Nekromanti Drakar och Demoner Samuraj

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Enligt wikipedia så har Drakar och Demoner Samuraj "en lösning på problemet att grundegenskaperna i ett Basic Role-Playing-baserat system vanligtvis inte har någon betydelse i spelet efter att rollpersonen skapats."
Nu har jag inte böckerna här i soffan så jag kan inte kolla upp hur det såg ut.
Någon som minns hur det såg ut och om det var bra?
Och hur har andra brp rollspel löst det? Om dom nu har försökt sig på det

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Färdighetsvärden ligger på 1-20 som i Expert, men multipliceras med ett värde som beror på grundegenskapen (mellan 3 och 7). Sedan slår man med 1T100.

Andra BRP-spel varierar väl. Runequest hade någon sorts system där olika färdigheter fick tillägg eller avdrag baserat på höga eller låga värden i grundegenskaper. Stormbringer hade något liknande, tills det plockades bort i Elric!. Call of Cthulhu ignorerar det helt, utom i vissa särskilda fall (Dodge, Own Language).

Möller

Hubert Hortlax
Öh. Jag är i princip bara bekant med BRP i DoD6:R och DoD:Ts tappning, men där har då grundegenskaperna betydelse. Styrka ger skadebonus; smidighet förflyttning osv.

Dessutom används ju grundegenskaperna för många slag. Slå psyke för att motstå besvärjelser, fysik för att motstå gifter. Styrka för att lyfta stenar.

Så jag känner inte riktigt igen mig.

CapnZapp

Myrmidon
Möller said:
Öh. Jag är i princip bara bekant med BRP i DoD6:R och DoD:Ts tappning, men där har då grundegenskaperna betydelse. Styrka ger skadebonus; smidighet förflyttning osv.

Dessutom används ju grundegenskaperna för många slag. Slå psyke för att motstå besvärjelser, fysik för att motstå gifter. Styrka för att lyfta stenar.

Så jag känner inte riktigt igen mig.
Det som menas är att efter att du använt grundegenskaperna för att generera startvärden för dina färdigheter så lever färdigheterna ett eget liv. Det är mycket viktigare att ha högt FV i Svärd än att ha hög STY. Visst får du en skadebonus, men du måste ju fortfarande träffa först, och det beror vare sig på STY eller någon annan grundegenskap (eller rättare sagt, kopplingen blir mindre och mindre relevant ju fler äventyr du varit med om och ju fler XP du fått)

Och i spel med kritiska träffar (som MRQ2) kan du mycket väl klara dig utan anmärkningsvärd STYrka, eftersom hög skicklighet ger dig en god chans få stridsmanövrar du kan använda för att öka skadan ändå.

När man säger "grundegenskaperna saknar betydelse" ska du inte tolka det bokstavligt som att de HELT saknar betydelse. Utan som "jag önskar att grundegenskaperna var viktigare och att inte allt kretsar kring färdighetsvärdena".

En fråga om tycke och smak, helt enkelt.

Herr Grönstedt

Swordsman
mmm... Samuraj. Nu blev jag nostalgisk igen. Egentligen borde väl Mekanurg svara på det här eftersom att han var konstruktör tillsammans med Henrik Strandberg, men så här står det i Samuraj (s. 18 i Regler):

En persons grundläggande chans att lyckas (GCL) beräknas genom att multiplicera personens FV i färdigheten med en multipel som är kopplad till värdet hos den grundegenskap färdigheten är baserad på. Om grundegenskapen har ett värde på 1-8 multiplicerar man med 4%, 9-12 med 5%, 13-20 med 6%, och 21 eller mer med 7%. Därefter avrundar man produkten uppåt till närmsta hela femtal. Detta är GCL.

Exempel: En person har SMI 14 och Hoppa 7. Hans GCL blir då 7x6%=42. Detta avrundas uppåt till 45%.
Jag är ju då barnsligt förtjust i att slå T100 så det tilltalar mig. Men det här är fasen inte ett bra system. Det är på tok för bökigt. Jag skulle också vilja kunna variera vilken grundegenskap som man använder beroende på vad man ska göra. Om man ska klättra så använder man SMI, men om man ska bedömma hur svår en vägg är att klättra, och hur man ska välja väg så använder man INT eller SNA*.

När det begav sig tyckte jag att det var fullkomligt genialt, men lösningen i Samuraj är en fix av ett mer bakomliggande spelmekaniksproblem. Jag kommer inte nu på rak arm på någon elegant lösning.

*) Snabbhet i Samuraj är ett medelvärde av Smidighet och Psyke och betyder snabbtänkthet, reaktionsförmåga, och mental kontroll över kroppen.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
MattiasArvola said:
Jag är ju då barnsligt förtjust i att slå T100 så det tilltalar mig. Men det här är fasen inte ett bra system. Det är på tok för bökigt.
Samurai var den bästa Svenska BRP varianten. Det tycker jag än idag. Jag anser inte att detta skulle vara särskilt bökigt. Däremot tycker jag att BRP har andra inbyggda (balans-) problem.

MattiasArvola said:
Jag skulle också vilja kunna variera vilken grundegenskap som man använder beroende på vad man ska göra. Om man ska klättra så använder man SMI, men om man ska bedömma hur svår en vägg är att klättra, och hur man ska välja väg så använder man INT eller SNA*.

När det begav sig tyckte jag att det var fullkomligt genialt, men lösningen i Samuraj är en fix av ett mer bakomliggande spelmekaniksproblem. Jag kommer inte nu på rak arm på någon elegant lösning.
Det du nu tar upp tycker jag är intressant eftersom detta är vad jag upplever som Mekanurgs akilles-häl. Allting är ju redan beroende av Smidighet och Intelligens! Att man är en skicklig klättrare på grund av sin träning och SMI tycker jag är helt ok. Att man även använder talangen och erfarenheten för att göra bedömningen istället för sin intelligens är också helt ok i min bok. Att Gollum skulle vara en jävel på att klättra men inte klara av att göra realistiska bedömningar av svårighetsgraden för att han är för korkad tycker jag blir helt fel. Generellt tror jag allmänbegåvning och IQ har ganska liten inverkan på praktiska färdigheter.

//EvilSpook

hakanlo

Hero
MattiasArvola said:
Om man ska klättra så använder man SMI, men om man ska bedömma hur svår en vägg är att klättra, och hur man ska välja väg så använder man INT eller SNA*.
...
*) Snabbhet i Samuraj är ett medelvärde av Smidighet och Psyke och betyder snabbtänkthet, reaktionsförmåga, och mental kontroll över kroppen.
Detta i sig knyter ju an till den här diskussionen. Alltså, grundproblemet (som jag tycker, iaf) att smidighet används till så mycket i vissa svenska BRP. Även jag tyckte detta var en snygg lösning när det begav sig... Hade riktigt kul med Samuraj.

/Håkan, ytterligare en nostaligisk gammal uv