Nekromanti Drakborgen

Dimfrost

Special Circumstances
Av någon anledning kom jag att tänka på Drakborgen härom dagen. Jag spelade den gamla versionen jättemycket när jag var liten, men jag har ingen koll alls när det gäller nyutgåvan. Vad är det som skiljer sig? Det enda jag vet är att det finns något slags utökat sten-sax-påse-system eftersom Nightowl hade det som bas för sitt stridssystem för ett par år sedan. Upplys mig!

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Jag har inte spelet, men tills Nightowl kommer så kan jag berätta vad jag vet:

Den största skillnaden är helt klart stridssystemet, som nu är en utökad sax, sten och påse-variant med fyra val och fyra olika tillhörande variablar. Varje val har fördel mot ett annat val (då förlorar motståndaren 1 stridspoäng) och om båda väljer samma val så jämför man ens respektive värden i den aktuella egenskapen, där den som har lägst förlorar differensen i stridspoäng. Och eftersom man från varje val bara kan välja att flytta ett steg åt vänster, höger eller stå kvar (det finns således alltid ett val som man inte kan välja) så finns det lite större taktiska möjligheter än tidigare; har man strategisk fördel och har valt ett alternativ där ens figur har högre värde än ens motståndare så betyder ju det att man är försäkrad att inte ta någon skada i nästa runda om man fortsätter med samma val i nästa runda, osv. Det betyder att en varelse som har höga värden på två närstående stridsval beter sig rätt annorlunda än en som har höga värden på två motstående stridsval...

Vidare så fungerar stridssystemet så att man bara förlorar temporära KP i dem. Alltså; om du går in i en strid med 8 KP så får du 8 temporära stridspoäng i just den striden. Förlorar du alla så är du död, men om du vinner så förlorar du inte en enda. I gengäld har monstren blivit lite tuffare. Så nu möter man någorlunda tuffa motståndare, snarare än att hacka sig igenom loosers och bara få småskador som på sikt får en att duka under. En rätt modern uppfattning alltså (som D&D borde lära sig av). Det hela blir dessutom lite intressantare av att man (när man förlorar stridspoäng) kan välja att skadechansa; varpå man slår en specialtärning för vart och ett av de poäng man skulle ha förlorat, och det värde som tärningen visar (ibland noll) förlorar man i ens riktiga KP. Så man kan skadechansa när man ligger pyrt till, vilket jag gissar gör striderna mer dramatiska.

Det finns nu också betydligt fler monster. Eller: Jättespindeln är kvar, men den beter sig nu som ett vanligt monster istället för att ha sin helt egna specialregel. Öht har man tagit bort många av de gamla specialreglerna (såsom sarkofagkorten och specialmonstren) och ersatt med färre regelmoment som i gengäld blir intressantare spelmässigt. Bland monstren finns även minotaurer, vampyrer, spökriddare, vålnader och varulvar, m.m. Dessa har nu också egna brickor och står permanent kvar på sin plats om de inte besegras.

Om en spelare dör så axlar han rollen som monsterspelare och får gå omkring med monstren på plan när det blivit hans tur.

Man har slimmat det mesta: Nu för tiden är exempelvis kartan mindre, men man har också infört det lilla kluret att skattkammaren placeras på en slumpmässig ruta av nio möjliga i borgens mitt. Rumskorten har förresten ersatts av händelsebrickor, och det är meningen att man ska placera rums- och händelsebrickor överallt i borgen redan från början (så att man faktiskt utforskar det som finns i borgen, snarare än att det inte spelar någon roll om man går åt höger eller vänster i början, eftersom det som avgör vad man kommer till ändå är vilken rumsbricka och vilket rumskort man drar; men enligt uppgift ska detta vara enormt pillrigt och det blir så att man spelar som vanligt i vilket fall som helst).

I övrigt: Tja, man har bakat in expansionens alla karaktärer i spelet (så ninjan och tjejen med den tama reptilen är med redan från start), samt någon sorts substitut för de gamla underjorden-reglerna.

Det finns också en helflummig regel som jag tvivlar kring: Det är så att det finns små symboler vid väggarna på vissa rumsbrickor, och i början av spelomgången så slår man fram vilken av dessa symboler som skall vara omgångens lönndörrsymbol; och vara lite lagom hemliga så att man ska få leta efter dem. Jag hoppas verkligen att det inte är lika dumt som det låter.

Tja, och jo, nu för tiden så slår man den där specialtärningen när man skall föra tiden framåt mot natten. Ibland får man en nolla, vilket betyder att man inte på förhand kan avgöra hur många drag man har på sig innan man måste vara ute ur borgen. Återigen en liten smart regel, i min åsikt.

