Nekromanti Drakar

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Om du enbart vill ha ett riktigt badass-monster fungerar de sanna drakarna bra, men boken Drakar innehåller mycket mer än så. Framför allt ges en förklaring om drakarnas roll i världen, deras agenda, deras inbördes relationer och deras intrigerande. Boken erbjuder information om drakrelaterade organisationer, Mundanas hemliga historia och liknande spelledarrelaterade saker. Om du bara slänger in en strid med en drake kommer rollpersonerna förmodligen att avlida, men om draken snarare används som en kraft i bakgrunden som manipulerar rollpersonerna, deras motståndare eller bådadera för att uppnå sina egna syften kan kampanjen bli betydligt mer varaktig.

Hjalle

Swashbuckler
Drakar är definitivt värd att ha. En av de bästa modulerna till Eon, trots att jag aldrig haft användning för den (ännu), rent spelmässigt (har skrivit en del material till framtida eskapader utifrån den). Dessutom är den så... Mysig. Fina bilder. Och trots att drakarna verkligen beskrivs ingående så är mystiken fortfarande kvar, i allra högsta grad. Det enda jag kan gnälla på är drakväktarna, vilka är en fånig skara onyanserade fantasyfjantar, men jag har överseende eftersom det grundar sig på en officiell roman. Själva idén med drakväktare är ingalunda dålig, tvärtom är den härlig, men det är drakväktarna jag inte gillar. Trots att jag egentligen inte vet någonting om dem, förutom deras namn... För mig är dock Ymirs drakväktare de officiella, det vill säga dessa.

I övrigt rekommenderar jag den här tråden för vidare grepp om Drakarboken (som, som sagt, är Absolut Köpvärd).

-Hjalle, gillar.

Hjalle

Swashbuckler
I övrigt rekommenderar jag den här tråden för vidare grepp om Drakarboken (som, som sagt, är Absolut Köpvärd).
Hm. Läst igenom den tråden nu och kommit fram till att jag rekommenderar den här tråden istället. :gremsmile:

-Hjalle

lijat

Swordsman
Om jag ska vara uppriktig så måste jag säga att jag inte gillar modulen som helhet det fins endel gobitar (dom flästa pseudo drakar lumians och mourachs tankesätt och några till ) men det mästa är tätt samanflätat med värdsbilden som presenteras i legender och hemligheter vilket är ett minus om man som jag inte gillar den. Vidare så avmystifieras enligt mig vissa delar av eons magiteori utan att öpna nya trådar att spinna vidare på hadde varit ok om svaren gett uphov till nya frågor men jag tyckte inte att det var fallet.

Lijat - som ogillar drakar men tycker att modulen är välskriven iallafall.

Rickard

Urverk speldesign
Ja, jag använde en drake för att bränna rollpersonerna till brinnande köttklumpar och gud vad jag skrattade åt spelarna.. Vad fåniga dem såg ut.. :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: !!!!111

/Han som inte hade något att göra

MongoMan

Swordsman
Kommer man att använda den en gång för att döda alla RP?
Tänk inte ens tanken att döda Aziz (ben Ziyadh ab Ahim ifall du skulle blanda ihop honom med Fryderyk,
då är det en helt annan sak) Om du gör det ska jag köpa modulen Atombomber till Neotech och
Unearthed Unecessary Meaningless Violence till Dungeons and Dragons.

Marcus J

Hero
Atombomb (ot)

Enkelt.. eftersom en i vår spelgrupp har en lite ask med 36 tärningar har vi löst det så att då får ob72t6 (36x2) i skada i varje kroppsdel om du befinner dig på detonationsplatsen (ground zero). :gremlaugh:

/Marcus som älskar att hota spelarna med importerade atomvapen

MongoMan

Swordsman
Re: Atombomb (ot)

Enkelt.. eftersom en i vår spelgrupp har en lite ask med 36 tärningar har vi löst det så att då får ob72t6 (36x2)
Det är en annan sak. Ob3t6x2 uppvisar helt andra resultat är Ob72t6. Jag brukar bara säga att de dör. (notera: brukar)

Marcus J

Hero
Re: Atombomb (ot)

1: vi har aldrig blivit atombombade (spelgruppens rp)
2: med 36x2 menar jag att det är 36x2=72 vilket är den totala skadetärningar.
3: Om vi någonsin råkade ut för det så skulle jag nog också säga att folket dör.

Är modulen drakar något att ha?
I denna tråd hittar du en detaljerad genomgång av innehållet i boken och i denna tråden ges lite feedback på boken. Läs, begrunda och döm själv (men naturligtvis är den värd att köpa :gremwink:)!

OM du VILL göra det så kommer du helt klart att ha den möjligheten om du som SL "beväpnar" dig med en drake mot spelarna. Det är dock min förhoppning att du efter att ha läst boken skall inspireras till mer än så...

MVH

/Sebastian

Johan K

Gammal & dryg
Är modulen drakar något att ha?
Det jag har kollat i det boken så får jag ju säga att jag gillar den. Det är en bra bok om just drakar... :gremtongue:

Öööh, nej... ??
Varför skulle man ha det ?? Vore ju lite att kasta penar i sjön om man skaffade det av den anledningen..
Ha´den som en inspriation & kasnke kunna använda nån form av drake när det passar.

Hjalle

Swashbuckler
...och vad är det som gör den till den bästa modulen? :gremsmile: Visst, jag håller med om att det är en av de bästa, men det vore intressant att höra vad du tycker gör den till den bästa modulen.

-Hjalle, längtar efter Västlanden, dreglar över Drakar så länge.

AEGIS PRIME

Swordsman
Re: Drakar (SPOILER SF DEMAGOGERNA)

Har alltid varit en "sucker" för drakar och som SL i nästan bara SF, Cyberpunk rollspel så har jag alltid varit intresserad av att använda drakar på ngt sätt. Sedan jag haft EON har jag alltid varit sugen på Drakar och genom en lite artikel i en tidig CODEX. När så boken kom efter en viss försening (som vanligt när det gäller Neogames.... :gremsmirk:) så var jag helt svältsugen på Drakar. Så kort fattat så har jag inte haft så mycket med Drakar och göra så jag blev väldigt sugen.

När jag hade läst den så tyckte jag om allt. Det finns inget negativt förutom kanske vissa delar av Drakväktarna. Drakarnas koppling till Mundanas historia, Deras magi (som är betydligt värre i min version :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:) och de har nu ännu mer förmågor (tack Orpheus)
Jag har använt dem en del och det kommer mera, mycket mera i min kampanj, speciellt i koppling till Dewain (en tokonkvinna med vissa mycket speciella förmågor)

Är också sugen på nya EON-moduler, Ymir hur går det med Västlandet? Jargien är högt upp på min önskelista