Det luktar rostad äventyrare MEN...
1: lite information om drakens atributer, pansar och vapen.
1. Attribut, pansar, vapen? Tja, det beror för det första på om det är en pseudodrake eller en högre drake (lumian/mortuach).
Om det är en pseudodrake (som i princip är ett stort drakliknande djur, det finns 9 stycken olika arter) så har spelarnas rollpersoner nog som jag ser det mycket goda chanser. Pseudodrakarna är i och för sig ganska tuffa men så hade ju också dina spelare en hel arsenal.
Med en högre drake är dock desto värre. Deras fjäll är hårdare än en riddares plåtrustning, deras eldkvast gör jäkelmycket i skada (enligt grundboken Ob5T6 Trauma och Ob2T6 Smärta per träffområde vilket innebär otroliga Ob35T6 i Trauma och Ob14T6 i Smärta om hela kroppen träffas och med stor sannolikhet antänds den sedan också...), deras färdighetschanser är långt ovan alla utom de allra främsta av människornas släkte.
Talar vi mortuachdrake så talar vi om ett av de värsta monstrum som man kan stöta på i en fight. Stenhårt fjäll, fruktansvärda klor och en otrolig styrka och inte minst de fruktansvärda eldkvasten som den ofta kan göra bruk av med stor precision. Räkna med att draken har såpass höga färdightesvärden att den kan utföra flera handlingar per runda utan några större problem. Dessutom, vad har egentligen rollpersonerna tänkt att hitta på medan den gör "fly by shotings" på en 30-40 meters avstånd och dränker dem i förintande eld eller destruktiv magi?
Snackar vi lumiandrake så kan spelarna räkna med en massa elak magi av en magnitud som de med all säkerhet aldrig tidigare har skådat (och de förmodligen aldrig kommer att skåda igen!). Magin kan dock lika gärna användas defensivt. Skulle de hetta till så kan de kanske helt sonika få för sig att teleportera iväg sig eller nått annat dylikt.
2: är drakar intelligenta?
2. I pseudodrakars fall - ja för att vara obesjälade djur är de ofta väldigt intelligenta eller snarare så skulle man kunna säga att de har mycket utvecklade instinkter. En grupp heavé är exempelvis bland det farligaste rovdjur man kan stöta på i vildmarken om de känner sig hotade eller möjligtvis om de är helt utsvultna (då de ofta vet bättre än att anfalla människor).
I mortuachdrakarnas fall är de i regel smartare och listigare än alla utan de allra smartaste av människor. Deras nackdel är dock att de är stolta och högfärdiga och ibland faktiskt kan tänka sig att ge sina motståndare en "fair fight" ungefär på samma sätt som katten brukar leka med råttan...
I lumians fall är de smarta nog att i regel inte bli överfallna. Har man bara sin boning dold eller på ett mycket otillgängligt ställe, som exempelvis på toppen av ett mycket brant berg, så brukar man inte få några störande besökare. Skulle folk ändå visa sig envisa så kan de göra bruk av sin otroliga intelligens som vanligtivs är mer än vad en människa någonsin kan drömma om.
3: vad kommer det att ge spelarna om dom dödar den, ni vet drakfjäll eller liknande?
3. En massa XP och då går man ju upp i level och...nä, skämt åsido. En pseudodrake ger inget mer än dess döda kropp (som man iofs kan använda till både det ena och det andra)
Vissa mortuach utvecklar ett slags ha begär och samlar därför på sig en del rikedommar som de vaktar girigt (speciellt de som antingen är relativt unga eller som inte verkar han något annat "vettigt" för sig). En sådan skatt kan vara rätt tilltagen om draken haft några år på sig.
Lumian känner ingen sådan dragning till rikedommar men kan se dem som användbara resurser för att gynna deras planer. Till skillnad från mortuach som gärna vill ha rikedomarna så nära så möjligt så ser de ofta till att de är väl gömda (och i lumiantermer så innebär det jävulskt svåra att hitta). Så vad gäller skatten så beror det helt enkelt på vilken sorts drake de ämnar ge sig på.
Vad gäller drakfjäll så är det ett riktigt schysst rustningsalternativ (bättre än plåtrustning men likväl lättare) men personen som bär den kan räkna med att antingen bli rånad (de är som sagt värda en HEL del) eller drabbas av andra drakars förakt vilket nog innebär chanserna för en trygg pension minskar dramatiskt...
Kommer dom att ha en chans?
Yepp, om de är riktigt listiga och förberder sig väl så har de faktiskt en procentuell chans även om den ändå är naggande liten. Drakar går dock uppenbarligen att döda (fråga de där svartklädda nissarna som kallar sig för "dräpare" - det vet). Konsten är bara att veta hur, att känna drakens svagheter och att utnyttja dessa. Samt inte minst ha all den dyra utrustning som krävs tillsammans med det väldrillade manskapet att nyttja den.
Även om draken i regel är smart nog att räkna ut att någon tänker angripa dess "svaghet" ( i sin egen åsyn har de inga svagheter) så är de oftast för stolta för att inte möta utmaningen, åtminstone vad det gäller mortuach.
Problemet är nog att dina spelares rollpersoner knappast känner till särskilt många av drakarnas svagheter. (O?)lyckligtvis så finns det dock en förträfflig uppsättning böcker präntade av dräparna kallade "De svarta banden" som i detalj beskriver konsten. Låt rollpersonerna komma över ett ex. av dessa så har de dramatiskt ökat sina chanser från "med all säkerhet vidstekta och stendöda" till "måtte gudarna vara med dem och hoppas de har dyra livförsäkringar".
Slutligen så måste jag påpeka att samtliga av svaren ovan finner du i mer utvecklad form i den kommande boken om drakar, exempelvis finns det ett stycke som heter "Hur man dräper en drake" som erbjuder en effektiv om ändock kostsam bunta av lösningar. Likaså drakens eldkvast och alla andra av drakarnas speciella förmågor och egenskaper beskrivs i detalj. Det finns även ett stycke som behandlar vad du kan använda en död drakes kropp till eller hur en drakboning ser ut.
Så om du kan få dem att vänta ett par månader till med sina drakdräparplaner (så att du hinner lägga vantarna på boken först) så kan det nog vara värt det. Speciellt om du vill ha en riktigt härligt draklig upplevelse...
Ljusetsriddare - som efter att endast ha sovit 2 timmar i natt börjar känna sig rätt trött...