Leon
Leo carcion
- Joined
- 8 Mar 2004
- Messages
- 7,063
Inspirerad av Fandrakes Drakborgen revival klurade jag på om man inte kunde göra en tornbaserad variant - som en homage till den klassiska Häxmästaren i Svarta Tornet. Inget jag har speltestat än, men tänker jag skriver av mig tankarna här så skall jag försöka rådda ihop när jag kan. Lite (men inte mycket) pyssel lär behövas - nya kort, nytt "spelbräde" i sex delar. Ev nya hjältar (se nedan), men kanske smartare att börja med de existerande..
Drakborgen - Svarta Tornet är ett drakborgenhack i tornform med en Häxmästare istället för drake. Häxmästaren står högst upp i Svarta Tornet, och kastar förbjudna besvärjelser. En stor belöning är utfäst till den som kan stjäla hans Formelbok.
Istället för solens gång har hacket en ritualmätare i pentagramform med 5 steg /rundor. Vid steg fem kastas en besvärjelse och mätaren är tillbaka där den startade. När Hjältarna är i Häxmästarens kammare kastas en besvärjelse per runda. Dra ett Besvärjelsekort. Längst ned i högen med besvärjelser ligger Azthoth Förintaren. När Häxmästaren åkallar denne är spelet slut.
Häxmästaren åkallar annars fem demoner - Ghumgakk, Pazuzu, Lamashtu, Azag och Humbaba. Varje demon har en effekt i kammaren och en effekt i tornet. Möjligen bör varje demon ha två besvärjelsekort - samma, eller lägre/högre form.
Ytterligare besvärjelser :
Trummor ur djupet - bonus för Orcher. Endast i tornet.
Helveteseld - som draken vaknar. Endast i kammaren.
Spelplan:
5x5, med 3 i bredd i ytterkant.
Sex våningar. Våning sex har Häxmästarens kammare i mitten. Trappor upp dras slumpmässigt som rumsbrickor (och kan även dyka upp på rumskort). Sista brickan på varje våning är alltid en trappa upp med fyra ingångar. Man dyker upp i motsvarande rum (dra rumsbricka, lägg “trappa ned markör”.
Fyra hjältar:
En Solriddare med stort svärd - Solriddaren Salvina
En piratanka med Hakebössa - Piratankan Porko
En minotaur med dubbelyxa - Minotauren Molok
En alkemist med magiska drycker - Tasenbar Örtkänne
I Häxmästarens kammare står denne i mitten av ett pentagram och trollar. Han kan inte angripas.
Skattkort - kammaren
Svarta tornet har sin egen uppsättning skatter - snålare än drakskatten, men med fler jackpottartefaker, inklusive formelboken
Ersätt de högsta valörerna guld med:
Häxmästarens Formelbok - trumpskatten. Värd massa guld och någon bonus. Spelvinnare
Fem amuletter, en för varje demon, som skyddar mot deras effekt. Skyddar helt i tornet, men måste kasseras för att skydda i kammaren.
Väktare - ett magiskt monster man måste slåss mot.
Förbannad bok - ger permanent minus
Lapus lazuli, härskarkrona, andra värdefulla magiska artefakter och material.
P. S. Det här är alltså ett rent hemmahack för hemmabruk
Drakborgen - Svarta Tornet är ett drakborgenhack i tornform med en Häxmästare istället för drake. Häxmästaren står högst upp i Svarta Tornet, och kastar förbjudna besvärjelser. En stor belöning är utfäst till den som kan stjäla hans Formelbok.
Istället för solens gång har hacket en ritualmätare i pentagramform med 5 steg /rundor. Vid steg fem kastas en besvärjelse och mätaren är tillbaka där den startade. När Hjältarna är i Häxmästarens kammare kastas en besvärjelse per runda. Dra ett Besvärjelsekort. Längst ned i högen med besvärjelser ligger Azthoth Förintaren. När Häxmästaren åkallar denne är spelet slut.
Häxmästaren åkallar annars fem demoner - Ghumgakk, Pazuzu, Lamashtu, Azag och Humbaba. Varje demon har en effekt i kammaren och en effekt i tornet. Möjligen bör varje demon ha två besvärjelsekort - samma, eller lägre/högre form.
Ytterligare besvärjelser :
Trummor ur djupet - bonus för Orcher. Endast i tornet.
Helveteseld - som draken vaknar. Endast i kammaren.
Spelplan:
5x5, med 3 i bredd i ytterkant.
Sex våningar. Våning sex har Häxmästarens kammare i mitten. Trappor upp dras slumpmässigt som rumsbrickor (och kan även dyka upp på rumskort). Sista brickan på varje våning är alltid en trappa upp med fyra ingångar. Man dyker upp i motsvarande rum (dra rumsbricka, lägg “trappa ned markör”.
Fyra hjältar:
En Solriddare med stort svärd - Solriddaren Salvina
En piratanka med Hakebössa - Piratankan Porko
En minotaur med dubbelyxa - Minotauren Molok
En alkemist med magiska drycker - Tasenbar Örtkänne
I Häxmästarens kammare står denne i mitten av ett pentagram och trollar. Han kan inte angripas.
Skattkort - kammaren
Svarta tornet har sin egen uppsättning skatter - snålare än drakskatten, men med fler jackpottartefaker, inklusive formelboken
Ersätt de högsta valörerna guld med:
Häxmästarens Formelbok - trumpskatten. Värd massa guld och någon bonus. Spelvinnare
Fem amuletter, en för varje demon, som skyddar mot deras effekt. Skyddar helt i tornet, men måste kasseras för att skydda i kammaren.
Väktare - ett magiskt monster man måste slåss mot.
Förbannad bok - ger permanent minus
Lapus lazuli, härskarkrona, andra värdefulla magiska artefakter och material.
P. S. Det här är alltså ett rent hemmahack för hemmabruk