Nekromanti Drakar och Eoner

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag har för avsikt att konvertera Drakar och Demoner 6 Expert till Eon. I den här tråden kommer jag skriva om vad jag gör och varför.

Varför konvertera DoD6E till Eon?
Jag vill ha en lite mer "realistisk" och skitig värld där man inte är sämst på allt. Jag vill samtidigt behålla känslan som finns i världen, den mystiska och sagolika stämningen.

Jag kommer i OP att skriva vad jag tänker göra sen kommer jag att gå in i mer detalj i senare poster.

Det som ska konverteras är:
Folkslag
Religioner
Monster(De som inte finns representerade i eon)

Folkslag:
Att konvertera raserna tror jag ska vara det lättaste då det redan finns ganska bra motsvarigheter i eon.

De folkslag som finns i DoD6E.
Människor:
Bulturer
Viranner
Tronländare
Kandover
Stormländare
Hanir
Mitländare
Tänkte fråga er vilka ni tror bäst passar ihop.

Alver:
Illmalaina
Korpikalla

Dvärgar:
Borjornikka
Brutja
Zvorda

Halvlängdsmän:
Hallidja
Wendija
Tänkte använda misslor som grund och sen bara göra lite förändringar för dom olika halvlängdsmännen.

Halvblod:
Halvalv
Halvtroll: Tror tirark kan vara en bra grund.

Religion:
De religioner som finns i DoD är Gerbanis, Nidendomen, Ostroseden och Hamingjes.

Ostroseden är ganska irrelevant då den inte har några formaliserade krafter hos sina präster. Dom dyrkar lindormar och sen är det inte så mycket mer med det.

Nidendomenm, Gerbanis: Har formaliserade krafter som präster kan utnyttja i och utanför strid. Planen är att göra om många av de "Utility" bönerna som finns till kortare ritualer samt de som man vill använda i strid till någon form av magi tagning på det hela.

Hamingjes: Fungerar inte som Nidendomen eller Gerbanis då man inte ber till en gud om hjälp utan man binder själar i skallar, revben, fingrar osv. Den är jag ganska osäker på hur man ska lösa då den bar både passiva och aktiva krafter.

Monster:
Kommer att ta dom som finns i eon och dom som inte finns får jag nog skapa själv.
Mer om det senare.

Blasphemy

Swashbuckler
Hej där. Kul med konverteringar som vanligt. Har faktiskt själv spelat Drakar & Eoner i trudvagn. En massa hemmakokade äventyr samt Eldsjäl körde vi igenom med Eonreglerna.

När det gäller konvertering av folkslagen så tror jag med fördel att du kan modifera lite hit och dit - då det blir roligare så. Men annars går det nog att konvertera rätt så rakt av med befintliga folkslag.

Däremot så tycker jag att du bör strunta i stort sett allt av Eons religionssystem och ta inspiration från Trudvagnboxen där det finns mycket bra med blot och nidendomens böner.

Har inte så mycket att tillägga men skriv gärna om hur det går och lägg upp lite material om du vill :gremsmile:

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Blasphemy said:
Däremot så tycker jag att du bör strunta i stort sett allt av Eons religionssystem och ta inspiration från Trudvagnboxen där det finns mycket bra med blot och nidendomens böner.
Jo jag har tittat lite snabbt på Eons religionssystem och kommit fram till att det inte går att applicera i strid på ett vettigt sätt.

Men samtidigt funderar jag på att göra om hur präster är i DoD och göra dom till karaktärer som har svårt att applicera sina krafter i strid om det inte gäller gudomlig intervention, För Storme kanske det är en blixt eller liknande kan variera, Gave är lite svårare.

Samt kom jag fram till att alvernas och dvärgarnas religioner kan bli smått knepiga då dom likt hamingjes är mest passiva eller aktivera när du behöver saker.

Tåls helt enkelt att tänka på.