Rickard
Urverk speldesign
Drama, karma och fortune är tre olika resolutionsmekanismer.
Drama handlar om att en person, oftast spelledaren, bestämmer utgången av en handling baserad på vad som vore det mest underhållande (läs: roliga, sadistiska eller vad man nu har för krav).
Karma är när de deltagande jämför två värden. Säg att två personer har 1, 2 eller 3 i olika områden. Den som har högst i ett utvalt område är den som vinner och får bestämma utgången av handlingen.
Fortune är när slumpen avgör. Säg att två personer har 1, 2 eller 3 i olika områden. Spelaren slår 3T6 och visar tärningarna tillsammans högre än sju är handlingen lyckad. Om rollpersonen har högre värde i sitt område vad motståndaren har så tar spelaren bort den lägsta tärningen innan tärningarna summeras. Om rollpersonen har lika värde så tar spelaren bort den mellersta tärningen och om rollpersonen har lägre värde än sin motståndare så tar personen bort sin högsta av de slagna tärningarna.
Hur kan man blanda de här resolutionerna på ett tydligt sätt?
Kan man bygga ett engagerande regelsystem enbart på karma?
/Han som med sina exempel gav ett förslag på ett system som han har funderat på
Drama handlar om att en person, oftast spelledaren, bestämmer utgången av en handling baserad på vad som vore det mest underhållande (läs: roliga, sadistiska eller vad man nu har för krav).
Karma är när de deltagande jämför två värden. Säg att två personer har 1, 2 eller 3 i olika områden. Den som har högst i ett utvalt område är den som vinner och får bestämma utgången av handlingen.
Fortune är när slumpen avgör. Säg att två personer har 1, 2 eller 3 i olika områden. Spelaren slår 3T6 och visar tärningarna tillsammans högre än sju är handlingen lyckad. Om rollpersonen har högre värde i sitt område vad motståndaren har så tar spelaren bort den lägsta tärningen innan tärningarna summeras. Om rollpersonen har lika värde så tar spelaren bort den mellersta tärningen och om rollpersonen har lägre värde än sin motståndare så tar personen bort sin högsta av de slagna tärningarna.
Hur kan man blanda de här resolutionerna på ett tydligt sätt?
Kan man bygga ett engagerande regelsystem enbart på karma?
/Han som med sina exempel gav ett förslag på ett system som han har funderat på