---

Så; kort sagt måste jag säga att man verkar ha tänkt rätt angående mycket. Man slipper de tusen olika småhögarna med kort som man sällan ens fick använda, och har ersatt flera fåniga moment som avgjordes helt på nyckfull slump till förmån för ett rikare stridsmoment med fler fiender och fler taktiska/psykologiska möjligheter.

Tyvärr tycker jag att bilderna i regel är fulare än i det gamla spelet.

Nightowl

Champion
What Rising said

Det jag tog fasta på var ens Stridspoäng/Kroppspoäng och hur de fungerade, och cirkeln med fyra taktikalternativ.

Mer saker att notera: som ett alternativ kan man köra med en marginellt annorlunda turordning (Minns inte hur det fungerade) och då kan spelarna inte bara slåss mot varandra, utan också ganga up mot monster. När jag spelade på konvent körde vi den andra omgången med någon sådan regel (som jag vill minnas finns i ett apppendix) och fyra personer kan till och med klara draken - flerpersonsstrid blir ganska intressant med taktikvalen.

Och *utanför* strid förlorar man alltid KP, inte SP. Fälor är sällan dödliga, men nednötande och irriterande. Som de borde vara i D&D.

Edit: Vänta; hur menar du här:
Och eftersom man från varje val bara kan välja att flytta ett steg åt vänster, höger eller stå kvar (det finns således alltid ett val som man inte kan välja) så finns det lite större taktiska möjligheter än tidigare; har man strategisk fördel och har valt ett alternativ där ens figur har högre värde än ens motståndare så betyder ju det att man är försäkrad att inte ta någon skada i nästa runda om man fortsätter med samma val i nästa runda, osv.
Hum, om vi bägge väljer A och jag har 6 och du har 2, så kan vi ju bägge välja D, A eller B samma runda. Då kan jag ju ta skada nästa runda om du väljer D och jag står kvar. Eller har jag gjort bort mig nu igen?

Erik
Edit: Kanaliserar bimbo!

Rising

Vila i frid
Re: What Rising said

Vänta; hur menar du här:
Nyckelordet var just "om du har strategiskt övertag":

Alltså: Om jag har valt A och du har valt B - och jag dessutom är bättre än du på A. kan jag säkert stå kvar, ty oavsett om du väljer A eller B så vinner jag - och om du väljer C så händer ingenting.

Men å andra sidan betyder det förstås att du förmodligen kommer välja just C, och då är det förstås bättre att följa efter på B, men den risken kommer jag förmodligen inte att ta om du har ett stort övertag över mig på det alternativet.

Kort sagt; det verkar ganska klurigt att välja var man vill stå om man blir förföljd av motståndaren, ty manövern att "backa" gör man ju helst bara i det läget där man kan backa tillbaka till ett alternativ som man är rejält överlägsen på.

Jag gillar faktiskt idén som fan, även om jag gärna skulle vilja tala om avstånd istället. A (spjutavstånd) är lite längre bort än B, B (långsvärdavstånd) är lite längre bort än C och C (klubbavstånd) är lite längre bort än D; vilket betyder att D (brottning och dolk) är så nära att man får ett övertag mot den som försöker slåss på det långa avståndet A. Då blir steget mellan A-B-C att betrakta som finlirande fäktningsfotarbete, medan steget mellan D-A är mer drastiska från- och framrusningar.

Fast jag kan gå med på att det har betydligt fattigare flavour än Rustning och Styrka, m.m.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Jahaja... [ANT]

Jag kan meddela att jag fattade fel på precis samma sätt, faktiskt.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Tack för det långa svaret! Det var precis det jag var ute efter.

Jag måste säga att jag blir väldigt sugen på att testa spelet, och då kanske främst stridssystemet. Det är synd att ingen har använt sig av det systemet i rollspel (nu när Nightowl dels har övergivit det systemet, dels inte blivit klart med spelet i allmänhet heller :gremmad:).

Tyvärr spelar jag aldrig den typen av spel (inget mer komplicerat än Carcassonne när det gäller brädspel eller D02 Know No Limit när det gäller rollspel (enligt Dnalor i alla fall)) så det känns lite smått meningslöst att försöka skaffa själva Drakborgen. Om jag inte skulle hitta det billigt i en affär någonstans. Frakt för stora grejer är ju så dyrt inom Sverige att det knappast känns värt det även om det finns billigt på Tradera, till exempel.

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Tyvärr spelar jag aldrig den typen av spel (inget mer komplicerat än Carcassonne när det gäller brädspel eller D02 Know No Limit när det gäller rollspel (enligt Dnalor i alla fall)) så det känns lite smått meningslöst att försöka skaffa själva Drakborgen. Om jag inte skulle hitta det billigt i en affär någonstans.
Jag köpte två på ÖoB, som sålde dem för 75 kr styck. En ska jag ha själv, och en planerar jag att ge bort till en släkting som present.

