Nekromanti Drakar

Vindhand

Myrmidon
Re: Det GÅR ju inte att döda drakar!

innan människan ens får en chans att nå fram.
Bara det faktum att den flyger gör det svårt nog att komma åt den.

Ett ord: Spjutkastare. Visst kan draken hålla sig på avstånd, men det kan ju vara en vinst i sig... Hade jag en stad i närheten av drakterritorium skulle jag i.a.f vilja kunna försvara mig.

Bara marginellt tråkigare än spelare som jagar koboldiska monster.

Vem har sagt något om att jaga? Nyss var det ju frågan om ilskna drakar skulle kunna utplåna mänskligheten på mundana. I det scenariot är det ju drakar som jagar människor.

Nå, Har drakar något mysktiskt försvar som gör dem lika osårbara mot en skur av balliste-spjut som de är mot allt annat påhittigt folk har kommit på hittills?

Krille

Super Moderator

"Nå, Har drakar något mysktiskt försvar som gör dem lika osårbara mot en skur av balliste-spjut som de är mot allt annat påhittigt folk har kommit på hittills?"

Hög höjd är väl inte så mystiskt? Även låg höjd fungerar rätt bra, i och med man inte hinner upptäcka den innan den är förbi, och ballistor tar tid att rikta. Inte heller detta försvar är särskilt mystiskt, IMHO, samt att man då kan få fördelen av att svepa över ballisteområdet med en schysst eldkvast.

Hur som helst tycker jag att vi lägger ner den här diskussionen. Som redan sagts är drakar inte intresserade av att rota ut Mundanas befolkning även om de kunde. De har annat för sig.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon

Hög höjd är väl inte så mystiskt?

Nej, och om draken håller sig där har man ju lyckats bra med sitt försvar, eller hur?

Även låg höjd fungerar rätt bra, i och med man inte hinner upptäcka den innan den är förbi,

Det är ju inte helt riskfritt att komma svepande i hög fart på låg höjd. En ballista må ta tid att sikta men det krävs inte mycket för att rycka i spaken när en drake plötsligt dyker upp. Kanske råkar ballisteområdet illa ut, men det är en enorm risk även från drakens sida... någon _kan_ ju träffa och en träff kan vara dödlig.

Det finns otaliga motmedel man kan tänka sig, från att placera ut "spärr-master" för att hindra lågtflygande attacker till att rigga par av små kastmaskiner till att skjuta upp nät för att snärja en förbisvepande anfallare... hur som helst borde det vara rätt uppenbart att människor har en chans... Det är kanske inget drömläge att behöva försvara sig mot en drake och man får säkerligen allvarliga förluster i en eventuell strid, men det går nog att göra det besvärligt nog att tvinga en drake att tänka efter både en och två gånger.

Hur som helst tycker jag att vi lägger ner den här diskussionen. Som redan sagts är drakar inte intresserade av att rota ut Mundanas befolkning även om de kunde.
De har annat för sig.

Jag tyckte det var ett intressant hypotetiskt resonemang (för att bedöma deras "koboldighet" om inte annat :gremwink:...
nåja...

Lord Samuel

Warrior
Detta ger helt nya dimensioner till det gamla populära drakdödaryrket...

Men jag tycker det är lite taskigt att du bara beskriver drakarnas utseende, det är väl något som de flesta känner till, eller i alla fall har en halvtaskig bild av.

Det som är mer intressant i spelsyfte är väl drakarnas personlighet, intelligens, språk, hur de umgås och deras vanor m.m.

Det är väl betydlig intressantare information än deras oövervinnlighet, som för mig hör till ämnte allmänbildning.

Krille

Super Moderator
"Det som är mer intressant i spelsyfte är väl drakarnas personlighet, intelligens, språk, hur de umgås och deras vanor m.m."

Den informationen är 1) halvfärdig, 2) under speltest samt 3) på tok för stor för ett inlägg på forumen. Jag måste tyvärr hänvisa till en kommande modul, Drakar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Meaganus

Veteran
Re: Att skjuta Hind (OT)

Glaset på cockpiten på en HIND går att skjuta igenom med en 7.62 mm stålmantlad projektil, och vad sitter bakom glaset, jo piloten. Utan pilot flyger HINDEN inte så bra. En kompis jag har berättade om när han och några andra låg i backhåll på attack hellicoptrar med PKM kulsprutor och AK 47or, de tog ut två stycken, var av en var en HIND. ps han är en flykting från Afganistan och stinger robotar såg han aldrig skymten av det tyngsta de hade var en RPG 7, men det är sant som du sa de tål mycket stryck. Ett exempel på hur mycket de tål som jag läste på fan site för HIND hellicoptrar var att en HIND hade tagit sig till backa efter en träff av en stinger robot och tre träffar av 66 mm racketer 6 träffar av 20 mm lv kanon plus tusen tals fin kalibriga träffar(AK 47, AK 74,PKM och dyl.) om detta är sant vet jag inte för jag var inte där.

