Som titeln säger. Vi skall spela en provomgång DoD om några dagar, och då vill jag gärna leda det äventyr som är mest underhållande i meningen att det kräver lite mer än framgång i strid. Gärna moraliska dilemman, lite twist snd turns osv. Så vad rekommenderar ni som har koll?
Trolletinn för att det innehåller lite av varje och att man kan lösa det våldsamt, men också pratsamt eller smygsamt, vad man känner för (eller en kombination). Fanns lite humor där också på sina ställen.
Suckarnas torn för att, visst, man skulle kunna se det som ett bataljglorifierande äventyr, men då gör man det ovanligt svårt för sig. Äventyret kan intrigspelas om man bara tittar under det första första uppenbara lagret, och dessutom vem gillar inte
Jag har hittills spellett följande i DKH:
- Riddersrös
- Orakelgrottan
- Bothilds bryte
- Templet Purpurbrand
- Ögonens grotta
- Gårdagens by
De övriga har jag bara läst. (Suckarnas torn, Trolletinn, Vägs ändes världshus).
Jag måste säga att alla dessa hittills har fungerat alldeles utmärkt. Ibland lägger jag till och drar ifrån lite, och kan improvisera en hel del.
Jag tycker det har varit lätt att hitta en känsla som jag tänker mig passar DoD23, och som jag tror spelkonstruktören haft i åtanke. Ramhandlingen i Utkante har också fungerat bra, och rollpersoner har interagerat med i princip alla namngivna SLP (och några till). Det går alldeles utmärkt att potionera ut äventyrskorten. Spelstilen är lättsam, actionbetonad, och med en lätt beer and pretzel-känsla.
På det hela taget tycker jag det är anslående hur väl en viss känsla har hittats, och hur mycket spel det är i en startlåda. Jag tror det är ett genidrag att låta olika personer skriva varsitt scenario, men med (vad jag tycker mig verkar som) en stenhård central redaktion. Det sker nämligen väldigt lite upprepning, trots att formatet är så komprimerat och styrt. (Jo, det är massor av upprepning i form av att alla scenariona är en plats med lite personer, beskrivningar, osv, jag menar innehållsmässigt. Att det är samma form är ett bra stöd).
Alla scenarion innehåller någon form av liten tvist eller finness, och i alla scenarion (vad jag minns) ges viss öppning för interaktion med olika personer, och problemlösning som inte (bara) är strid i frontalkonfrontation. Ett extra plus för att alla scenarion hittills passat perfekt in i ett och samma spelpass (ca 3-5 timmar).
Så, sammanfattningsvis, vilket som helst kommer att fungera. Men jag ska ändå ge en kort kommentar nedan.
Jag tycker de minst intressanta scenariona hittills varit Riddersrös och Orakelgrottan. Templet purpurbrand blev väldigt kul genom den lilla tvist som finns. De övriga är lite mittemellan (de jag ännu bara läst får räknas dit så länge). Klart roligast hittills har varit Gårdagens by - det fungerade faktiskt superbra och är väldigt annorlunda. Jag tycker dock absolut inte man ska börja med den, utan ta den en bit in i kampanjen.
Jag har hittills spellett följande i DKH:
- Riddersrös
- Orakelgrottan
- Bothilds bryte
- Templet Purpurbrand
- Ögonens grotta
- Gårdagens by
De övriga har jag bara läst. (Suckarnas torn, Trolletinn, Vägs ändes världshus).
Jag måste säga att alla dessa hittills har fungerat alldeles utmärkt. Ibland lägger jag till och drar ifrån lite. Men jag tycker det har varit lätt att hitta en känsla som jag tänker mig passar DoD23, och som jag tror spelkonstruktören haft i åtanke. Ramhandlingen i Utkante har också fungerat bra, och rollpersoner har interagerat med i princip alla namngivna SLP (och några till). Det går alldeles utmärkt att potionera ut äventyrskorten. Spelstilen är lättsam, actionbetonad, och med en lätt beer and pretzel-känsla. Men på det hela taget tycker jag det är anslående hur väl en viss känsla har hittats, och hur mycket spel det är i en startlåda. Jag tror det är ett genidrag att låta olika personer skriva varsitt scenario, men (vad jag tycker mig verkar som) en stenhård central redaktion. Det sker nämligen väldigt lite upprepning, trots att formatet är så komprimerat och styrt. (Jo, det är massor av upprepning i form av att alla scenariona är en plats med lite personer, beskrivningar, osv, jag menar innehållsmässigt). Alla scenarion innehåller någon form av liten tvist eller finness, och i alla scenarion (vad jag minns) ges viss öppning för interaktion med olika personer, och problemlösning som inte är strid i frontalkonfrontation.
Så, egentligen, vilket som kommer att fungera. Men jag ska ändå ge en kort kommentar nedan.
Jag tycker de minst intressanta scenariona hittills varit Riddersrös och Orakelgrottan. Templet purpurbrand blev väldigt kul genom den lilla tvist som finns. De övriga är lite mittemellan (de jag ännu bara läst får räknas dit så länge). Klart roligast hittills har varit Gårdagens by - det fungerade faktiskt superbra och är väldigt annorlunda. Men jag tycker absolut inte man ska börja med den, utan ta den en bit in i kampanjen.
Trolletinn och Gårdagens är nog de 2 jag skulle lista som de mest uppskattade bland mina spelare - dock är det inget att äventyren jag anser är rent dåliga (bara vissa saker som känns lite konstiga i dalen, som fick mig göra vissa justeringar). Inledde kampajen med TT och sparade Gårdagens by till ungefär halvvägs, när de blivit lite varma i kläderna.
Vi började med Riddar Rös och det blev en kanonsuccé. Kanske beroende på att magikern lyckades dra initiativ 1 och sedan slog perfekt slag på förinta E3. Så den stora farliga bossen blev nedgjord snabbt och lätt på 2 rundor. Sedan lyckades den enorma spindeln sätta sig på samma magiker och han skulle ha dött..... (fummel på dödsslag, och fummel på första hjälpen av medspelare).....men då fick Maske komma in och rullade perfekt på första hjälpen.
Vi har spelat Appelborg, vilket var 4/5
Trolletin + extra äventyr där de behövde plundra grip-nästet bredvid trolletin (syns på kartan) pga en sjuk dvärg bard (Mim Gyllenklav) som låg för döden. Det fanns läkande örter där. 5/5
Orakelgrottan. Här fick SL komma in och rädda spelarna när de tänkte ge sig på den enorma spindelhonan och ge den spö..... det hade slutat med katastrof, så en SLP fick upplysa alla om att det är en jättedum idé att anfalla. Det blev att en uppehöll spindeln och pratade om väder och vind emedan en smög bort och tog Rorik ur nätet. Spindeln upptäckte dock detta när de var på väg att lämna och sedan blev det Indiana Jones rusning ut genom grottan med en galen spindel efter sig. Det blev bra
Sedan spelade vi mitt egna äventyr "kidnappningen av Plufsplyte" och "Vagnhildsvrede" i barnutgåvan.
Näst på tur är Bothilds Brynte och De döda ögons grotta.
Jag tycker äventyren är perfekt för en sitting på 3-4 timmar. Gärna fler äventyrsserier på samma längd
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.