Nekromanti Drakar

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Tänker folk bara på drakar som mordmaskiner?

Har jag någonsin sagt att drakar dödar oskiljningslöst? Drakar har helt andra planer än så, och att ha ihjäl alla som kommer inom deras revir är tämligen
kontraproduktivt.

Och det går att ha ihjäl en drake, även för en fantasyhjälte med pseudomedeltida teknologi. Men det går inte med ett frontalangrepp, och sannolikheten för att lyckas
är nog ungefär lika hög som att för nämnda hjälte plocka ner en Mi-24 Hind från himlen.


Detta låter jättebra. Det vore ju synd att beröva något så kul som drakar deras användbarhet :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Stor och trög?

RÖR: myyycket!säg 20-40

Borde inte ett stort djur vara litet trögare i vändningarna? Det skulle dessutom göra dem roligare tror jag... Man skulle han en chans att dra ut på det hela lite mer :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,231
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tärningar

Du vet, man behöver faktiskt inte alltid använda tärningar. Man behöver faktiskt inte använda tärningar överhuvudtaget. Anföll en drake mina rp:er (skulle dock aldrig hända) så skulle jag iallfall inte använda några. Kanske slå en t100 och ge dem 1% chans att klara sig :)

- Ymir, friformare
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Meningslösa drakar?

Drakarna kanske bara vill vara ifred. Vad tjänar de på att prata med ett par idioter till människor som kommit för att ta deras skatter och
döda dem?


Nyheter, underhållning, ett tillfälle att impa, möjlighet till att utöka sina klicheeartade skatter, ovilja att döda korkade varelser som inte förstår bättre, intresse av vad som får en liten grupp människor att ge sig in i drakterrritorium... etc...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Whee :)

Nå, i vilket fall som helst, drakar finns inte i Mundana som hjältekanonmat. De har helt andra skäl att finnas där.

Imho gör det drakar mycket mer meningsfulla :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
hmm

Eon, tre miljarder regler men ingen som passar ;)

Nåja, detta problem löser sig säkert när drakmodulen kommer.
 

Darkfed

Veteran
Joined
27 Aug 2000
Messages
24
Location
GBG
Helikoptrar

Tänk dig en normal Mi-24 Hind som hovrar fem meter upp och trettio meter bort. Den är stor som en buss. Den skiter högaktningsfullt i att gravitationen drar ner den. Den dånar. Den mullrar. Och den vrider sakta och majestätiskt mot äventyrarna.

Heh. I och för sig har väl det mesta Krille sagt handlat om att hans Drakar minsann inte skall vara äventyrar mat, men en riktigt tuff utmaning är alltid svår att säga nej till, och jag misslyckades just.

Nå, denna helikopter har ett flertal nackdelar, och två av dessa inkluderar avsaknaden av teleportering som transportmedel samt motstånds kraft mot några av Eon magikernas effekter.

Så meddan denna sak är uptagen med att dåna och mullra och vrida sig sakta så väver den fruktade extemporatören Darkfed effekten teleportera förstärkt till tre filament, och löses upp i kaotisk väv. Han dyker därefter upp bakom ovan nämnda helikopter, med endast ett svagt eko i den magiska etern som spår. På grund av helikopterns låga altitud kan den inte finna Darkfeds position medelst radar, och kan bara vrida vidare.

Under tiden väver Darkfed effekten explosion med avståndseffekt på rotorblads-fästet och misslyckas förstås inte eftersom Eon reglerna för explosions effekten inte nämner misslyckande som en möjlighet.

Farligt kanske, men ack så tillfredsställande.

Hrm. Förlåt för allt våld. Fick nog en testosteron kick där.

I vilket fall skall väl möjligheten att ta ut en stridshelikopter visa på möjligheten att ta ut en drake.

/ Darkfed, som inte tackar nej till en adrenalin rush ibland.
 

Tzoch'anthar

Veteran
Joined
8 Jun 2000
Messages
64
Location
Stockholm
När spelarna stiger in i grottan andas du in, och sedan ut kraftigt. Sedan slår du ca ob70t6 för varje spelare och läser av på brännskadetabellen(finns den?). Alternativt samlar du in rpnas formulär och eldar upp dem med tändare.

/Tzoch



Akta er för DOM!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,231
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ivian= mes

Äh, den faggen. Har han dödat en drake lär det ha varit en héave, och han hade säkert 15-20 andra zorianriddare till hjälp. (sedan dödade han de andra för att ensam kunna få äran, eller nåt...)
Nej, herr Ivian är nog inte så ädel som han sägs vara. Det låg kanske nåt i Grakkas teori om att han "tar små gossar i brunögat"?
:)

- Ymir, tycker dock att Herr Ivian var lite ball i Hadarlon (hatar honom inte lika mycket längre). Han fick dock vad han skulle ha :)
 

Dranvar

Veteran
Joined
29 Aug 2000
Messages
69
Location
Gothenbourg, South side
Jag hörde en gang att en karaktär vs DRAKE kan ungefär jämföras med en full utrustad riddare med häst,jätte svärd,jätte sköld;jätte rustning etc. som möter en Full beväpnad HIND,Nämn detta för dina spelare och spöa dom lite rent rollspels mässigt med lite rövare eller vad du vill,Da skulle jag nog tippa att de tappar lusten i samma takt som de förblöder. Okey jag är inte för "rollspels aga" men alla spelare som tänjer pa gränserna förtjänar ett par slag med Rottingen lite da och da och det är da som de vet att man inte skall säga emot eller göra liknande saker som förstör lusten för att att spelleda,annar har Ad&d:s Gary Gargoyle under sina marijuna rus skrivit ett par hyllmeter Hack n'Slash uder det glada 80-talet ifall det är det som dina spelare igentligen vill spela(dessa kan du finna hos de flesta välsorterade pappers atervinnare eller i en mörk källare hos riktigt gamla Ad&d spelare som inte vill kännas vid dom).

