Nekromanti Drakeld - Växt?

Drach

Veteran
Tjena.

Jag har en jobbig och klurig fråga som kräver ett svar då jag inte hittat det någonstans i era böcker.

Jag använder mig utav slumpmötestabellen i Asharien och Soldarn-boken varje gång mina spelare är ute och reser då dem mest håller till i dem områdena och jag har stött på en sak som inte har någon som helst refernspunkt i dem andra böckerna, det är växten Drakeld som du kan finna om du slår 5 eller 9 på 1T100 om du reser i S o N vildmarken samt i Sunari.

Vad är Drakeld och vad används den till?

Tack för snabba svar

God45

#PrayersForBahakan
Det är en typ av Acer palmatum. Så här ser den ut:

Drach

Veteran
Då vet jag vad Drakeld i den här världen är för något tack vare God45. Visste inte om att det ens existerade en växt som hette så.

Men vad är det för någon sorts växt i Eon och vad används den till då den inte omnäms någonstans, inte ens i boken Encyklopedia Mundana.

pingas

Warrior
Från Wikipedia om Acer Palmatum:

Preparations from the branches and leaves are used as a treatment in traditional Chinese medicine.[8]

Kanske botar magont, huvudvärk eller diarré?

Bara hitta på något som passar. :)

Björn den gode

Swashbuckler
Tråkigt! Växten drakeld är förstås döpt så eftersom den precis som drakeld har förmågan att ta sig igenom tjock rustning, även magisk. Mosa den tillsammans med vatten och smörj sen in en rustning med, oavsett om det är stål eller läder så kommer rustningen bli porös. En van rustningsbärare upptäcker det förstås och har fått sin rustning förstörd, men det finns också historier om hur innan en duell bara en liten del av rustningen blivit insmord, och naturligtvis var det precis där som det dräpande hugget kom.

Rhodryn

Hero
Nänänä... Drakelds växten är ju helt klart en växt där bladen ser ut som drakvingar, och blomman i sig själv är en gulorange färg... utseendemssigt sätt så påminner den om Maskrosor. *ignorerar totalt att där faktiskt finns en växt som faktiskt heter det, och hittar på något helt själv* XD

När växten har förberets, antingen som en tjock smetaktig gröt som strycks ut över sår, skador, blåmärken, mm, eller till en te liknande dryck... så känns det som att din hud, sår, eller insidan av din hals, mage och lite senare tarmar, brinner när dess verkan sätter igång. Effekten dock är att den hjälper till att snabba upp läkningsprocessen av diverse typer av sår och smärre typer av skador, den har även en rätt bra antiflammatorisk egenskap både före och efter inflammation har tagit rot. Som te är den effektiv mot feber och inflammationer specifikt. Men sägs även vara effektiv mot magsår och andra typer av skador och åkommor som kan hända i hals, mage och tarmar... men på den punkten är många delade, och vissa påstår att den orsakar eller förvärrar magsår snarare än att den ska bota det. Dock, som en liten bonus, om den dricks som te eller förtärs på annat sätt, som i t.ex i mat, så kan den tack vare styrkan på dess hetta hjälpa till att driva bort sådant som den vanliga förkylningen, snuva, och täppt näsa... dock så kan det bli lite dyrt att använda den till det endamålet.

De rika är även benägna att vilja att man använda Drakeld i deras mat när de känner för en starkare och hetare kick på måltiden. För närvarande är Drakelds marinerad lammkotelett, med grillad nypotatis, Drakelds sås, och lite dill och gräslök på det, oerhört populärt under våren i stora delar av Jargien bland de som har råd. Specielt i de Nordöstra delarna av Jargien, Maulio för att vara specifik, där maträtten sägs ha originerat, är maträtten i närheten av ett måste varje vår för att fira vårens återkomst. Och till och med de fattigare delarna av befolkningen i Maulio lyckas oftast skrapa ihop tillräkligt för en måltid med familjen, eller i de mindre byarna där alla samarbetar för att ha en hel bya-festmåltid, för att kunna fira vårens återkomst.

Vad ingen av Jargierna igentligen vill erkänna dock, är att både maträtten, och denna specifika varianten ac firandet av våren, som Maulios Jargier har tagit till sig, kommer ursprungligen helt och hållet från Drunok. Där både maträtten, och denna specifika variant av vårfirande, var ursprungligen en del av en tidigare hednisk religions vårfirande... men som senare då, pga hur djupt rotad den var bland befolkningen, blev anpassad och sammanflätad med Drunoks "nya" och nuvarande huvud religion... och som då tillslut, via all den kontakt som Maulio haft med Drunok genom åren, må det ha varit krig, politik, handel, mm, så har det spridit sig till Maulio, och är nu då på god väg att sprida sig i en egen form i specifikt de norra delarna av Jargien, men även de centrala delarna.