Nekromanti Drakar och Demoner Trudvang nu i butik

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen Drakar och Demoner Trudvang nu i butik
Den nya versionen av Drakar och Demoner har nu äntligen nått de svenska spelbutikerna.

Gå till nyheten/notisen

Hunk

Hero
Re: Tärningar

Ni var ju ännu mer ondskefulla och plockade bort T20:an också i NeoTech och Eon, men å andra sidan hade ni ju inget varumärke att ta hänsyn till. Tacka vet jag Järnringen; de har åtminstone den goda smaken att behålla samtliga tärningar från det ursprungliga spelet. Nu väntar jag bara på ett svenskt rollspel där även T12:an är med!

Jarre

Swordsman

T12:an hade Äventyrsspel/TG goda möjligheter att göra sig av med redan i och med DoD-91 och Chronopia, för vad jag minns var det bara lansen som använde sig av den som skadetärning. Sviker mitt minne mig? Bort med relika dodekaedrar hur som helst!

Eksem

Champion
T8 är den ädlaste tärningen av dem alla och ett spel som inte brukar några T8or alls vägrar jag att spela. Såvida det inte är nåt bra, som D6-systemet. Då bygger jag om det så att man använder T8or istället!

---

Kort sagt, jag kommer inte köpa DoD:T. Egentligen är det mest för den lökiga och ofräscha vikingafantasyn, men det är roligare att skylla på att spelet inte har T8or. Det är mer... irrationellt.

Organ

Out of time, out of mind

Nu har jag aldrig spelat Chronopia och mycket lite DoD91 men jag har inga minnen av T12or i några versioner av spelet (förutom första DoD6). Har jag fel?

Om man vill ha ett svenskt spel med T12or så är nog det närmaste man kommer den svenska 80-talsöversättningen av D&D.

/Anders

Dewil

Skrivbordsgeneral
Inga T12:or i DoD pre-Chronopia.

T12:an hade Äventyrsspel/TG goda möjligheter att göra sig av med redan i och med DoD-91 och Chronopia, för vad jag minns var det bara lansen som använde sig av den som skadetärning. Sviker mitt minne mig? Bort med relika dodekaedrar hur som helst!
Det fanns i alla fall inga T12:or i DoD pre-Chronopia. Om de fanns i Chronopia låter jag vara osagt.

Den som har flest sorters tärningar när han dör vinner.

Dewil

Jarre

Swordsman
Re: Inga T12:or i DoD pre-Chronopia.

Både du och Organ har helt rätt i att det inte finns några T12:or i varken DoD-91 eller Chronopia. Jag letade igenom diverse grund- och tilläggsböcker nu, men jag kan inte hitta någon referens till den obskyra lilla slumpgeneratorn; fattar inte var jag kan ha fått det ifrån, för jag kan inte hitta något i gamla Mutant Chronicles heller. Ber om ursäkt för att jag spred mina irrläror.. :gremblush:

Dimfrost

Special Circumstances

Jo, det finns visst T12:or i gamla DoD, men de enda exemplen jag kommer på är från Svavelvinterserien. Något vapen har en T12:a i skadevärdet på något sätt, men jag minns inte vilket. Så länge man snackar endast grundregler (eller för den delen regelmoduler i allmänhet) stämmer det nog att T12:an inte finns med.

/Dimfrost

Kaigon

Helmgast

För Chronopia:
Tagglans har 1T12 i skada, Mörkrets Krigare s 68
För att slippa den tärningen boostade jag dock det snabbt till 2T6.

Jarre

Swordsman
Re: Inga T12:or i DoD pre-Chronopia. [ANT]

Ah! Den boken hade jag inte tillgängligt.. Attans lansar!