) som huvudsakligen bättrade på THAC0 och ens saves. Det fanns ett antal klasser som till exempel krigare, tjuvar, alver (!) och så vidare. Det var en jefla soppa, helt enkelt.

Steve Perrin, vid Chaosium, tröttnade på soppan, och utvecklade sitt eget system. Nu skulle man i det systemet slå en procenttärning under eller lika med en färdighets värde (konceptet "färdigheter" fanns inte i Dungeons&Dragons). Det fanns inga levels i spelet - istället ökade man sina färdigheter efter hand. Det fanns inga klasser heller. Istället delades rollpersoner in efter ras (som modifierade grundegenskaper) och yrke (som gav ett antal färdigheter).

Systemet användes i RuneQuest, Call of Cthulhu och många andra, men det vi är mest intresserade av i vår exkursion i rollspelshistoria är Basic Roleplaying eller BRP, den produkt som gav systemet dess namn. I princip alla spel där man ska slå en procenttärning under ett färdighetsvärde kallas för BRP-baserade, och de som utvecklar detta på något sätt kallas för BRP-derivat. Sen finns det ett fåtal undantag som använder procenttärning men ändå inte anses vara BRP-baserade, till exempel Hârn, men det är undantag.

Åter till historien. Ett gäng svenskar tyckte i början på åttitalet att de skulle ge ut ett rollspel på svenska och se om det kunde sälja. De köpte rättigheterna till Basic Roleplaying och översatte reglerna och BRPs fantasymiljö till svenska och gav ut det i en ful blå box med namnet "Drakar&Demoner" under varumärket "Äventyrsspel". De valde det namnet avsiktligt, eftersom det var ganska likt "Dungeons&Dragons" och således skulle kunna sälja till de som spelade Dungeons&Dragons och ville ha något på svenska. Därigenom blev den Stora Massuppfittningen grundad.

Tiden gick, och Dungeons&Dragons utvecklades. Eller nja, det kom i två varianter: Dungeons&Dragons, som var en nerslimmad variant av den ursprungliga soppan, och Advanced Dungeons&Dragons som var en uppslimmad variant. Under mitten av åttitalet översattes Dungeons&Dragons till svenska av ett gäng göteborgare, Titan Games, som sålde spelet under namnet "D&D".

Även Drakar&Demoner utvecklades: först kom en ny utgåva, i svart box. Sedan en ny utgåva till, i svartgrön box, fast den var nästan likadan som den andra. Drakar&Demoner expanderades med en box med extraregler. I och med Expert-boxen (återigen ett namn valt för att anspela på den amerikanska produkten Dungeons&Dragons Expert Set, men som inte hade mycket gemensamt med varandra i övrigt) delade man procentskalan med 5 och använde 1T20 under ett värde mellan 1 och 20, istället för en procenttärning mellan 1 och 100. Kroppsdelar infördes, liksom magiskolor och annat skoj.

Sen gick tiden. Drakar&Demoner kom i 1991 års utgåva, medan Dungeons&Dragons blev ett introduktionsspel till hobbyn och AD&D... tja, det bara fortsatte som det var. Det kom en massa extramoduler till AD&D som byggde ut det och gjorde spelmekaniken nästan spelbar men ack så otymplig. Dessutom kom det en massa spelvärldar.

Sen gick tiden ännu mer. Det blev 1995 och den femte utgåvan av Drakar&Demoner kom. AD&D var fortfarande AD&D, men någonstans vid det här laget började det bli tal om en nyutgåva. Dessutom släpptes Dragonlance Saga, som utspelar sig i AD&D-världen Krynn och användet kort istället för tärning.

Och så slutligen kom en stor förändring för båda spelen. Rättigheterna till Drakar&Demoner köptes av RiotMinds och de införde yrkesnivåer. TSR köptes av Wizards of the Coast någon gång under nittitalet, och WotC köptes i sin tur av Hasbro i slutet på nittitalet. Och nu var det dags för en ny utgåva: den efterlängtade tredje utgåvan av Dungeons&Dragons. Fast helt sant är det inte: gamla gökar har faktiskt en tredje utgåva av Dungeons&Dragons i form av den röda boxen som senare översattes till svenska (kolla i den själva om ni vill - det står faktiskt 3rd Edition i den). Tanken är dock att först kom Dungeons&Dragons, sedan kom Advanced Dungeons&Dragons, och nu har Dungeons&Dragons 3rd Ed kommit. Man har fortfarande klasser och nivåer. Raser tillkom redan i AD&D, och färdigheter tillkom i en av modulerna till första utgåvan av AD&D. THAC0 har utgått och ersatts av Attack Bonus. Däremot har man styrt upp hela systemet så att man nu slår en T20 och sedan lägger till ett antal bonusar. Om summan kommer över en svårighet så lyckas handlingen. Och man använder samma system oavsett om man slåss, lagar mat eller klättrar på väggar! Har aldrig förekommit i Dungeons&Dragons tidigare... /images/icons/wink.gif

Riotminds lade som sagt var in yrkesnivåer i sin utgåva av Drakar&Demoner (den sjätte), men i övrigt är det samma gamla BRP-derivat: man slår fortfarande en T20 under eller lika med ett färdighetsvärde för att lyckas, oavsett om man slåss, lagar mat eller klättrar på väggar.

Den stora likheten mellan Dungeons&Dragons och Drakar&Demoner är kulturell: båda var under lång tid det dominerande rollspelet i USA respektive Sverige. Det var helt enkelt spelet som alla spelade. Därför var det naturligt att till exempel i film översätta Dungeons&Dragons med Drakar&Demoner. Rollspel sammanfattas i USA just med "Dungeons&Dragons game" av icke-gamers, på samma sätt som man i Sverige ofta kan höra "Drakar&Demoner-spel".

Ur spelmekanisk synvinkel så är skillnaden tämligen stor, även om de är mer lika varandra nu än någonsin. Men man kan defintivt inte kalla Drakar&Demoner för en översättning av Dungeons&Dragons.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
nej! Drakar och demoner är drakar och demoner medans Dungeons and Dragons är ett skit spel som man får exp i(förstör stämningen drastiskt) (lika dant som baldurs gate)

Människor skapar sina egna gudar, Markis Lazarus
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Som Krille redan så utförligt redovisat, så är spelen inte desamma. I ett samtal med en företrädare för Äventyrsspel 1984, ställde jag frågan varför de hade döpt DoD till just "Drakar och Demoner", då det kunde förväxlas med D&D. Svaret? "Tja, vi måste vara kommersiella." Man ville helt enkelt casha in på D&D:s rykte.

http://www.algonet.se/~enda
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vi behöver en Faq (NmT)

Inte för att någon skulle läsa den men det skulle vara enklare att referera till den än att förklara det igen :)
 
Top