Nekromanti Drakar på SVT

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag (halv)såg just en trailer för ett program på kanal 1, torsdag 21.00: "Drakar - en sannsaga". Konceptet lät lite corny, något om hur det skulle vara om det visade sig att drakar funnits i verkligheten, men det kanske kan vara sevärt ändå. De datoranimerade drakarna såg okej ut.

/tobias

Storuggla

Champion
Gick ine den (eller ett program precis likadant) för bara någon vecka sedan på Discovery eller någon av discoverys sub-kanaler? Eller rentav National Geographic? Jag vill minnas att jag såg en tocken trailer på engelska och att jag slog mig för pannan...

Storuggla, rödvin och fotboll

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Japp

Dragons' World: A Fantasy Made Real? Från BBC, samma team som gjorde "Dinosauriernas Värld"?
Jo, den är det. Trailern sa att det var samma personer inblandade som gjort Dinosauriernas värld.

/tobias

hraufnir

Swordsman
Re: Är det den här?

Det som jag undrar är om man skall se UK version med Ian Holmes (Bilbo i LOTR, skurken i From Hell) eller US version med Patrick Stewart (Charles Xavier i Xmenfilmerna, Capt. Picard i Star Trek). HOppas någon av dessa finns att få tag på lite såhär hipp happ...

Johan K

Gammal & dryg
Noterat.

Man tackar för tippset, detta program hade juh helt gått mig förbi.. :gremblush:
Kan ju alltid vara intresant att iaf se vad detta har att erbjuda.

/ Johan K, som förnekar det där om att det ligger en ovikt hög med tvätt i sängen.. :gremsuck:

Jaggernaut

Hero
Jo det var ganska intressant. Satt hela tiden (på slutet då) och funderade på ifall de skulle glömma bort modern eller inte. De lät henne ligga i en annan ofunnen kammare, det var ju lite sniket. Man hoppades ju att hon skulle överleva då de bara hade hittat ett kadaver och de kommit fram till att de måste ha varit två drakar.

/Jaggernaut - rycktes med

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jaggernaut - rycktes med

Den kvardröjande känslan är vemod över att drakarna är utrotade. Fan vad trist. Jag vill skänka pengar till en organisation som arbetar för att bevara drakstammen.

Dewil

Jaggernaut

Hero
Re: Drakar på SVT [OT]

Den kvardröjande känslan är vemod över att drakarna är utrotade. Fan vad trist. Jag vill skänka pengar till en organisation som arbetar för att bevara drakstammen.

Skulle det finnas en sådan organisation som skulle kunna visa upp konkreta bevis på framgångar så skulle jag också skänka en slant.

/Jaggernaut - tillbaks med drakarna!

Pom

Swashbuckler

Ja, den svenska berättarrösten och den klumpiga direktöversättning han fick dras med var det enda som drog ner lite. Bägge herrarna och på originalspråket hade varit höga lyft.

Förresten, att spruta väte via katalyserande platinatänder, fanns inte det i DoD 1 eller 2? I någon Sinkadus iallafall? Det var ett par decennier sedan så minnet fallerar...

Dewil

Skrivbordsgeneral

Förresten, att spruta väte via katalyserande platinatänder, fanns inte det i DoD 1 eller 2? I någon Sinkadus iallafall? Det var ett par decennier sedan så minnet fallerar...

Monsterboken (1985) said:
Drakens eldkvast består av vätgas som bildas i dess matsmältning när de starka magsyrorna reagerar med olika ämnen. Vätet lagras sedan i ett särskilt organ. När draken använder sin eldkvast antänds vätgasen katalytiskt av den platina som finns i drakens tandemalj.
Personligen tycker jag att den förklaringen var lite väl vetenskaplig för att platsa i ett traditionellt fantasyrollspel.

Dewil

Härolden

Warrior

Man kan ju göra som Anne McCaffrey och bara säga att de äter "mineral" eller "firestone" eller vad det nu hette. Fast då låter det kanske som om de sitter och mumsar däck... :gremgrin:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Personligen tycker jag att den förklaringen var lite väl vetenskaplig för att platsa i ett traditionellt fantasyrollspel.

Dewil
Du har rätt. Jag skyller på ungdmligt oförstånd. Idag hade jag skrivit om phlogiston eller något annat fantasymässigt.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Du har rätt. Jag skyller på ungdmligt oförstånd. Idag hade jag skrivit om phlogiston eller något annat fantasymässigt.

Tja, det hade kanske funkat för mig. För mig räcker det gott med att drakar kan spruta eld. Möjligen kan någon mer eller mindre väl- eller ogrundad spekulation från ärrade äventyrare eller teoretiska tänkare få slinka ned, t.ex. "Drakar har fyra lungor, två främre och två bakre. Med de främre andas draken luft och med de bakre andas draken in lyskraften från guld, som sedan lagras och kan sprutas ut som eld." (Akademikern Johanon, vars enda erfarenhet av vilda djur är den folkilskna hund som hans farbror hade.)

Dewil

Rosen

Myrmidon
Drakeld

Möjligen kan någon mer eller mindre väl- eller ogrundad spekulation från ärrade äventyrare eller teoretiska tänkare få slinka ned,

Mina favoriter:
"Drakar är diaboliska kreatur och kan spruta upp den helveteseld de bär inom sig." (trad.)
"Drakar sprutar eld genom att antända metangas som bildas i deras magar under matsmältningen. Som en bieffekt har alla drakar fasansfullt dålig andedräkt." (Robert Heinlein)
"Drakar lever i symbios med små eldelementarer som bor i deras buk. När de är sjuka kan det hända att en elementar åker ut bakvägen, varför man ibland kan hitta brinnande drakspillning." (nån som berättade om sin hemmagjorda spelvärld på ett MittCon)

--
Åke

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Drakeld

Lysande förklaringar allihop. Jag noterar dem för framtida bruk.

Hur det egentligen går till när drakar sprutar eld vet nog bara drakarna själva, och hittills har ingen velat tala om det för mig. :gremtongue:

Dewil