mmm... Samuraj. Nu blev jag nostalgisk igen. Egentligen borde väl Mekanurg svara på det här eftersom att han var konstruktör tillsammans med Henrik Strandberg, men så här står det i Samuraj (s. 18 i Regler):
En persons grundläggande chans att lyckas (GCL) beräknas genom att multiplicera personens FV i färdigheten med en multipel som är kopplad till värdet hos den grundegenskap färdigheten är baserad på. Om grundegenskapen har ett värde på 1-8 multiplicerar man med 4%, 9-12 med 5%, 13-20 med 6%, och 21 eller mer med 7%. Därefter avrundar man produkten uppåt till närmsta hela femtal. Detta är GCL.
Exempel: En person har SMI 14 och Hoppa 7. Hans GCL blir då 7x6%=42. Detta avrundas uppåt till 45%.
Jag är ju då barnsligt förtjust i att slå T100 så det tilltalar mig. Men det här är fasen inte ett bra system. Det är på tok för bökigt. Jag skulle också vilja kunna variera vilken grundegenskap som man använder beroende på vad man ska göra. Om man ska klättra så använder man SMI, men om man ska bedömma hur svår en vägg är att klättra, och hur man ska välja väg så använder man INT eller SNA*.
När det begav sig tyckte jag att det var fullkomligt genialt, men lösningen i Samuraj är en fix av ett mer bakomliggande spelmekaniksproblem. Jag kommer inte nu på rak arm på någon elegant lösning.
*) Snabbhet i Samuraj är ett medelvärde av Smidighet och Psyke och betyder snabbtänkthet, reaktionsförmåga, och mental kontroll över kroppen.