Jag ska bara hitta en spelintresserad släkting först. :gremgrin:

Krille

Super Moderator
Kan inte Dimfrost gifta in sig i din familj på något sätt?
Skotskt ordspråk: "Gift dig inte till pengar*. Det blir billigare att låna."

...fast å andra sidan, har han en söt syster så kan jag ju fundera på det.

* Tja, spel i det här fallet.

Rising

Vila i frid
Jag måste säga att jag blir väldigt sugen på att testa spelet, och då kanske främst stridssystemet. Det är synd att ingen har använt sig av det systemet i rollspel (nu när Nightowl dels har övergivit det systemet, dels inte blivit klart med spelet i allmänhet heller ).
Fast nu när du vet hur det funkar är det ju bara att köra? Vad är du för en spelmakare? Jag lirade typ upp ett halvt rutat kollegieblock när jag kom på Duellito, och då var det ändå arbetstid. Jag har ringt spelpolare och bara "nej, nej, du behöver inte berätta vad du gjort i helgen, jag bryr mig inte. Men lyssna här, dumskalle, nu ska du fördela 26 poäng hur du vill över fem olika särdrag som kännetecknar din superhjälte, och så skall vi se hur stor chans du har mot de superskurkar som jag förberett här..." osv.

Det är ju bara att lira.

Dimfrost

Special Circumstances
Har jag nämnt att jag är lat någon gång? Annars hade jag haft ett tiotal spel klara vid det här laget, liksom. Om någon hade satt in systemet i ett färdigt spel hade det varit mycket enklare att testa. Nu måste jag ju lägga ner tid själv på det. :gremsmile:

Men du har ju rätt i sak; beskrivningen är fullt tillräcklig för att det ska gå att spela.

/Dimfrost

G

Guest

Guest
Det viktigaste enligt mig är att man numera kan slåss mot sina medspelare om de skulle förfölja dig, det innebär att du har en chans när du flyr ut ur borgen tillsammans med en som antagligen har mer skatter än dig i hasorna, sedan så kan man också göra hot mellan spelare för att tvinga in andra dit man inte vill gå sjäv utan att antyda riktigt våld.

/Zorbeltuss who thinks the original only missed out on the combatsystem and the PvP.

Genesis

Ni dés ni maître
Usch, blä, nya drakborgen är tråkigt på gränsen till ospelbart. Jag köpte det och har spelat det två gånger. Första gången var det bara trist. Andra gången moddade vi reglerna så att de skulle vara mer lika det gamla spelet, och då gick det väl hyfsat. Men eftersom vi har tillgång till det gamla så spelar vi mycket hellre det istället.

Saker som är fel:
*Tiden. Antagligen det största problemet. I gamla drakborgen hade du inte särskilt mycket tid på dig. Du kunde avvika från närmaste vägen än fyra-fem steg, men mer än så så hann du inte ut igen. De två gånger vi spelat nya drakborgen har spelet varit slut båda gångerna innan tiden ens hunnit halvvägs. Så man kan lika gärna spela utan den regeln, för tiden tar helt enkelt aldrig slut.
*Dödligheten. Det fräcka med gamla drakborgen var ju den jättehöga dödsrisken. Det var ganska sällsynt att man tog sig till skattkammaren och tillbaks. Den ligger på betydligt lägre nivå nu, även om man fortfarande inte är helt säker.
*Stridssystemet. Jag har visserligen delade känslor när det gäller det, men jag vet inte om jag tycker att det är bra att det blir mer taktiskt och skicklighetsbaserat. Drakborgen är inte schack, liksom. Jag tycker att det är litet trist när kompisen som är mycket bättre än mig på sådana saker spöar mig död med hjälp av en liten svartalf. Han var ytterst nära att döda draken när vi spelade sist (jo, man kan döda draken. Störtlöjligt), trots att han var i groteskt underläge. Det gör även att det spelar en större roll vem man sitter bredvid, eftersom denne kommer att sköta monstren man slåss mot.
*Rumsbrickorna. Att lägga dem på labyrintbrickorna är pillrigt och jobbigt och ger ingen som helst skillnad mot att dra dem separat. Lyckligtvis lätt åtgärdat.
*Gubbarna. De från originalet (utan expansion) är fortfarande mycket tråkigare än de från expansionen. De kunde väl hottat upp dem litet?

Dock är monstren litet coolare och man kan skaffa sig magiska vapen som gör en bättre på att slåss, vilket är fräckt. Men allt som allt så suger nya drakborgen bajs, och jag kommer nog aldrig att spela det igen.