Exemplet med Ewokerna jag tog upp var inte om en praktisk instruktionsfilm i krigföring med primitiva vapen mot modernt pansar och flygunderstöd utan en jämförelse att det måste finnas något sätt att slå ut drakar för EON är fiction precis Jedins återkomst, men det behöver ju inte vara ta upp svärdet och banka utan även tur och list. Drakar har kanske någon svaghet precis som HINDens cockpits glas. Drakar brukar vara svåra att besegra och jag har möt dom i flera olika Rollspel T.ex. DOD, ADD, Palladium och Earthdawn. Man kan ju hoppas på att EONS drakar blir svårare att besegra än Palladiums drakar men lättare en Earthdawns drakar som är det farligaste jag har mött. Vad jag vet är att magi i EON är inte det offensiva vapen man behöver för att döda en drake för jag har inte hittat en enda direkt dödand effekt eller besvärjelse, men som helande efter striden eller som skydd under striden. Ps jag ljög det inte finns en direkt dödande effekt om man läser effekt beskrivningen och tänker efter lite så finns det en.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Meaganus on 2001-02-21 22:33.</EM></FONT></P>

Lord Samuel

Warrior
Aha, på så vis, då förstår jag.
Men kan du ge en liten vink så vore det trevligt, inte för att jag måste ha med drakar i mitt nästa äventyr, utan snarare för att se hur Eon drakarna förmodligen kommer att bli.

Sodivra

Champion
Tja, öh..

Att försöka argumentera med Krille ifall drakar är osårbara eller inte är väl rätt onödigt. Jag menar, det är ju han som skriver modulen /images/icons/wink.gif.

Och om du övertygar oss om att det går att skjuta ner hind, så byter han nog exempel.. /images/icons/wink.gif(igen.)

Å andra sidan så handlar det ju om en hind i mundana, en värld utan 7.62 mm.

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

Anson

Veteran

Du har fel. Jag har med ett gäng dödat två drakar och jag var den ända överlevande. Drakarna krävde 4 dödsoffer men vi mötte dem en och en. Ett tipps är att du ska ha en bågskyttesköld som är metall förgyld, mycket i undvika och hällst en armborts som du laddar om men skjuter med en hand. Vid omladdning så stopa ner bågskytteskölden i backen. Det sista är att du ska aldrig fly.

Sir Foilan

Hero

För ända in i de sju helveteseldarna. Läs inlägget du svarade på en gång till!!!
Lägg sedan märke till att det i sin tur är ett svar på ett annat inlägg som vidare är svar på ett annat inlägg.

Sen kan du titta på vem som började med Ämnet "Det GÅR ju inte att döda drakar!". Jag ha faen inte påstått att det _inte_ går att döda drakar. Den ämnesraden följde blott med från tidigare inlägg!!!

För övrigt, du har nog mött en dumdrake. En värdig motståndare, men knappast att jämföra med en riktig drake.

/Sir Foilan

SirDr

Veteran
Re: Tja, öh..

hur reder sig hinden mot större projektiler i luftintaget?
typ ett stålbeklätt balista spjut?
eller en trädstam i rotorn?
med Eons magi lär det gå att ordna fram både det ena och det andra.. så fort saken står still.

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..

Kazard

Veteran

Vem skulle dom då retas med och så mycket mat som vi ger dom genom att försöka vara tuff och gå till närmsta drake och utmana den på en duell på liv och död.

Hustomtar! vad är det?

Kazard

Veteran
Re: Att skjuta Hind (OT)

Drakens motsvarighet till fönsterrutor borde ju vara ögonen. Men nu är ju EON ett sådent spel så man inte kan sikta på ögonen utan det är en extraskada för delområde 1 alltså huvudet men om men då bytte ut dom där klumpiga ballistorna mot en arme av armborstskyttar som med sina smidiga tunga armborst siktade mot ansiktet borde någon träffa ögonen och få draken att stå still så att ballistorna skulle kunna träffa och döda draken men då behövs ju en hel arme och utrustning och det är det ju inte alla som har.

Hustomtar! vad är det?