Nekromanti Drakar.

Boll

Veteran
Re: Ja, som jag sade

"Så går det att döda en drake i D&D. Det är dock inte så lätt som du lät eller låter göra intryck av, och drakar har en massa andra attacker också förutom eldkvasten. Och en AC på 41 vilket innebär att du måste slå typ 19 eller 20 för att träffa om din gubbe är en level 18 fighter"

Tja, min lvl 17 fighter har +27 i sin första attack, så då skulle han behöva slå 14 på en d20 för att träffa. Det är 30% chans att träffa för varje attack, sedan har han fyra attacker (dock med mindre plus), och räkna sedan med att en naturlig 20:a alltid är en träff, samt att man nog hinner göra ett antal attacker om man har tillräckligt många potions med sig. Drakens BAB spelar inte någon särskild roll, eftersom drakens biffigaste naturliga attack gör 4d8+25 i skada (i genomsnitt ungefär 42 i skada), vilket kan helas genom en eller två potions. Draken skulle med andra ord inte tjäna särskilt mycket på att använda sin "Tail Slap" som den hette, och ännu mindre på någon av sina svagare attacker.

Min gubbe var nog en hjälte, ja - men det var lite det som var min poäng, att när man inte ens har nått sin fulla potential (om man använder "Epic Level Handbook" så har man inte ens nått hälften av sin fulla potential) så smiskar man saker till höger och vänster, drakar finns mest med som en klase med XP som gör så att man kan stiga vidare på vägen mot att bli en gud. Jag råkar gilla drakar, och tycker därför inte att den rollen som de har i D&D gör dem rättvisa.

Nidhögg har med detta att göra av den anledningen att han är en av de drakar som jag faktiskt skulle vilja kalla för "Drake" med stort D. Han är inte bara något hinder i vägen för ärkebiffen Sigurd utan har en häftig plats i mytologin som den som gnager på Yggdrasils rötter, och suger kraften ur alla de döda i Nifelhel. Det är min syn på hur drakar skall vara (alltså mer sagoväsen, och inte något som man går runt och dödar) - men jag är som sagt inte allsmäktig på något sätt, så därför har jag inte rätten att bestämma hur folk skall skriva sina rollspel, men min syn på saken kvarstår, och jag kommer inte spela spel där drakar (eller något annat häftigt sagoväsen för den delen) bara är en klase med XP som står i vägen för spelarens klättring mot att bli en gud.

Spelet blir vad man gör det till, absolut, men känslan som reglerna återspeglar, eller det allmänna sättet att framföra sagoväsen som troféer och XP-högar som kännetecknar D&D tilltalar mig inte för fem öre. Så är det bara, det är inte något som man kan komma ifrån, såvida man inte byter regelsystem, och värld - och då kan man ju lika gärna spela ett annat spel, eller hur?

(Eller göra som jag, och sitta och klaga i ett forum, där folk mest försöker att överbevisa varandra)

Boll

Veteran
När man inte har något bättre...

...att komma med så anmärker man på småsaker, märker jag.

Tor smiskade inte jättar dagligen heller, han smiskade troll, vättar och annat otyg också, så det blev nog inte så att han smiskade EN JÄTTE PER DAG i exakt den definitionen. Sen, om man skall vara äckligt mycket besserwisser, så SMISKADE han inte jättar heller, i den meningen att han slog dem på rumpan med något hårt föremål, utan han slog dem mest i huvudet med sin hammare. Om man klarar av att inte vara besserwisser, däremot, så kanske man inser att jag överdrev lite och lugna sig där.

Naturligtvis dödade man inte jättar VARJE DAG, men man gjorde det alltjämt ofta, och det var inte bara Tor som gjorde det. Oden till exempel slog ju Vaftrudner i visdomskamp (för övrigt är "Vaftrudnersmål" ganska så genialt utförd, och min favorit), och Suttung genom att lura till sig dennes mjöd.

Vad jag försökte att förmedla med det jag skrev var att det var vardagsmat att man dödade (eller segrade över, i alla fall) allehanda hemska varelser i den fornnordiska mytologin, och med det hade jag tänkt att påvisa att den fornnordiska mytologin är ganska så överdriven, så man kanske inte skall ursäkta faktumet att D&D innehåller en massa drakslakt med att säga "men det gjorde ju Sigurd".

Tråkigt nog skall folk komma in och - istället för att titta på vad jag försökte få fram, börja klaga på mitt tillvägagångssätt. Får jag fråga, är du en sån som glider runt och påpekar när folk gör små stavfel, eller kanske inte råkar vara 100% historiskt korrekta, också? I såna fall kanske jag kan föreslå att du startar en egen del på forumet, där du (och alla andra som gillar att påpeka minsta fel någon gör) kan fortsätta med att vara sådär som bara en besserwisser kan, för det kan kännas tråkigt ibland när folk inte kan se till ens resonemang som helhet.

Och för den delen så har jag aldrig påstått att alla ASAR smiskade jättar dagligen, jag skrev att MAN gjorde det - skall man hålla på och vara besserwisser, så kan man i alla fall försöka att läsa vad folk skriver.

"Om vattnet når mig till bröstet eller halsen om jag står på botten använder jag nog också båt, annars blir det svårt att fiska. Tycks rätt logiskt i mina ögon, iallafall."

Men Tor fortsatte ju att fiska när han stod på havsbotten, så uppenbarligen spelade båten inte någon roll, han skulle ju precis till att slå ihjäl ormkraken när Hymer kapade linan. Sen nämns det inte någonstans att vattenytan nådde honom till bröstet, den skulle ju lika gärna kunnat nå honom till vaderna - eller hur? (Om han nu var så otroligt lång)

---

"Och varför i hela friden läser du eddan på engelska när du uppenbarligen behärskar svenska bra?"

Tja, jag skulle ju kunna svara "Varför inte?", men den faktiska anledningen är att jag fick den i present sen morsan och farsan varit på Island, då de hade att välja mellan att köpa den på isländska, eller engelska (och som sagt så behärskar jag ju inte isländska) - och då blev det engelska. Sen så behärskar jag det engelska språket lika bra som det svenska, så jag såg inga direkta problem med det, gör du det eller?

Jag ber om ursäkt ifall jag låter lite arg, men jag är så trött på allt detta påpekande av småsaker som verkar känneteckna rollspel.nu. Undra varför det blivit så? Jag vet ju att detta forumet är en samlingsplats för väldigt intellektuella människor (det märker man ganska så snabbt), men blir man automatiskt en besserwisser för att man är smart, eller vad?

Ymir

Liten kantbaron
Re: När man inte har något bättre...

:gremsmirk:

Jag antar att man, när man är bildad, får en mer inrutad världsbild och blir mer mån om att upplysa en att 'så här är det'. Allt som strider mot ens egen uppfattning och det man lärt sig av allt man läst blir automagiskt fel i ens ögon, liksom. Plötsligt är man så påläst att man har rätt.

men i det här fallet är det du som har rätt i att jag gnäller på småsaker. Givetvis gör jag det, jag ville bara belysa ett annat sätt att se på asatron med mindre moderna ögon. De människor som en gång skapade dess berättelser resonerade inte med vårt vetenskapliga synsätt, och det är jag säker på att vi båda är medvetna om. Men det viktigaste att tänka på angående just asatron är att man inte vet hälften så mycket som man vet, eftersom de källor som faktiskt återger vikingatidens mytologi både är fåtaliga och nästan uteslutande skrivna efter övergången till kristendom. Det är sagor berättade i en tid utan skrivkonst, endast fragmentariskt överlevande till vår tid, och om Tor var stor som en jätte eller såg ut som en vanlig man och om Njord tillbads redan under bronsåldern och om Oden var gudarnas konung eller en simpel hövding från Asov vid Kaspiska havet...ja, det får vi aldrig veta.

Ska vi nu klippa diskussionen som vänner och försöka starta något nytt där det diskuteras Eon, och inte D&D, historia och fornnordisk mytologi?

- Ymir, med ett förslag

Boll

Veteran

"Givetvis gör jag det, jag ville bara belysa ett annat sätt att se på asatron med mindre moderna ögon."

Då skulle jag uppskatta om du sade det istället för "Nej, du har fel, så här är det!"

