Nekromanti Drakar och Demoners Regler....

Rach

Veteran
Re: DoD ÄR perfekt...

på allt detta som du skriver kan jag bara vara tyst och hålla med till 100%...

/Rach

Archer

Swashbuckler
Re: Va? Elric?

Det fungerar alldeles utmärkt, är också Basic roleplay.
http://www.hobbygames.se/ Har allt till spelet i lager. Spelet är dock riktat mest till de riktiga fansen av Moorcocks böcker, och det är en fördel om man läst åtminstonde några av de böckerna om man ska spela Elric!.
Systemet är på många sätt enklare och snabbare än DoD, men klarar faktiskt av mycket mer. Kort sagt det är ett spel som jag gillar mycket. Till vårt DoD spelande har vi lånat mycket regler från Elric!.

/Johan

Archer

Swashbuckler
Re: Elric?

Elric är en inkarnation av den evige kämpen, för evigt dömd att kämpa för att upprätthålla den universiella balansen mellan lag och kaos. Och att skriva ned hur stridsystemet i Elric! fungerar här skulle kräva att jag skrev ned ganska mycket. Om du gillar böckerna om Elric av Melniboné så kan jag varmt rekommendera spelet.

Archer

Swashbuckler

"Arioch! Arioch! Blood and souls for my lord Arioch!"
I hear thee, my sweetest of my slaves..... ;)

/Arioch - Duke of hell, keeper of the swords.

Archer

Swashbuckler

Mycket riktigt så gjordes en cross over där conan träffade elric. Det fanns även ett tag en egen serietidning om Elric, men den lades ned på grund av att mr Moorcock krävde för mycket att det skulle hålla sig inom hans ramar.
Men på senare tid så har någon (minns inte namn) börjat att teckna Elric sagan på nytt, och börjat bakifrån. Det är ingen vacker serie, men för den som vill dra snabbt i genom och få en sammanfattning av den sista boken i serien så duger den gott. Dock bör påpekas att många av karaktärerna är tecknade helt uppåt väggarna och verkar inte alls vara tecknade efter beskrivningen av dem i böckerna.

Don Kennetho

Warrior

Jag tror nog att du syftar på Erlik.

Men att tala om fantasy och aldrig ha hört talas om Elric måste ju vara höjden av pinsamhet. Han figurerar ju till och med på framsidan av flera DoD-versioner.

Don Kennetho

Archer

Swashbuckler

Korrekt, och Michael Moorcocks böcker om Elric, Corum och Erekosë har påverkat rollspelsindustrin väldigt mycket.

tusse-san

Veteran
Jag ser inga större fel med reglerna, lite småbuggar har väl de flesta rollspelen.
Jag skulle gärna se en hel del nya raser, och nya vapen också för den delen. Me´n sen vill jag också att eldkastare, musköter m.m. ska försvinna.

Great goblin

Veteran

Det är väl nte Elric av Melnibone ur micheal moorcocks böcker vi talar om?
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"

jbergman

Veteran

För några år sedan publicerade Dark Horse sju blaskor Elric i bearbetning av P. Craig Russel. Huruvida den är förlagan trogen vet jag inte, eftersom jag har aldrig har läst Moorcock, men den är snygg i alla fall.

/Jakob

Schesuz

Veteran
Jag skulle inte säga att Drakar och Demoners stridssystem är trist, jämfört med AD&D som nog har det tråkigaste stridsystemet i världen. Slå, Slå, Slå, käka lite skada, Slå slå slå...Diablo(dataspelet =)) har mer seriösa stridsregler.

Drakars magisystem är dock dåligt enligt min mening. Man e alldeles för dålig, alldeles för dyrt att höja.

Men annars är det ett mkt bra rollspel.

Mvh Schesuz

Rach

Veteran
Jag har inte spelat DoD (expert) så länge men den tiden som jag har spelat så har jag inte hittat några störrre fel.
Iden nya upplagan skulle jag som Tusse-san och säkert många andra vilja hitta nya och coolare vapen (inte eldkastare och musköter), och FETT med nya Raser.

/Rach