"
Däremot sägs de ofta ha 'en dödlig andedräkt'"
Tja.. De borstar väl inte tänderna så särskilt ofta? Allvarligt talat.. Det är en bra skön omskrivning bakom det där, ungefär som att andra rollspel brukar säga att drakar "andas" eld istället för spruta eld.. Men den är inte genomtänkt.. Liksom, dödliga andedräkter är ju något som vi i vår nutid brukar säga.. Jag tycker inte precis en drakstrid blir så himla heroisk om det första draken gör är att rapa och sedan blåsa ut det på sina motståndare..
Inte för att det är så det går till, men det är säkert sådana fantasier
mina spelare kommer fnissa åt om jag skulle försöka berätta med stämning hur någon i beskriver en drakes främsta vapen.. Visserligen var detta mest en myt(?) du skrev men jag hoppas att ni
inte tänker skriva "dödlig andedräkt"..
Förresten.. Om en drakes andedräkt är så dödlig, hur är då dennes gaser "från den andra sidan"?
Hellre skulle jag vilja se att luften runt omkring dem påverkas utav den qi som utströmmar från draken så att luften blir direkt giftig.. Fast kan man ta bort en drakes "huvudvapen" bara sådär? Var tusan kom man på att drakar sprutade eld? Görans drake (nej, inte Perssons) sprutade väl inte eld? Å andra sidan gjorde väl lindormen det i någon asagudssaga (där hjälten blev kallad lodbrook - jag minns inte så noga).. Fast jag har för mig att den mer spydde gift (sura uppstötningar?)..
Ärligt talat.. Ha inte ens namnet "drakar".. Det ger bara en massa förutfattade meningar.. Benämn dem som något annat, såsom de övernaturliga väsen de faktiskt är.. Jag gillar annars den lilla beskrivning jag hittills läst om dem..
<CENTER><TABLE><TR><TD><HR NOSHADE>
Nattjägaren tittade känslokallt på Sabri.
"Det finns tre sorters människor. De levande, de döda och de odöda."<HR NOSHADE></TD></TR></TABLE></CENTER>