Jag svarade bara Magnus Seter's påstående att man - när man är en stor hjälte, och således likvärdig med Sigurd Fafnersbane - kan döda drakar bara för den anledningen. Jag ville då visa att den forrnordiska mytologin är ganska så överdriven, och alltså inte något som jag tycker att man kan ursäkta drakslakt i D&D med. Vad jag inte ville var att få en diskussion gällande vad man hade för sig i den fornnordiska mytologin, det hade liksom inte med Drakar att göra riktigt.

Sen vet jag att den fornnordiska mytologin mest är uppbyggd på folksagor i norden, men jag tror dock att man var ganska så medveten om att man överdrev när man berättade dessa sagor, eftersom de var just sagor . I sagor är ju allting möjligt, men det betyder inte att man inte var medveten om det överdrivna i att en man (till exempel) står på havets botten och fiskar, men med (något av) kroppen över ytan.

Jag tror inte faktumet att man ser på den med moderna ögon ändrar detta. Sen vet jag att man på vikingatiden dyrkade alla dessa gudar, och trodde att de var verkliga, men vissa av sagorna kan mycket väl ha blivit mer och mer överdrivna, ju fler munnar de passerat.

Jag tycker absolut att det inte är någon mening att bråka vidare om det här - nu när vi klargjort varför det blev som det blev.

Pendragon

Swashbuckler

Jag ville då visa att den forrnordiska mytologin är ganska så överdriven
Och du tycker inte att höglevlade karaktärer i D&D är överdrivna?

/Joel - vill minnas en tråd om Drizzt och ett par tusen orcher på D&D-forumet...

Bombu

Hero
Re: Ja, som jag sade

Drakens BAB spelar inte någon särskild roll, eftersom drakens biffigaste naturliga attack gör 4d8+25 i skada (i genomsnitt ungefär 42 i skada),
på en attack ja!

Draken har flera attacker per runda och träffar med i stort sett alla.

klor vingar svans. Flera klor osv.

Sen finns ju möjligheten att drakfan använder sig av haste, för att boosta sitt ac och antal attacker, enlarge för att göra mer skada,

greater invisibility för att ge motståndaren miss chance.

teleport när det blir problem.

summon monster IX för att få lite hjälp. Elder fire elemental som får grappla krigar pilten.

Time stop för att förbereda sig.

Mordenkeinens disjunktion för att förstöra alla krigarens magiska föremål.

Jag tror nog det går att besegra en stor fet drake men man är sällan säker på att lyckas utan problem.

Jag tror nog den gammle ormen kunde använt några fler trix än vad som gjordes.

Bombu

Pom

Swashbuckler
Re: Världshistoriska fasoner

Men min poäng var hur som hellst inte att dom inte var mäktiga, för det var dom. utan att dom inte var allsmäktiga. en smart hjälte kunde med lite list och ett enda stick med sitt svärd döda besten. Den klassiska fatansydraken skulle aldrig dödas av ett stick med ett svärd!
Sen kan jag erkänna att jag varken läst alla mytologiska texter eller tänker hävda att det inte finns några totalt allsmäktiga drakar men däremot för det mesta stämmer det.
Okej, jag förstår vilka drakar du menar. Men det är alltså folksagornas drakar, med en del gränsfall i vikingasagor och liknande. De drakar som beskrivs i mytologiska texter (myt innebär här religiös text som innehåller fundamentala sanningar) är normalt av supertypen som mäktiga gudar ibland klarar av, ibland inte. Det duger inte att hälla beck på kostymen och gömma sig i en grop med ett svärd när Midgårdsormen eller Tiamat kommer krypande.

I spelen finns väl ofta bägge typerna representerade. Även när drakarna normalt är överbra kan man ju alltid slänga in någon unge. Och bland alla mer eller mindre löst påhittade monster som våra kära spel ibland kryllar av är drakarna (tillsammans med vampyrer, och lite grekiska och nordiska varelser) bland de som populärkultur i allmänhet har en ganska fast bild av. Men som tråden visar är detta en sanning med modifikation... :gremtongue:

Ingtar

Veteran

Jag håller med dig, folk ska nästan jämt rätta en genom att säga så var det...så här ska det vara.

Man kankse inte orkar skriva precis som det var hela tiden.
Jag kan förstå att man vill rätta folk när de skriver fel och liknande men det är ju inte så jekla viktigt när det gäller små små saker? Jag kan förstå om man vill rätta folk när de t. ex skriver Hertman istället för Thor!!! och sådana fel.