Nekromanti Drakar

Rickard

Urverk speldesign
Spela Eon.. Det behöver du :) [ANuT]

ALMOST NO USEFUL TEXT - Allt vettigt står redan i rubriken (normalt brukar det bara vara ANT)..

Eftersom det inte har utkommit något mer till DoD6 än vad du kan läsa på nätet så finns det antagligen inget mer om drakar.. Gör världen en tjänst :gremooo: och hitta på egen information.. Du behöver inte läsa dig till allt i ett rollspel.. Det roligaste för en spelledare är att denne kan få ut något av sin skaparglädje.. Det behöver inte innebära enbart äventyr.. Dessa brukar faktiskt vara bland de sämre verktygen för att hjälpa spelledaren bli av med sin kreativitet.. Det ska alltid finnas en massa spelare med och förstöra dem.. :gremsmirk:

Ta inspiration och läs annat material.. Eon har nog vetenskapliga förklaringar för drakar.. De brukar förklara det mesta i de spelen har jag fått för mig.. Det finns även en modul till gamla DoD-versionerna, fast jag blir mest sur över att läsa i den då den är så dålig.. :gremmad: Det är inte ovanligt att modulerna till gamla DoD, eller snarare 91:an är väldigt dåliga och ofullständiga.. Jag förstår faktiskt inte varför det ska vara på det sättet.. Ville de verkligen mångla ut skit på marknaden? :gremfrown: Försökte de medvetet inte göra klart modulerna för att spelledaren skulle ha något att fiffla med eller ville de bara snabbt komma ut med billiga moduler för att få folk att köpa? Jag förstår inte? :gremconfused:

Till EDD, däremot.. Där var allting bra.. EDD är bra för dig.. EDD vill dig väl.. :gremcool: I kampanjboken till Ereb Altor så finns det ett land som heter Cereval.. Det har lite av Trudvangs stämning.. Om du vill så försök leta reda på och köpa den boken.. eller få tag på den på mer olagligt sätt :gremshocked: då den faktiskt är out of print och svår och dyr att få tag på.. Jag har bara läst om landet en gång för en massa år sedan men vad jag kommer ihåg av det så fanns det fogliga troll i skogen, blå, "magiskt" sten från meteorit som lätt kunde ersätta tolkienmithrillet och drakryttare.. Drakryttarna är balla, om man ändrar lite på dem.. Jag tror de hade någon hög plats bland styrandet.. Fast det var nog rätt små drakar, typ dubbelt så stora som hästar.. De kan nog inte bära så mycket så för transport av saker så måste befolkningen använda sig av transport the old way.. Rätt dumt.. Fast när man betänker att det faktiskt fanns :zeppelinare: på Ereb.. Man kanske skulle införa det? Jag vet att det finns i Chronopia och där funkar det alldeles utmärkt.. Det skulle kunna innebära helt nya scenarion..

Jag har tänkt på zeppelinare rätt mycket och i mitt Chronopia, som jag vill se det.. Grundtanken skulle vara att få fram ett swashbuckling-tema och jag skulle vilja får fram det rätt mycket.. Lek själv med tanken på hur fartfyllt det kan bli.. Hänga i ett rep under en zeppelinare som pendlar mellan stadens toppar och försöka klättra upp med vinden ryckande i ens kläder medan ärkeskurken sågar av repet med sin slöa dolk.. Eller varför inte en duell ovanpå en zeppelinare..? Vore det inte en syn för gudarna? :gremlaugh: Jag tänker mig Chronopia lite som höga hus och broar mellan de höga husen.. Om man tittar uppåt från gatan så ser man kanske bara 60% av lufthavet.. Resten täcks för av zeppelinare, broar, hängande trädgårdar, alvtorn, viadukter och sällsamma husformationer som nästan ser ut att ha slumpats fram.. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig fäktningsscener på smala broar 30 meter över stadens stenbelagda gator eller stirra stint i ögat på en svartmuskig, krutbestänkt ond dvärg med en svartkrutsmusköt i sina händer.. En av de många konstiga mojnicker som dvärgarna i sin uppfinningsrikedom och förvridna sinnen kan ta fram.. Jag vill se alverna i sina torn som individer med noll empati för andra varelser och som gärna kan tänka sig att utnyttja dem, bara för att dem kan.. Framställa droger för andra varelser eller trots sin avsaknad av sexuell drift förföra människorna till sex :gremblush: enbart för att få chansen att höra de gny efter mer.. Jag skulle vilja se ett förhållande mellan alla varelser i Chronopia och snillrika, annorlunda magiker som man sällan skådat i något annat spel.. Varför inte ödesmagikerna som förbrukar sin lycka för att sno åt sig magi.. Mattemagiker som vrider fysikens lagar efter sina egna skapade lagar.. Bildmagiker som avbildar offren med kol på papper och utför voodooliknande kontrollmanövrar på sina offer.. Något som gjort att folk sällan litar på konstnärer som livnär sig på porträttavbildning.. Ska vi ta upp alkalister som balanserar de fyra vätskorna i kroppen eller elementärerna som sätter de fyra elementen mot varandra och på så sätt skapar effekter som helt påverkar kroppen. Jag skulle kunna säga vad de gör, men jag har glömt bort deras användningsområden.. Det blir så om man tittar på teveprogram klockan 02:30 en tisdag.. :gremtongue: Och så till sist Chronopias egna librumagiker.. De ska helt klart få vara kvar, med den orginaliteten..

Jag kommer inte på varifrån jag fått idéerna men jag vet att jag fått dem från när jag läst någonting.. Vissa saker har kommit upp i mitt huvud när jag funderat på annat.. Jag har alltså snott saker, helt legitimt.. Det bästa är, eftersom jag har vridit till dem så uppfattas de som mina egna.. :gremgrin: Det jag ville få fram var att du kan gott hitta på något själv och inte bara anta att andra ska göra det åt dig.. Chronopia, som jag tagit upp i mitt exempel, bör ändras på och någon bör ta tag i det och göra det till det spelet som det borde vara.. But that's not my :tekopp: of tea, utan jag överlåter det till denne någon annan.. Det brukar vara lättare så.. :gremwink:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som är riktigt trött :gremcrazy:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Gnargh...! [ot]

Du var verkligen tvungen att använda en av varje graemlin, va? :gremgrin:

Men, iaf, med tanke på din rubrik. Eon har all överflödig information till allt som behövs. Förutom tortyrredskap då. :gremsmirk:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Gnargh...! [ot]

"Finns det information om hur man fiskar ålar också? :gremgrin:"

Det gör det säkert. Förmodligen komplett med tio sidor regler för det och 100 olika fiskesätt beskrivna på 5000 ord styck. Dessutom finns det en hel uppsats om de mundanska ålarnas liv. :gremgrin:

Rickard

Urverk speldesign

"Eon har all överflödig information till allt som behövs. Förutom tortyrredskap då. :gremsmirk:"
Det behövs inte.. Inte när regelsystemet är ett.. :gremgrin:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som småler lite

Mr Brunch

Veteran

detta kan verka förvånande men jag anser faktiskt att alla DoD regelsystem jag är bekant med (expert och frammåt) är jobbigare att lära sig i helhet än Eon. DoD:s regelsystem är ett lapptäckte, för många konstiga undantag, tabeller och skit när man väll börjat spela för min smak egentligen... nya DoD är värst, speciellt med färdigheter för att bära rustningar osv. vad tänkte dom med :gremconfused: