Faehrengaust
Hero
Släpp kopplingen
Personligen tycker jag ju att det är synd att inte skapa kopplingar till D&D när det nu finns möjligheter att fritt använda utprovade regler.
Varför skapa kopplingen? Det är väl bara en svaghet?
Det borde vara lättare att skapa ett supersimpelt system för ett par äventyr utan kopplingar till något existerande system. Ska man koppla till ett system så ger detta genast en ryggsäck full med onödiga detaljer, termer, designbeslut och komplicerande grejer.
Tanken är ju inte att lotsa nya spelare till D&D, utan att få nya rollspelare överhuvudtaget och ge dem en så bra start som möjligt till hobbyn.
För ett projekt av den här typen behövs inga superutprovade regler. Det kommer ju vara så rälsat och utan komplikationer. Annars förlorar man ju hela poängen och kan börja med D&D på en gång i stället.
/Faehrengaust, som är ute efter maximal enkelhet
Personligen tycker jag ju att det är synd att inte skapa kopplingar till D&D när det nu finns möjligheter att fritt använda utprovade regler.
Varför skapa kopplingen? Det är väl bara en svaghet?
Det borde vara lättare att skapa ett supersimpelt system för ett par äventyr utan kopplingar till något existerande system. Ska man koppla till ett system så ger detta genast en ryggsäck full med onödiga detaljer, termer, designbeslut och komplicerande grejer.
Tanken är ju inte att lotsa nya spelare till D&D, utan att få nya rollspelare överhuvudtaget och ge dem en så bra start som möjligt till hobbyn.
För ett projekt av den här typen behövs inga superutprovade regler. Det kommer ju vara så rälsat och utan komplikationer. Annars förlorar man ju hela poängen och kan börja med D&D på en gång i stället.
/Faehrengaust, som är ute efter maximal enkelhet