Jag har inte spelet, men tills Nightowl kommer så kan jag berätta vad jag vet:
Den största skillnaden är helt klart stridssystemet, som nu är en utökad sax, sten och påse-variant med fyra val och fyra olika tillhörande variablar. Varje val har fördel mot ett annat val (då förlorar motståndaren 1 stridspoäng) och om båda väljer samma val så jämför man ens respektive värden i den aktuella egenskapen, där den som har lägst förlorar differensen i stridspoäng. Och eftersom man från varje val bara kan välja att flytta ett steg åt vänster, höger eller stå kvar (det finns således alltid ett val som man inte kan välja) så finns det lite större taktiska möjligheter än tidigare; har man strategisk fördel och har valt ett alternativ där ens figur har högre värde än ens motståndare så betyder ju det att man är försäkrad att inte ta någon skada i nästa runda om man fortsätter med samma val i nästa runda, osv. Det betyder att en varelse som har höga värden på två närstående stridsval beter sig rätt annorlunda än en som har höga värden på två motstående stridsval...
Vidare så fungerar stridssystemet så att man bara förlorar temporära KP i dem. Alltså; om du går in i en strid med 8 KP så får du 8 temporära stridspoäng i just den striden. Förlorar du alla så är du död, men om du vinner så förlorar du inte en enda. I gengäld har monstren blivit lite tuffare. Så nu möter man någorlunda tuffa motståndare, snarare än att hacka sig igenom loosers och bara få småskador som på sikt får en att duka under. En rätt modern uppfattning alltså (som D&D borde lära sig av). Det hela blir dessutom lite intressantare av att man (när man förlorar stridspoäng) kan välja att skadechansa; varpå man slår en specialtärning för vart och ett av de poäng man skulle ha förlorat, och det värde som tärningen visar (ibland noll) förlorar man i ens riktiga KP. Så man kan skadechansa när man ligger pyrt till, vilket jag gissar gör striderna mer dramatiska.
Det finns nu också betydligt fler monster. Eller: Jättespindeln är kvar, men den beter sig nu som ett vanligt monster istället för att ha sin helt egna specialregel. Öht har man tagit bort många av de gamla specialreglerna (såsom sarkofagkorten och specialmonstren) och ersatt med färre regelmoment som i gengäld blir intressantare spelmässigt. Bland monstren finns även minotaurer, vampyrer, spökriddare, vålnader och varulvar, m.m. Dessa har nu också egna brickor och står permanent kvar på sin plats om de inte besegras.
Om en spelare dör så axlar han rollen som monsterspelare och får gå omkring med monstren på plan när det blivit hans tur.
Man har slimmat det mesta: Nu för tiden är exempelvis kartan mindre, men man har också infört det lilla kluret att skattkammaren placeras på en slumpmässig ruta av nio möjliga i borgens mitt. Rumskorten har förresten ersatts av händelsebrickor, och det är meningen att man ska placera rums- och händelsebrickor överallt i borgen redan från början (så att man faktiskt utforskar det som finns i borgen, snarare än att det inte spelar någon roll om man går åt höger eller vänster i början, eftersom det som avgör vad man kommer till ändå är vilken rumsbricka och vilket rumskort man drar; men enligt uppgift ska detta vara enormt pillrigt och det blir så att man spelar som vanligt i vilket fall som helst).
I övrigt: Tja, man har bakat in expansionens alla karaktärer i spelet (så ninjan och tjejen med den tama reptilen är med redan från start), samt någon sorts substitut för de gamla underjorden-reglerna.
Det finns också en helflummig regel som jag tvivlar kring: Det är så att det finns små symboler vid väggarna på vissa rumsbrickor, och i början av spelomgången så slår man fram vilken av dessa symboler som skall vara omgångens lönndörrsymbol; och vara lite lagom hemliga så att man ska få leta efter dem. Jag hoppas verkligen att det inte är lika dumt som det låter.
Tja, och jo, nu för tiden så slår man den där specialtärningen när man skall föra tiden framåt mot natten. Ibland får man en nolla, vilket betyder att man inte på förhand kan avgöra hur många drag man har på sig innan man måste vara ute ur borgen. Återigen en liten smart regel, i min åsikt.
---
Så; kort sagt måste jag säga att man verkar ha tänkt rätt angående mycket. Man slipper de tusen olika småhögarna med kort som man sällan ens fick använda, och har ersatt flera fåniga moment som avgjordes helt på nyckfull slump till förmån för ett rikare stridsmoment med fler fiender och fler taktiska/psykologiska möjligheter.
Tyvärr tycker jag att bilderna i regel är fulare än i det gamla spelet.