Baldyr
Hero
Jag föreslog tidigare idag på Drakar och Demoner-forumet att man skulle köpa licensrättigheterna till Dungeons & Dragons Adventure Game och översätta spelet till svenska. Det finns nämligen inga vettiga nybörjarspel på svenska och det enklaste kanske vore att översätta det marknadsledande "äventyrsspelet" istället för att skapa ett nytt.
Å andra sidan skulle licensen troligen kosta skjortan och spelet bli väldigt dyrt i jämförelse med originalet. (Rekommenderat återförsäljningspris lär ligga under hundralappen...) Därför är det kanske inte genomförbart i praktiken...
Nu kom jag dock på en ny och betydligt slugare idé. /images/icons/cool.gif D&D-reglerna är ju en så kallad öppen licens numera, och själva reglerna som finns i det så kallade Reference Document kan spridas utan att man behöver betala WotC ett öre inom ramen för D20-licensen. Det som dock inte ingår i detta "öppna regelsystem" är generering och förbättring - alltså de viktigaste delarna i regelsystemet (anses det, uppenbarligen).
Min tanke är alltså att man skapar ett enkelt nybörjarspel som bygger på de öppna D&D-reglerna och bifogar såväl färdiga äventyr och rollfigurer. Man skippar helt enkelt spelkoncepten ifråga (alltså egna rollfigurer och levels). Man kommer nämligen snabbare igång att spela om man har en färdig rollfigur, och förbättring hinner knappast bli intressant under den lilla minikampanj som med fördel bifogas till spelet. (Den som vill kunna blir bättre med sin rollfigur hänvisas till PHB, helt enkelt.)
Nu undrar jag då om ovanstående överhuvudtaget är genomförbart inom ramen för D20-licensen? Räcker det alltså med att man bifogar D20-loggan på omslaget och skriver (på engelska) att PHB behövs för att spela (vilket alltså inte riktigt skulle stämma)? Vore det en bra idé eller skulle nybörjare tycka att rollspel är trist utan levels och förbättring? (Den berömda motivatorn som D&D är så berömt för. /images/icons/wink.gif)
Rubriken är förresten en liten känga åt Äventyrrsspel Handelsbolag som plagierade namnet D&D när de döpte sitt konkurrerande rollspel Drakar och Demoner på svenska. Jag tycker alltså att ett D&D-baserat nybörjarspel skulle använda termen "äventyrsspel" (svenska för Adventure Game). På så viss tjuvåker man på varumärket "Äventyrsspel" som säkert fortfarande har viss genomslagskraft i Sverige. /images/icons/laugh.gif
(Däremot är rubriken inget seriöst namnförslag för ett nybörjarspel! Det är iställen en ordlek med "Dungeon" samt "Dragon", alltså en drak-fängelsehåla, eller en "drakhåla".)
/Baldyr, saknar ett riktigt nybörjar-rollspel på svenska
Å andra sidan skulle licensen troligen kosta skjortan och spelet bli väldigt dyrt i jämförelse med originalet. (Rekommenderat återförsäljningspris lär ligga under hundralappen...) Därför är det kanske inte genomförbart i praktiken...
Nu kom jag dock på en ny och betydligt slugare idé. /images/icons/cool.gif D&D-reglerna är ju en så kallad öppen licens numera, och själva reglerna som finns i det så kallade Reference Document kan spridas utan att man behöver betala WotC ett öre inom ramen för D20-licensen. Det som dock inte ingår i detta "öppna regelsystem" är generering och förbättring - alltså de viktigaste delarna i regelsystemet (anses det, uppenbarligen).
Min tanke är alltså att man skapar ett enkelt nybörjarspel som bygger på de öppna D&D-reglerna och bifogar såväl färdiga äventyr och rollfigurer. Man skippar helt enkelt spelkoncepten ifråga (alltså egna rollfigurer och levels). Man kommer nämligen snabbare igång att spela om man har en färdig rollfigur, och förbättring hinner knappast bli intressant under den lilla minikampanj som med fördel bifogas till spelet. (Den som vill kunna blir bättre med sin rollfigur hänvisas till PHB, helt enkelt.)
Nu undrar jag då om ovanstående överhuvudtaget är genomförbart inom ramen för D20-licensen? Räcker det alltså med att man bifogar D20-loggan på omslaget och skriver (på engelska) att PHB behövs för att spela (vilket alltså inte riktigt skulle stämma)? Vore det en bra idé eller skulle nybörjare tycka att rollspel är trist utan levels och förbättring? (Den berömda motivatorn som D&D är så berömt för. /images/icons/wink.gif)
Rubriken är förresten en liten känga åt Äventyrrsspel Handelsbolag som plagierade namnet D&D när de döpte sitt konkurrerande rollspel Drakar och Demoner på svenska. Jag tycker alltså att ett D&D-baserat nybörjarspel skulle använda termen "äventyrsspel" (svenska för Adventure Game). På så viss tjuvåker man på varumärket "Äventyrsspel" som säkert fortfarande har viss genomslagskraft i Sverige. /images/icons/laugh.gif
(Däremot är rubriken inget seriöst namnförslag för ett nybörjarspel! Det är iställen en ordlek med "Dungeon" samt "Dragon", alltså en drak-fängelsehåla, eller en "drakhåla".)
/Baldyr, saknar ett riktigt nybörjar-rollspel på svenska