Stay plastic
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Rädda karaktärernas liv!

Många i denna debatt har föreslagit olika "effektfulla" sätt att döda hela gruppen av karaktärer utan att ge dem en chans. Kanske fungerar det som en powertrip för spelledaren men det är inte bra för en kampanj. Plötsligt har man inga karaktärer kvar. Alla måste börja från scratch och dessutom lär man ha gjort varje spelare i sin grupp sur genom att bara slakta hans karaktär utan att ge den ens en liten chans.

En annan, i min mening bättre, lösning vore att andra dagen efter det karaktärerna kommit in i "drakterritorium" låta en fullvuxen drake landa en bit framför dem och fråga vad de har där att göra. Låt dem gärna slå något skräck-slag för att inte påverkas av den enorma skepnadens potentiella farlighet. Personer som blir riktigt rädda för draken kommer inte vilja fortsätta jaga dem.
Låt draken prata med dem ett tag så att de får en uppfattning om att detta är en intelligent och ickefientlig varelse som bara vill lämnas ifred. Personer som inser detta kommer förstå att drakjakt är likställt med mord.
I tredje hand, låt draken ge dem ett uppdrag, t.ex att leverera ett brev/föremål till en magiker i en stad tvärsöver kontinenten. Detta ger även de tuffa äventyrarna en hedervärd utväg. Drakens uppdrag är naturligtvis en bra början på ett nytt äventyr.
Om de fortfarande vill angripa draken kan du döda av ett par karaktärer (de som angriper först) och betona för spelarna att de är i ett dåligt läge. Om de fortsätter slåss är det bara att döda av dem, en och en. När de ger upp (slutar angripa) kan du låta draken skratta åt dem och flyga därifrån.

Om spelarna är det minsta smarta ger de nu upp tanken på att döda drakar.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Stor och trög?

För det första tror jag en drake är mycket rörlig och vig för sin storlek (den är slank och kan flyga, vilket kräver god manöverabilitet). Sedan misstänker jag ett drakes koordinationsförmåga och reflexsnabbhet är överväldigande.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Re: Stor och trög?

Håller med dig till fullo... tanken om en orörlig drake e skrattretande.. tänk er att möta draken elliot!?!... vilken fadäs av spelledaren.... neeej helt klart livsfarliga ska de va...

Malakhai
Döden är bara början
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Drakar - Varianter på ett tema

Som Vindhand sade nyss - Det snackas vitt och brett om att slakta äventyrare på olika finurliga manér. Jag tycker detta är synd.

I min kampanj (som fortfarade är i planeringsstadiet) är drakar inga fysiska varelser. En drake är en ande av något slag, som (oftast) väljer att forma sin avbild som en drake - mest för att det ser majestätiskt ut. De kan egentligen anta vilken skepnad som helst. Drakarna är intelligenta - PSY runt 25 och bildning runt 20 - och ganska trevliga om de vill - PER runt 20. Alla andra egenskaper är upp till draken. Drakar har också bort åt 15 utmattningskolumner, inga skadekolumner (hur skada ett "spöke"), och i runda slängar 25-30 på magifärdigheterna.

Eftersom en drake inte är fysisk så väger den inget - om inte den försöker göra det... den känns dock rejält solid, och den är inte på något sätt ogenomskinlig. Drakarna kan som sagt anta vilken form de vill - humanoid till exempel.

I "sann form" är en drake klart lysande, som en magnesiumlåga, och oformlig. Drakar undviker att visa sig i sann form - de blir alldeles för ofta dyrkade som gudar, vilket både generar drakarna och förargar gudarna.




--
Khyron/Sebastian Palm
sebastian.palm@swipnet.se
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Intressant

Det låter väldigt kul. Jag gillar iden med drakar som något annat än fientliga rovdjur. Det känns så synd att slösa bort något så coolt som bara ett mäktigt monster. (Därför verkar det Krille säger om Eons officiella drakar lovande, även om de fortfarande har litet helikopterfaktor ;)

I boken Elvenbane (Andre Norton + Mercedes Lackey) är drakar formbytare. Ders sanna form är som traditionella drakar men de kan byta form litet som de vill. den mest begränsande faktorn är deras massa. För att byta form till en människa måste 95% av drakens massa "shiftas ut" i en parallellvärld, vilket bara skickligare drakar klarar.
Elvenbane är en halvbra bok; d.v.s: första halvan är bra, andra halvan är ett hafsverk :gremsmile:. Drakarna är roliga dock...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Stor och trög?

För det första tror jag en drake är mycket rörlig och vig för sin storlek (den är slank och kan flyga, vilket kräver god manöverabilitet).

En albatross kan också flyga men den är klumpig som fasen på marken...

Personligen tycker jag att man får göra en avvägning. Antingen är varelsen enorm och jättestark eller så är den snabb och smidig. Att göra en varelse som är bäst på allt ser jag som en form av spelledarkoboldism :)

Nyckelorden är: "för sin storlek". Den är säkert kvickare i vändningarna än en elefant men dubbelt eller tre gånger så snabb och vig som en människa? Det verkar orimligt.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Stor och trög?

Man kan vara farlig utan att vara kvickare och rörligare. En människa är inte lika kvick och snabb i vändningarna som en fluga men flugan ligger i.a.f pyrt till om människan får för sig att den förtjänar att dö.
Draken behöver inte vara snabb med tanke på hur stor den är. Den har räckvidd, överlägsen skadlighet och avståndsvapen. Varför skulle den behöva skutta omkring som en gummiboll eller slå knut på sig själv?
 
Top